Permalänk

Svarta kanter i videon!

Hej!
Jag har en Youtube kanal och spelar in videos och när jag lägger upp videon så blir det svarta kanter efter jag redigerat videon.
Jag redigerar med Moviemaker. Jag spelar in med Fraps och det verkar inte vara problemet eftersom svarta kanterna kommer efter man redigerat videon.

Jag spelar in i fullskärm.

Undrar om någon kunde hjälpa mig?

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Du måste sätta att videon är 16:9 t.ex och inte 4:3.
Kan du visa videon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket riktigt finns det speciella taggar du kan använda för att rätta till problemet. Exempelvis yt:stretch=16:9: är värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Ah. Kollade din video. Det är väl helt enkelt så att ditt inspelade material inte är i 16:9 vilket då ger en bild som denna. När du spelar in spelet - vilken upplösning kör spelet? Kör det fullskärm eller windowmode?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Är lite noobig på sånt så hur gör jag det?? Ändrade bilden you know

Permalänk

Okaj har fixat det ska se om det funkar!

Permalänk
Medlem

Spelar du spelet windowed eller i fullscreen? För om du har i Windowed mode så kommer det komma svarta kanter där taskbaren och fönstrets ramar annars skulle finnas. Nu när de svarta kanterna är såpass små så kommer det säkert gå att stretcha videon, det går eventuellt att göra i efterhand med youtube-taggarna som föreslagits ovan. Men jag rekommenderar starkt att du skaffar ett riktigt videoredigeringsprogram t.ex. Sony Vegas eller Adobe Premiere som ger dig möjligheter att stretcha eller croppa videon innan du laddar upp vilket Moviemaker inte gör.

Permalänk

file:///C:/Users/alvin_000/Desktop/lololol.png
Funkar inte med 16:9

Permalänk

Hur mycket kostar Adobe premiere?? Sony vegas kostar ju något runt 5000 va?
Det måste vara något med redigerings programet eftersom det blir så i programet och när man renderat den.
Edit: Jag har inte haft problem med mina andra videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolaCoolis:

Hur mycket kostar Adobe premiere?? Sony vegas kostar ju något runt 5000 va?
Det måste vara något med redigerings programet eftersom det blir så i programet och när man renderat den.
Edit: Jag har inte haft problem med mina andra videos

Vad är det för upplösning på videomaterialet som kommer från Fraps? (öppna videon i VLC --> Tools --> Codec Information (Ctrl+J) och läs värdet på resoultion). De videofiler som kommer från Moviemaker antar jag är 1080p (1920x1080), men de som kommer från Fraps? Det är just om förhållandet mellan dessa två inte stämmer överens som de svarta kanterna (letterboxing) uppstår.

Sony Vegas har den fördelen att den finns i flera olika varianter med den enklaste versionen, Movie Studio 13, för 50€ och proffsversionen för 500€, men finns som trial så du kan testa ett tag först. Premiere finns endast i en version och man köper det som en prenumeration nuförtiden, ca 30-40€ i månaden.

Permalänk
Medlem

Adobe Premiere CC kostar 216:-/mån.

https://creative.adobe.com/plans

För Photoshop/Premiere Elements, runt lusentappen..

https://www.dustinhome.se/product/5010803534/photoshop-elemen...

Utan Photoshop - typ 900:-

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Creative Suite 2 blev ju gratis för nått/några år sedan pga att de tog bort supporten och det innehåller ju premiere pro 2.0
https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/cs2-product-downloa...

vet dock inte vad det saknar mot senaste versionen då jag inte använder det själv utan bara photoshop cs2

och visst photoshop saknar lite funktioner men inget jag saknat hittills iaf och inte omöjligt att du eventuellt skulle klara dig på cs2 också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows