ASUS Laptop med SSD 24GB vill ha 120

Permalänk
Medlem

ASUS Laptop med SSD 24GB vill ha 120

Jag är intresserad av att köpa ASUS ROG G551JM-CN104H. Pris 9990:- hos NetonNet och Siba
Men jag har en hel del frågor:

Maskinen har en 24GB SSD och en 1TB HDD. Jag antar, att dessa är två helt separata diskar. Jag vill absolut inte ha en dator med en hybrid disk eftersom mitt favorit Backup program Acronis inte klarar av hybridddiskar. Men jag antar just nu att SSD’n uppfattas som c: och 1TB HDD uppfattas som d: som kan partitioneras som en vanlig disk för dokument, bilder, filmer och annat som inte har med systemprogramvaran att göra. Är det så?

Jag vill att operativsystemet och alla applikationer (Adobe… och en massa annat) skall ligga på c: så att jag med Acronis kan ta regelbundna backup’er av c: med såväl operativsystem som all programvara (med alla sina ständiga uppdateringar).
På en laptop, som tyvärr gått sönder, hade jag 90 GB som c: -drive. Så 24GB SSD räcker inte på långa vägar – om nu denna SSD uppfattas som c: av datorn. Jag kan köpa en 120GB SSD. Men då uppstår frågan: Var ligger operativsystemet, drivrutiner och ev. viktiga ASUS unika applikationer när jag packar upp datorn? Ligger de på SSD’n? Om så är fallet, hur kan jag då byta ut 24GB SSD’n till en 120GB. Eller kanske ligger programvaran på 1TB HDD disken och överförs till SSD när jag startar och konfigurerar första gången? Eller finns kanske programvaran på medföljande DVD’er? Någon som vet?

Hälsningar / Rutger

Permalänk
Medlem

Tror de 24gb fungerar som en cache för den andra hårddisken och att dessa 24gb är fastlödda i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nej, jag har just nu hittat en manual, som inte ger så mycket information, men bilderna visar att SSD'n och HDD'n är två olika fysiska enheter. Då borde de ju fungera som just två separata enheter, men man vet aldrig vad ASUS har hittat på för att koppla ihop dem via Bios eller annat.
/Rutger

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROdata:

Nej, jag har just nu hittat en manual, som inte ger så mycket information, men bilderna visar att SSD'n och HDD'n är två olika fysiska enheter. Då borde de ju fungera som just två separata enheter, men man vet aldrig vad ASUS har hittat på för att koppla ihop dem via Bios eller annat.
/Rutger

SSD enheten fungerar som cache, finns ingen anledning att ersätta det med en större, möjligen inkompatibel sådan.
" Lagring
Antal hårddiskar
2st
Primär hårddiskstorlek
24 GB
Primär hårddisktyp
SSD Cache
Hastighet HDD #1
6Gb/s
Sekundär hårddiskstorlek
1000 GB
Sekundär hårddisktyp
SATA
Hastighet HDD #2
5400 rpm
Optisk enhet
DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Minneskortläsare
MMC, SD

Permalänk
Medlem

Ja tror att ssdn är en M.2 / mSata..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig en del genom att googla. Jag förstår mycket väl vad cache innebär, men jag var orolig att programmoduler flyttades från HDD till SSD'n. Det skulle troligen omöjliggöra backup med Acronis (som inte klarar av hybriddiskar enligt uppgift från Acronis).

Jag tycker den här tråden ger mig bra information:
http://www.gamespot.com/forums/pc-mac-discussion-1000004/what...

Så, lite klokare är jag, men jag har nog en del att lära fortfarande. Jag tror förstås att ASUS lap-topen kommer att fungera. För nästan 10.000:- vore det skam annars. Mitt bekymmer är egentligen att förstå om och hur Acronis backup fungerar med en SSD cache. Så här långt tror jag att HDD-driven fungerar som en helt vanlig disk helt oberoende av SSD cashen när det kommer till att ta backup. I tråden jag kopierade in, sägs att program-moduler bara kopieras till SSD cachen - de flyttas inte. Bra om det är så. Jag har fått virus några gånger tidigare och då ha Acronis backup vatit mycket värdefull. Så jag kan inte släppa det här med backup. Jag "forskar" vidare ett tag innan jag köper.

/Rutger

Permalänk
Medlem

De använder denna lösning:
http://www.intel.se/content/www/se/sv/architecture-and-techno...

En mSata (oftast) SSD på 24-32GB som sitter på moderkoret + en mekanisk HDD på 500-1,5TB (är vanligt).
Denna funktion fungerar även på desktop datorer som har moderkort som stöder det (då det ligger i Intels syrkrets och mjukvara)

Tekniskt sett kan du dela dem, och installera om. Men du kommer få problem med allt vad heter återställnings partitioner och dessa funktioner.
Om du "delar" dessa idag så kommer allt ligga kvar på HDDn, och SSD enheten blir en 24GB lös disk.
Du kan (i teorin iaf) byta denna SSD mot 120, 240 tom 1TB mSata om du så vill, men ALLT kommer fortfarande ligga på HDDn.
Du måste mao, klona eller installera om allt, och återställnings partitioner måste flyttas (som tyvärr sällan fungerar), eller läggas över på ett USB minne och sen tas bort från disken, var på du kan installera om på SSDn.

Förstår att backup är viktigt, och det är ytterst positivt att du tänker så.
Dock borde du kunna tillfälligt ta bort cachen i Intel mjukvara och göra en fullständig backup, och sen åter sätta igång cachen igen.