Spara data från arbetsplats

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Spara data från arbetsplats

Hej,

En fråga om IT-säkerhet/lagring

Jag vill hämta en större mängd data från en arbetsplats att ha som referensbank hemma (ca 700gb).

Undrar, kan IT-avdelningen se att jag för över detta?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mark
Registrerad
Dec 2010

Du råkar inte jobba för Sony, eller?

Intel 2500K . Radeon 6950 2Gb . Fractial Design R3 . Vengeance 8GB 1600Mhz . Kingston SSDnow 120GB
4TB . Fractial Design 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Beror på IT-avdelningen. Jobbar du på SÄPO är sannolikheten rätt stor, medan det inte är lika troligt på Biltema

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Fråga it-avdelningen

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av SkinnyFabolous:

Hej,

Jag vill hämta en större mängd data från en arbetsplats att ha som referensbank hemma (ca 700gb).

Tacksam för svar

Du är medveten om att du gör något brottsligt?

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av EyeNEye:

Du är medveten om att du gör något brottsligt?

Beror väl lite på vad det gäller för filer.. och om vad arbetsplatsen har för policy.
Men ja det skulle kunna räknas som industrispionage.
Det bästa är nog att fråga chefen eller någon om det är ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av SkinnyFabolous:

Hej,

Tacksam för svar

Jobbar på ett IT-företag som bland annat har hand om kunders data. Och enkelt svarat: Nej. Visst går det att kolla upp men antagligen inget som kommer att hända, om inte något viktigt försvinner som måste fram dvs.

Fast hur du enkelt ska kunna kopiera över 700gb data utan att någon märker medan du gör det är en annan fråga. Sen kanske det inte är värt att eventuellt bli påkommen om det gäller olagliga saker?

/Rasmus

CPU:Intel core i7 8700k @ 4.8 ghz all cores, 1.26v (Noctua NH-D15) GPU: ASUS GTX 1080 TI STRIX OC @ 2088 / 12006mhz MINNE:16gb G.Skill Ripjaws V 3866mhz @ 16-16-16-36, 1.39v MODERKORT:MSI z370 Gaming M5 NÄTAGG:Antec High Current Gamer 900w SSD: Samsung SM843 480gb, Samsung 830 256gb, Samsung 840 PRO 256gb CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: ASUS Xonar Essence STX HÖRLURAR: QPAD QH-90 OS: Windows 10 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Alpha77:

Beror väl lite på vad det gäller för filer.. och om vad arbetsplatsen har för policy.
Men ja det skulle kunna räknas som industrispionage.
Det bästa är nog att fråga chefen eller någon om det är ok.

Gäller alla filer egentligen.

Citat:

Datorn och all övrig utrustning på arbetsplatsen ägs av arbetsgivaren och är avsedd att användas i verksamheten. Även all information som finns i utrustningen tillhör normalt arbetsgivaren. Huvudregeln är därför att arbetsgivaren har rätt till obegränsad tillgång till detta.

Mer läsning

Sedan skulle det nog belasta nätet ifall 700GB började överföras. Fine, beror väl också på hur nätet ser ut, men skulle gissa på att det skulle bli belastat.

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Detta är som sagt högst olagligt, vilket är troligen därför du vill undvika bli påkommen.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Skall trådskaparen starta eget och plockar med sig information för att underlätta för sig?

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd låst enligt §8*

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk