3,5 GB GTX 970-problemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

3,5 GB GTX 970-problemet

Har lurkat på andra forum det mesta gällande detta men tänkte upplysa swec, detta händer på alla 970 kort (afaik)

http://www.overclock.net/t/1535502/gtx-970s-can-only-use-3-5g...

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Kan det ha att göra med att spelen är 32bitsapplikationer och inte kan använda mer minne kanske?
Gränsen för 32bits-applikationer bör väl ligga någonstans i det området?

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Söderbäck:

Kan det ha att göra med att spelen är 32bitsapplikationer och inte kan använda mer minne kanske?
Gränsen för 32bits-applikationer bör väl ligga någonstans i det området?

Fall 980 kan använda 4GB utan problem så tror jag att det knappt har med OS att göra

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

allright. Jag har inte kollat närmre på det. Då låter det ju som ett knivigare fall.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Läst en del om problemet nu. Men som jag förstår det av en del kommentarer så kan 970 använda mer än 3.5GB om det faktiskt behövs.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag har i skyrim använt 3.9 Gb vram.

I7 8700K @4.5, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kanske ska förklara problemet.

Kortet kan använda 4GB men i en del situationer avstår den, men forcerar du kortet att gå upp till 4GB börjar stuttering komma fram som om vRAM är slut, detta händer bara på Shadow Of Mordor/FC4/Unity i ultra och andra benchmarks.

Det sägs att problemet är pga 970 har mindre texture units och överladdas dom så försöker kortet hålla sig så stabilt som möjligt och försöker inte öka vRAM (gör den det så får du stuttering ändå så).

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Rätta mig om jag har fel, men det verkar som att det är de grafikkorten som annvänder vram från hynix som har detta problemet, de som har samsungs vram verkar inte ha detta problemet.

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av carlosxbox82:

Rätta mig om jag har fel, men det verkar som att det är de grafikkorten som annvänder vram från hynix som har detta problemet, de som har samsungs vram verkar inte ha detta problemet.

Bara spekulationer, har kommit upp 970s med Samsung också men problemet verkar vara mer på Hynix sida ja.

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Men varför ska man forcera kortet att använda 4GB om det inte behövs?

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av fantomsmurfen:

Men varför ska man forcera kortet att använda 4GB om det inte behövs?

Det behövs annars bottleneckar vRAMen, forcerar man så bottleneckar någonting annat känns det som.

GTX 970 Stutter/Coilwhine edition -_-

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Helllodar:

Kanske ska förklara problemet.

Kortet kan använda 4GB men i en del situationer avstår den, men forcerar du kortet att gå upp till 4GB börjar stuttering komma fram som om vRAM är slut, detta händer bara på Shadow Of Mordor/FC4/Unity i ultra och andra benchmarks.

Det sägs att problemet är pga 970 har mindre texture units och överladdas dom så försöker kortet hålla sig så stabilt som möjligt och försöker inte öka vRAM (gör den det så får du stuttering ändå så).

Låter dock väldigt mysko.
För läser man tråden på overclockers så ser man snabbt att många får deras kort över 3.5GB utan problem. Och har varken problem med FPS eller stuttering.
Medan andra inte får det över 3.5GB alls och några som tvingar det över 3.5GB får låg fps mm.
Men om problemet bara händer i morder/FC4/unity och några andra spel, men fungerar fint i andra spel. Är det inte snarare ett problem med spelen/drivrutinerna då?

Edit: såg inte bilden för än nu.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Helllodar:

Det behövs annars bottleneckar vRAMen, forcerar man så bottleneckar någonting annat känns det som.

GTX 970 Stutter/Coilwhine edition -_-

http://cdn.overclock.net/7/78/78ab3216_4vciohfw.png

Roligt problem....

#Nvidia ibland asså.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Elghinnarisa:

Låter dock väldigt mysko.
För läser man tråden på overclockers så ser man snabbt att många får deras kort över 3.5GB utan problem. Och har varken problem med FPS eller stuttering.
Medan andra inte får det över 3.5GB alls och några som tvingar det över 3.5GB får låg fps mm.
Men om problemet bara händer i morder/FC4/unity och några andra spel, men fungerar fint i andra spel. Är det inte snarare ett problem med spelen/drivrutinerna då?

Edit: såg inte bilden för än nu.

Tror folk mixar ihop det med olika spel, som sagt händer inte denna buggen i alla spel, men det ska inte hända alls.
Det händer i varenda Benchmark däremot och förstör G Sync känslan totalt också lol.

Är möjligt det är softvaro problem men många säger att det är hårdvara och att Nvidia gömmer något.

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

hmm, har nog märkt av det på mina kort också, i Far Cry 4 och AC Unity har jag aldrig sett VRAM över 3.5GB... mina 290X körde över 3.5GB tex.

XB271HU|OLED55C7|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080Ti|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, har nog märkt av det på mina kort också, i Far Cry 4 och AC Unity har jag aldrig sett VRAM över 3.5GB... mina 290X körde över 3.5GB tex.

Pröva SoM på Ultra, maximum stutter edition speciellt med G Sync På

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Men om kortet avstår från att använda 4GB så behövs det väl inte så mycket minne. Eller får man problem även om man inte tvingar kortet att använda 4GB?

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Det är visst ett 208bit kort, koperiar OC net

Finns mer här https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Citat:

From the Nai's Benchmark, assuming if the allocation is caused by disabled of SMM units, and different bandwidth for each different gpus once Nai's Benchmark memory allocation reaches 2816MiBytes to 3500MiBytes range, I can only assume this is caused by the way SMM units being disabled.

Allow me to elaborate my assumption. As we know, there are four raster engines for GTX 970 and GTX 980.
Each raster engine has four SMM units. GTX 980 has full SMM units for each raster engine, so there are 16 SMM units.

GTX970 is made by disabling 3 of SMM units. What nvidia refused to told us is which one of the raster engine has its SMM unit being disabled.
I found most reviewers simply modified the high level architecture overview of GTX 980 diagram by removing one SMM unit for each three raster engine with one raster engine has four SMM unit intact.

First scenario
What if the first (or the second, third, fourth) raster engine has its 3 SMM units disabled instead of evenly spread across four raster engine?

Second scenario
Or, first raster engine has two SMM units disabled and second raster engine has one SMM unit disabled?

Oh, please do notice the memory controller diagram for each of the raster engine too. >.< If we follow the first scenario, definitely, the raster engine will not be able to make fully use of the memory controller bandwidth

64bit memory controller, total 4 memory controllers = 256 bit memory controller.
Assuming if there are 3 raster engines with each three has one SMM disabled leaving 1 raster engine with 4 SMM intact.
Mathematically ;
16 SMM = 256 bit = 4096 Mb
13 SMM = 208 bit = 3328 Mb

208 bit = effective width after disabling SMM with 256 bit being actual memory controller width

IT is hardware problem=GTX970 is 208bit card.

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

För er som undrar vad tusan nai's benchmark är och vad det gör/fungerar så finns det att läsa om här. Dock på tyska: http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1435408&p=1...

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

hmm, vad ska man göra åt detta då ifall det visar sig att det är ett 208bit kort?

"This means the Maxwell Architecture was behind it all.
Nvidia was hiding something afterall.

There's a chance of fixing this but Nvidia has to give out a vBIOS then.

That's by flashing your 970 to a semi 980 (unlock the 4th raster engine), but that's very unlikely :/

Nvidia prob has gutted that part either way since they saw this coming long ago"

XB271HU|OLED55C7|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080Ti|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, vad ska man göra åt detta då ifall det visar sig att det är ett 208bit kort?

Det är typ 90% säkert det är hardware issue med Maxwells Architecture.

Finns inte mycket att göra förutom att Nvidia kanske ger ut ett vBIOS som unlockar den fjärde "Raster Engine".

Nvidia såg väl detta komma och kanske har låst SM klustren permanent och då finns det inget att göra.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

jo jag såg det i efterhand, aja vi får se, folk där verkar gå bananas hehe, nividia ligger lite risigt till nu om man går efter det som lagts upp, samt ifall ett nytt vBIOS hjälper osv, men då får man som jag nämnde ovan 980 kort helst plötsligt då eller?

XB271HU|OLED55C7|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080Ti|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Quotar OC Net

Citat:

Hmm....I have quick a look on GTX 780 distribution and compare it to GTX 780 TI. There is no problem with Kepler series.
There are 6 memory controllers at the diagram. There is no shortage of bandwidth. GTX 780 has 4 raster engines while GTX 780 TI has 5 raster engines. You could group / refer them by GPC if you wish so.
Each of the raster engine has its own memory controllers. I think two memory controllers are underutilized for GTX 780 while one memory controller underutilized for GTX 780 TI. No idea why nvidia sell it as 384 bits even although the aforementioned memory controller is kinda unused in a sense.
If you take a look, nvidia could actually put total 6 raster engine / GPC with each connected to their own memory controller. Yield issue maybe?
You could say GTX 780 effective width is 256 bit while GTX 780 TI is 320 bit. But then we will have to look on how the GDDR5 being soldered / connected to the memory interface at the circuit board.

Maxwell V2 is diferrent. Instead of cutting Raster Engine unit as they had done for Kepler 780 series, Maxwell V2 has its SMM or SMX equivalent of Kepler being disabled.

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag tycker att detta är navelskådning på hög nivå. Det viktigaste för ett grafikkort är väl att det ser ut som det ska och att man har bra fps? Hur kortet väljer att administrera minnet ska vara upp till kortets firmware och drivrutiner. Om man med artificiella medel försöker tvinga kortet att bete sig annorlunda tycker inte jag att det är konstigt att man får konstiga beteenden.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av giplet:

Jag tycker att detta är navelskådning på hög nivå. Det viktigaste för ett grafikkort är väl att det ser ut som det ska och att man har bra fps? Hur kortet väljer att administrera minnet ska vara upp till kortets firmware och drivrutiner. Om man med artificiella medel försöker tvinga kortet att bete sig annorlunda tycker inte jag att det är konstigt att man får konstiga beteenden.

Problemen uppstår ju dock över 3,5GB användning av VRAM. Blir det så pass tungrott för korten när det ska ha den mängden data i minnet så lider prestandan avsevärt av det.

Så det är "ganska" viktigt för att det ska se ut som det ska och ha bra fps då det droppar som fasen om det flaskar så mycket.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av giplet:

Jag tycker att detta är navelskådning på hög nivå. Det viktigaste för ett grafikkort är väl att det ser ut som det ska och att man har bra fps? Hur kortet väljer att administrera minnet ska vara upp till kortets firmware och drivrutiner. Om man med artificiella medel försöker tvinga kortet att bete sig annorlunda tycker inte jag att det är konstigt att man får konstiga beteenden.

Fast man kan ju hävda att man borde kunna få använda alla 4GB vram effektivt om det nu är så att det man gör behöver det?
Kan tänka mig att för folk som kör SLI kan detta vara ett större problem. Då dom har nog med kraft för att utnyttja mer vram en folk som har enbart ett kort.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast man kan ju hävda att man borde kunna få använda alla 4GB vram effektivt om det nu är så att det man gör behöver det?
Kan tänka mig att för folk som kör SLI kan detta vara ett större problem. Då dom har nog med kraft för att utnyttja mer vram en folk som har enbart ett kort.

Man skulle ju kunna dra en parallell till hårddiskar, angående att "använda alla 4GB effektivt".
Om du fyller disken till 99.99% så kommer den fragmenteras. Det blir nog svårt att hävda att det är ett problem som tillverkaren ska ta höjd för.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av henkiii:

Man skulle ju kunna dra en parallell till hårddiskar, angående att "använda alla 4GB effektivt".
Om du fyller disken till 99.99% så kommer den fragmenteras. Det blir nog svårt att hävda att det är ett problem som tillverkaren ska ta höjd för.....

Fel typ av logik, det är mera som att du har 16GB Minne men du kan bara använda 13GB eftersom din minneskontroller inte orkar mer utan stuttering.

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

jaha jag antar att folk väntar på ett uttalande från nVidia nu då?

XB271HU|OLED55C7|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080Ti|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Fick mitt 970 att använda 3850 MB när jag körde BF4 i 4k med hjälp av DSR och använde resolution scale 130%. Flöt på bra, ingen stuttering.

EDIT: Nu fick jag det att använda 3942 MB. Stabil fps runt 20.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H