Någon som har information om itfordig.se?

Permalänk
Medlem

Någon som har information om itfordig.se?

Jag är på jakt efter en ny mobil och märkte att itfordig.se har betydligt lägre priser än andra butiker. Jag har aldrig hört talas om itfordig tidigare och det verkar inte finnas någon information eller diskussioner på internet.

Företaget verkar vara nystartat och har begränsat utbud.

Företagsupplysning på ratsit. De är inte registrerade för F-skatt, vet inte om det är något av vikt.

Jag tycker att det hela känns shifty men undrar om någon annan kan erbjuda lite insikt.

Permalänk
Avstängd

Hej, beställde en Sony Experia Z3 av dem i lördags. Den kom med paket idag. Olåst. Ny i kartong. Allt ok enligt mig.

Ang F-skatt så behöver man inte ha f-skatt om man säljer produkter i butik. F-skatt är för företag som tillhandahåller tjänster främst. Bolaget är momsregistrerat. Har ett par ansökningar men inga anmärkningar eller obetalda skulder.

Hur som helst fungerade det bra för mig.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att marginalen på mobiltelefoner, precis som mycket annan hemelektronik, är obefintlig kan en liten aktör inte sälja telefoner avsevärt billigare än andra utan att det är något lurt. Stöldgods, gråimport, planerad bluff, eller annat är dock svårare att sia om.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan vara gråimoprt från t.ex USA, Förenade arab amiraten eller liknande och då kan du få problem med garantin i Sverige på vissa märken.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gråimport låter inte helt orimligt, tack så mycket för svaren.

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju tycka att det är intressant att personer som inte beställt telefon från ITFORDIG redan bestämt sig för att det ev är "gråimport". Min telefon var då ingen "gråimport" (var tvungen att googla det ordet). Den fungerar perfekt med mitt TRE kort. Kan ju vara så att man som nu aktör sänker priserna i början för att visa att man finns. Ett sätt att stärka sitt varumärke. Allt behöver ju inte vara dåligt på nätet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av walle587:

Hej, beställde en Sony Experia Z3 av dem i lördags. Den kom med paket idag. Olåst. Ny i kartong. Allt ok enligt mig.

Ang F-skatt så behöver man inte ha f-skatt om man säljer produkter i butik. F-skatt är för företag som tillhandahåller tjänster främst. Bolaget är momsregistrerat. Har ett par ansökningar men inga anmärkningar eller obetalda skulder.

Hur som helst fungerade det bra för mig.

Skrivet av walle587:

Jag kan ju tycka att det är intressant att personer som inte beställt telefon från ITFORDIG redan bestämt sig för att det ev är "gråimport". Min telefon var då ingen "gråimport" (var tvungen att googla det ordet). Den fungerar perfekt med mitt TRE kort. Kan ju vara så att man som nu aktör sänker priserna i början för att visa att man finns. Ett sätt att stärka sitt varumärke. Allt behöver ju inte vara dåligt på nätet.

Måste säga att jag finner det intressant att detta var den första tråden sedan 2006 du har svarat i...
Vilket i sig visserligen inte behöver betyda något.

I övrigt så verkar butiken erbjuda köp mot faktura vilket i sig är ett gott tecken, svårt att lura någon om man har produkten i handen innan man betalar för den!

Permalänk
Hedersmedlem

Ratsit ger "Dylan Weatherly" som styrelseledamot. Söker man på namnet ser man att det är ett alias till "Dylan Martinsson". Söker man vidare på detta namn får man fram en hel del tvivelaktig bolagshistorik, med bluffakturor, kursade frontbolag, beklagan av Dylan själv i radio om stora skulder hos Kronofogden, "glasskrig" 2003, bedrägerier med polisanmälningar, domstolsmål, etc. Det finns en rätt diger näthistorik som sträcker sig tillbaka till åtminstone 2001, för den som vill forska.

ITFORDIGs försäljningsvillkor verkar vara en hopkokad blandning där man känner igen exakta men ändå inte helt generella formuleringar från exempelvis Dustin Homes dito, med mindre (och språkligt mindre korrekta) tillägg (det kan nämnas att det är fler mer eller mindre seriösa webbhandlare som saxat ordagranna villkor från större kedjor som Dustin).

