Asus Sverige-lanserar Zenbook UX305

Permalänk
Melding Plague

Asus Sverige-lanserar Zenbook UX305

Efter höstens tillkännagivande är Asus Zenbook UX305 på väg till svenska butikshyllor. På tapeten står två varianter, där den mest påkostade får en matt skärm 3 200 x 1 800 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice men tråkigt att de envisas med de integrerade "grafikkorten"

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweclockers:

...och 4,5 W TDP, vilket gör det möjligt för datorn att passivkylas.

Innebär det att datorn har helt passiv kylning och att den saknar fläktar? Kan inte tyda det ur meningen om den är semipassivt kyld upp till vissa temperaturer eller om det saknas fläktar helt och hållet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Nice men tråkigt att de envisas med de integrerade "grafikkorten"

Hur hade du annars tänkt att få bild på datorn? Sätta ett externt mitt på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Det känns ändå som ett rimligt pris. Förutsatt att tangentbord, touchpad och skärm håller hög klass. I höstas pratades det om 12000 - 13000 kr för dessa.. Dock inget för mig då den kommer throttla rätt snabbt när den sätts under press.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Den är så sjukt snygg i vitt!!

Tycker den Vita MAcbook var den snyggaste, synd att Apple slutade med dessa. Men denna ser ju lovande ut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte valet av processor i denna nya versionen av Zenbook från ASUS. UX302 (2013) hade en i7 4500U, UX303 (2014) en i7 4510U eller i7 5500U (730M resp. 840M dedikerad GPU) men detta årets val är betydligt "sämre" sett till performance. Jag är väl medveten om bättre performance sett till strömförbrukning och så även billigare pris (upp till 2000 kr billigare än tidigare modell) men i top-segmentet förväntar jag mig något bättre.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nice men tråkigt att de envisas med de integrerade "grafikkorten"

Jo, fast i det här fallet är det förstås försvarbart med tanke på strömförbrukningen m.m.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Jag förstår inte valet av processor i denna nya versionen av Zenbook från ASUS. UX302 (2013) hade en i7 4500U, UX303 (2014) en i7 4510U eller i7 5500U (730M resp. 840M dedikerad GPU) men detta årets val är betydligt "sämre" sett till performance. Jag är väl medveten om bättre performance sett till strömförbrukning och så även billigare pris (upp till 2000 kr billigare än tidigare modell) men i top-segmentet förväntar jag mig något bättre.

Denna ersätter inte UX303 utan är ett passivt kylt alternativ. UX303 uppdateras i år med Broadwell i7 5500U och kommer förbli top.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hur hade du annars tänkt att få bild på datorn? Sätta ett externt mitt på tangentbordet?

Fungerar bättre om man sätter det externa UNDER tangentbordet istället, förslagsvis på moderkortet.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Jag förstår inte valet av processor i denna nya versionen av Zenbook från ASUS. UX302 (2013) hade en i7 4500U, UX303 (2014) en i7 4510U eller i7 5500U (730M resp. 840M dedikerad GPU) men detta årets val är betydligt "sämre" sett till performance. Jag är väl medveten om bättre performance sett till strömförbrukning och så även billigare pris (upp till 2000 kr billigare än tidigare modell) men i top-segmentet förväntar jag mig något bättre.

Finns väl flera topp-segment beroende på vad du efterfrågar? Den här är lätt, passivt kyld och funkar säkert utmärkt för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Denna ersätter inte UX303 utan är ett passivt kylt alternativ. UX303 uppdateras i år med Broadwell i7 5500U och kommer förbli top.

Skrivet av Wiinis:

Finns väl flera topp-segment beroende på vad du efterfrågar? Den här är lätt, passivt kyld och funkar säkert utmärkt för de flesta.

Ah, det förklarar uppdateringen av UX303 då, missförstånd från min sida!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nice men tråkigt att de envisas med de integrerade "grafikkorten"

Inte lätt att få plats med något annat i detta ultrakompakta och passivt kylda segmentet. Du kanske ska kolla på UX303 med Broadwell i7 5500U och GT 840m istället.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

Fungerar bättre om man sätter det externa UNDER tangentbordet istället, förslagsvis på moderkortet.

Jaha så folk vill alltså ha ett externt grafikkort till en dators vars uppgift inte är att spela etc? Då förstår jag
Nej gud halvera batteritiden pga ett extra grafikort, mer vikt och tjockare chassi på det. Då ryker troligtvis passiviteten hos kylningen också...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av arganis:

Jag förstår inte valet av processor i denna nya versionen av Zenbook från ASUS. UX302 (2013) hade en i7 4500U, UX303 (2014) en i7 4510U eller i7 5500U (730M resp. 840M dedikerad GPU) men detta årets val är betydligt "sämre" sett till performance. Jag är väl medveten om bättre performance sett till strömförbrukning och så även billigare pris (upp till 2000 kr billigare än tidigare modell) men i top-segmentet förväntar jag mig något bättre.

Undrar om det är möjligt att göra enheterna billigare med Core-M/Y-serien än med U-serien? Dell har precis lanserat sin XPS13 som bl.a. SweC rapporterade om från CES, den använder U-serien samt 3200x1800 skärm med en prislapp från 13500. Asus nuvarande topp-modell är som sagt också dyrare än UX305.

Riktigt trevligt att det numera finns en hel del riktigt bra PC-laptops att välja mellan, både UX305 och XPS13 (m.fl.) får MBA att framstå som väldigt stenålders, ska bli intressant att se vad Apple hittar på i nästa släpp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen

Onödigt att ge dem samma namn när något så elementärt som skärmupplösningen skiljer. Ge dem olika namn istället, så att man vet vad som avses med exempelvis UX305. (Ja, jag vet att deras fullständiga beteckning kommer skilja, men den använder inte folk.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Innebär det att datorn har helt passiv kylning och att den saknar fläktar? Kan inte tyda det ur meningen om den är semipassivt kyld upp till vissa temperaturer eller om det saknas fläktar helt och hållet.

Med en processor som ger max 4,5 watt och en klockfrekvens på 0,8-2,0 Mhz så kan vi vara säkra på att den saknar allt vad fläktar heter.

Permalänk
Medlem

Så synd på prollen. Annars riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Oj 10000:- för varianten med 1800p och 256 GB RAM. Låter riktigt billigt, bara för ett år sedan lär en sådan ha gott för 15000:-

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ser väldigt nice ut.... Problemet är att alla jag har talat med på jobbet som äger någon Zenbook säger att där alltid är "buggar" eller hårdvaru fel. Inte särskilt lovande betyg.

Permalänk

Jobbar som IT-konsult. Har en kund som absolut vill ha Asus Zenbooks till sina medarbetare. De har köpt in totalt 7 st hittills. 4 av dem (!) har jag fått felanmäla efter 2 månader då tangentbordet pajade på 3 av dem och nätadapter-uttaget pajade på den fjärde (vägra ladda, fick byta moderkort). Det innebar - för ett företag - att de var utan datorer över tre veckor eftersom asus kräver att man skickar iväg dem. Jfr med t.ex. Lenovo som skickar ut tekniker dagen efter. För företag är sånt rätt viktigt.

Asus som moderkort och sånt, absolut. Datorer - nej tack.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Avstängd

Ser ut att vara en riktigt intressant produkt.
Tänk om den kunde ha tunnare skärmkanter som Dells nya?

Man borde kunna få den i flera olika färger. Grön, blå, rosa, lila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Oj 10000:- för varianten med 1800p och 256 GB RAM. Låter riktigt billigt, bara för ett år sedan lär en sådan ha gott för 15000:-

Det låter t o m lite för billigt faktiskt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hokulv:

Med en processor som ger max 4,5 watt och en klockfrekvens på 0,8-2,0 Mhz så kan vi vara säkra på att den saknar allt vad fläktar heter.

Inte alls. Lenovos variant har fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy5547:

Jobbar som IT-konsult. Har en kund som absolut vill ha Asus Zenbooks till sina medarbetare. De har köpt in totalt 7 st hittills. 4 av dem (!) har jag fått felanmäla efter 2 månader då tangentbordet pajade på 3 av dem och nätadapter-uttaget pajade på den fjärde (vägra ladda, fick byta moderkort). Det innebar - för ett företag - att de var utan datorer över tre veckor eftersom asus kräver att man skickar iväg dem. Jfr med t.ex. Lenovo som skickar ut tekniker dagen efter. För företag är sånt rätt viktigt.

Asus som moderkort och sånt, absolut. Datorer - nej tack.

Känns mer som företags service, likaså HP som skickar tekniker på plats med reservdelar för att fixa.

Kanske saknades någon support deal på företaget?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nice men tråkigt att de envisas med de integrerade "grafikkorten"

Det är en (eventuellt) passivt kyld ultrabook, varför skulle de ha något annat? Skulle troligtvis bara innebära strul, titta på UX32VD. De som vill ha ultrabooks är inte de som är i behov av dedikerade grafikkort heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Varm och långsam. Inget för den som vill göra annat än att browsa internet, maila och betala räkningar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Det låter t o m lite för billigt faktiskt...

Ja faktiskt. Blir lite orolig över alla som skriver om bristande kvalitet här. Väntar nog med att köpa bärbar liknande denna till nästa generation (Skylake) och ser hur det utvecklas med kvalitetsproblem, utbud etc.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Kan tillägga att mina kunder har också haft en massa problem med sina Zenbooks genom åren, så jag har äntligen fått dem att gå över till först Thoshiba Z930 och sedan Thinkpad - riktiga jobbmaskiner. Iofs behöver det inte betyda att de fortfarande är dåliga... Dåligt kommer däremot CPU-prestanda att vara, det blir ungefär samma sega känsla som en gammal netbook för den som kommer ihåg dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja faktiskt. Blir lite orolig över alla som skriver om bristande kvalitet här. Väntar nog med att köpa bärbar liknande denna till nästa generation (Skylake) och ser hur det utvecklas med kvalitetsproblem, utbud etc.

Jag däremot är riktigt nöjd med min UX302LG, bästa köpet jag gjort på länge.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+