Hemsidesdesignen är ihophafsad från en mer eller mindre färdig mall hos Shopitoo.se, där det fortfarande finns "placeholder"-texter så som "Text block1" på framsidan. Texten på sidan innehåller särskrivningar. Billmate- och Prisjakt-loggorna ser bedrövliga ut då de inte storleksanpassats till sin presentationsstorlek. Produktbeskrivningarna är slarvigt inskrivna, med dubblettfält och annat (typiskt insaxade från någon annan svensk webbhandel — kan misstänka Dustin igen, men har inte "forskat" i detalj).

Så:

  • Ny "billig" webbhandel från ingenstans.

  • Många tvivelaktiga band till tidigare misstänkta bedrägerier och företag med bluffanknytning, styrelseledamot med Kronofogdeskulder (ej längre skriven i Sverige?) och många tidigare bolagsengagemang i oklara strukturer.

  • Slarvigt utformad webbhandel, dvs inte ett jobb av en aktör med faktiska resurser bakom som vågar satsa och göra ett seriöst försök att konkurrera i längden på en marknad med rakbladstunna marginaler.

  • "Just nu kan det ta extra lång tid med leveranserna" — har vi hört den förut?

Man kan å andra sidan argumentera för att det inte ska vara förbjudet för mindre aktörer att kunna slå sig in på svenska marknaden, men som konsument så ska man veta att mer eller mindre alla dessa fall med "för bra för att vara sant"-priser slutar på samma sätt. Om inte annat så snålas det in grovt på kundsupport och liknande, vilket snabbt brukar synas.

Som diskuterades i "Computer Stocklots"-tråden länkad ovan så är det vissa som säger "äh, man kan ju alltid chansa, går det så går det" gällande att beställa från liknande ställen, men man ska veta att sådana beställningar är just de som gör att liknande bedrägerier fortsätter att utföras om och om igen, vilket leder till lidande för många parter.

Känner ni att ni får förtroende för ITFORDIG så för all del, det är ert eget beslut att beställa. Jag skulle inte göra det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Hehe rätt uppenbart vem som låg bakom walle587....
Fått några hot brev efter att han stängdes av?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Hehe rätt uppenbart vem som låg bakom walle587....
Fått några hot brev efter att han stängdes av?

Vi kommenterar inte enskilda modereringsåtgärder publikt; det hade snabbt blivit ohållbart.

Generellt vanliga anledningar till att ett konto stängs av är att det skrivit något ytterst olämpligt (personangrepp, ren spam, etc.), att vi har starka indikationer på att det rör sig om en tidigare avstängd användare som återregistrerat sig, att vi har misstanke om bedrägerier, eller "brott" mot någon av alla de andra saker som är omnämnda i forumets regler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Nej de vet jag, tänkt mer med tanke på hur det blev med Computer stockslot-, om denna person agerar på samma sätt och hotar sweclockers med diverse saker

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Nej de vet jag, tänkt mer med tanke på hur det blev med Computer stockslot-, om denna person agerar på samma sätt och hotar sweclockers med diverse saker

Att jag refererade till Computer Stocklots-tråden i mitt tidigare inlägg var bara för att jag där skrivit en längre text om ett tidigare sett tillvägagångssätt när det gäller bluffbutiker, som brukar innefatta att förhala leveranser i ett tidigt skede. Det finns inga bolagskopplingar eller liknande mellan dessa butiker vad jag kan se, så eventuella paralleller du tror dig se har inte insinuerats av mig, i alla fall — det finns inga rader att läsa mellan .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Konkurs!

Jobbigt jobbigt jobbigt. Lod mig lura ock nu är dom konkurs. 3600 kr i toaletten ock en födelsedagspresent kort.

2015-01-30:

Igår meddelade vår samarbetspartner Billmate AB att man inte kommer köpa våra fakturor mer. Något egentligt skäl verkar man inte ha då man som "skäl" uppgav att man bara hade fått betalt från en kund än så länge. Man vill se "hur allt fungerar". Jag kollade detta och i detta fall hade inte ens fakturorna förfallit. De första förfaller 3/2.

Billmate vill istället gå över på "fakturaservice" vilket innebär att de skickar fakturorna men betalar inte oss förrän kund betalat. Så att gå från utbetalning varje vecka till ett glapp på dryga 3 veckor (14 dagars betaltid + 7 dagars väntetid ca då Billmate gör avräkning på onsdagar) fungerar inte för oss idag, vi har inte den likviditeten att vi kan ligga ute med så mycket pengar i upp till tre veckor. Att meddela detta samma dag som vi förväntar oss utbetalning är omöjligt för oss att hantera.

Vi har idag krediterat alla fakturor från nr 141-241. Ni som betalat i förskott kommer vi stämma av och se vad som finns kvar i bolaget. Tyvärr är bolaget på obestånd och vi kommer därför att på måndag begära att det försätts i konkurs för att på så sätt också få en chans att se om detta skötts på ett korrekt sätt från Billmates sida. Konkursförvaltaren får också sköta ev återbetalningar till de förskottsbetalda orders som ligger. Gör vi det kan det komma att bli tal om återvinning och det är bara något som blir jobbigt för alla. Därför överlåter vi detta på förvaltare.

Vi har fått flera mail från kunder som klagat på Billmate och deras "rating" (kund som är kreditvärdig har ej kunnat beställa pga "olika parametrar").
Som företag kan vi idag konstatera att Billmate inte varit en pålitlig samarbetspartner. Inte en partner jag rekommenderar andra att anlita.

Vi kommer uppdatera detta när förvaltare är utsedd i början av nästa vecka med kontaktuppgifter till denna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av okosf:

Jobbigt jobbigt jobbigt. Lod mig lura ock nu är dom konkurs. 3600 kr i toaletten ock en födelsedagspresent kort.

2015-01-30:

Igår meddelade vår samarbetspartner Billmate AB att man inte kommer köpa våra fakturor mer. Något egentligt skäl verkar man inte ha då man som "skäl" uppgav att man bara hade fått betalt från en kund än så länge. Man vill se "hur allt fungerar". Jag kollade detta och i detta fall hade inte ens fakturorna förfallit. De första förfaller 3/2.

Billmate vill istället gå över på "fakturaservice" vilket innebär att de skickar fakturorna men betalar inte oss förrän kund betalat. Så att gå från utbetalning varje vecka till ett glapp på dryga 3 veckor (14 dagars betaltid + 7 dagars väntetid ca då Billmate gör avräkning på onsdagar) fungerar inte för oss idag, vi har inte den likviditeten att vi kan ligga ute med så mycket pengar i upp till tre veckor. Att meddela detta samma dag som vi förväntar oss utbetalning är omöjligt för oss att hantera.

Vi har idag krediterat alla fakturor från nr 141-241. Ni som betalat i förskott kommer vi stämma av och se vad som finns kvar i bolaget. Tyvärr är bolaget på obestånd och vi kommer därför att på måndag begära att det försätts i konkurs för att på så sätt också få en chans att se om detta skötts på ett korrekt sätt från Billmates sida. Konkursförvaltaren får också sköta ev återbetalningar till de förskottsbetalda orders som ligger. Gör vi det kan det komma att bli tal om återvinning och det är bara något som blir jobbigt för alla. Därför överlåter vi detta på förvaltare.

Vi har fått flera mail från kunder som klagat på Billmate och deras "rating" (kund som är kreditvärdig har ej kunnat beställa pga "olika parametrar").
Som företag kan vi idag konstatera att Billmate inte varit en pålitlig samarbetspartner. Inte en partner jag rekommenderar andra att anlita.

Vi kommer uppdatera detta när förvaltare är utsedd i början av nästa vecka med kontaktuppgifter till denna.

Tack för informationen (ovanstående är kopierat från butikens hemsida). Att Billmate (om ens ett uns av informationen är sanningsenlig) dragit i handbromsen tidigt låter som ett beslut som räddat många köpare från att bli bedragna.

Att deras kapital tog slut på stubben när de inte längre kunde få ett par veckors tidsfrist gör att det låter som ett typiskt sådant Ponzibedrägeri som jag nämnde i det tidigare länkade inlägget gällande Computer Stocklots. Det är bara att lägga ytterligare ett kraschat företag till persongalleriets långa lista som byggts på under mer än ett decennium vid det här laget.

I ljuset av personernas företagshistorik kan jag tycka att det kan finnas fog för att polisanmäla företaget. Att gå i konkurs är inte olagligt, men om det kan visas att deras intention aldrig var att driva ett seriöst företag (exempelvis genom att koppla samman detta fall med tidigare kraschade bolag) så bör åtminstone ett näringsförbud kunna ligga nära till hands, för att skydda framtida konsumenter från liknande planer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Svårt att se de hade någon plan alls. Dom senaste dagarna har nästen all varit "slutsåld" i butiken, vilket talar lite emot ponzi tycker jag, eller kanske han insåg det inte gick denna gång ock inte ville göra något uppenbart/överdriven kriminellt.

Men en polisanmälande är bestämt en möjlighet. Skal kontakta förvaltaren när denna är utsett.

Jobbigt att det faktisk var denna diskussion som övertygade mig om att ta chansen, per 25/1 alltså. Jag tänkte om inget allvarligare än lite konstigt låga priser är kommit fram var det värd att ta chansen. Hade fått för mig att de hade existerat sedan mitten av 2014, men så var det ju inte direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av okosf:

Svårt att se de hade någon plan alls. Dom senaste dagarna har nästen all varit "slutsåld" i butiken, vilket talar lite emot ponzi tycker jag, eller kanske han insåg det inte gick denna gång ock inte ville göra något uppenbart/överdriven kriminellt.

Ja, jag har ingen möjlighet att veta vad tankarna har varit bakom kulisserna, utan har bara resultaten utåt att titta på. Om problemet som det beskrivs i detta fall var att de inte hade något eget kapital att tala om utan ärligt hoppades på att kunna leva på några veckors kredit hos en fakturatjänst så kanske den alternativa förklaringen om inkompetens som jag nämner i mitt länkade inlägg passar bättre, men resultatet för en kund blir ju tyvärr mer eller mindre detsamma. Det finns också alternativa, mer cyniska, förklaringar man kan spekulera i, men det tjänar inte mycket till.

Fortsätt gärna uppdatera ifall du får något beslut om återbetalning. Om inte annat så kan det vara intressant att se hur ett liknande fall fungerar när det gått så långt som till konkurs.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Fan! =(

Oxå lyckats blivit tutad av denna Dylan Weatherly, 3600kr åt helvete? .. Igår På mail bad han om mitt kontonr så skulle han föra tillbaka pengarna idag.
Inget har kommit in än, känns som o vänta förgäves. Tänkte fråga här inne om d inte finns nåt sätt o få tillbaka pengarna utan att leta upp han o hans sletna
fru? .. Payson kan inte hjälpa? .. Ngn som har tips?

Undrar om "uppdrag granskning" kan va intresserade om man lägger fram lite företagshistorik om snubben.

Mvh Asheee

Permalänk
Medlem

Suck.. så har man också blivit lurad på 3600kr
Hoppas att det löser sig på något vis...

Permalänk
Medlem

Vadå, förskottsbetalade ni?

Permalänk
Avstängd

Snålheten bedrar visheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar ju vara en del här som blivit lurade.
Kan bara tipsa om att när man beställer från sidor som man inte är säker på så bör man betala med PayPal eller faktura.
Om inget av de eller motsvarande alternativ finns är nog det bästa att kolla hos nästa återförsäljare.
Beställde själv en kinatelefon från ett företag som jag inte var säker på och valde då att betala med Paypal, det kostade mig en hundralapp extra men jag visste iaf att om telefonen inte kommer så kan jag dra tillbaka mina pengar.

Sen att min telefon kom fram till Lund från Portugal på 36h är en annan femma

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Info på hemsidan

Ett nytt meddelande har kommit upp på hemsidan om att de krediterar en del fakturor. Jag kollade på min så kallade faktura, det finns inget fakturanummer bara ordernummer och kundnummer, i vilket fall är det inte samma siffror som de angett på hemsidan. Har någon fått svar av de? Vad är det som gäller egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurmo:

Ett nytt meddelande har kommit upp på hemsidan om att de krediterar en del fakturor. Jag kollade på min så kallade faktura, det finns inget fakturanummer bara ordernummer och kundnummer, i vilket fall är det inte samma siffror som de angett på hemsidan. Har någon fått svar av de? Vad är det som gäller egentligen?

Inte hört nåt sen i torsdags, då Dylan bad om mitt kontonummer för återbetalning. Inga pengar heller. Betalade förskott genom deras länk till payson.. Hittade hans profil på fejjan.. Får hålla mig för att inte skriva nåt olagligt så att säga.. Har även ringt dom nr man kan hitta till hans fru och nån mer. Inget resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Snålheten bedrar visheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Yep.

Förskott och dessutom med Payson (som aldrig bryr sig om kunden) så kan nog folk som köpt känna sig rejält lurade.