3,5 GB GTX 970-problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

EVGA's garanti lockar helt klart.
Även om mitt förtroende för NetonNet sänkts en aning pga min lokala lagershop så tycker jag att dom i det stora hela skötte returen av mitt grafikkort bra.
Det plus att dom nu har väldigt bra pris på MSI's version av 980 fick mig att beställa ett sådant.

Länk till erbjudandet på NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Om det nu måste vara ett 980. Kör evga.

-garanti
-först ut med retur och step up program för de med 970.
-högst OC direkt ur lådan
-montera bort fläktar o ha kvar garanti.

Måste man säga mer?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Om det nu måste vara ett 980. Kör evga.

-garanti
-först ut med retur och step up program för de med 970.
-högst OC direkt ur lådan
-montera bort fläktar o ha kvar garanti.

Måste man säga mer?

Garantin är bra men då jag oftast köper nytt grafikkort ungefär vart tredje år så känns det ändå lite omotiverat att "punga" upp 1000kr mer.
Det är ingen som helst svårighet att själv klocka upp grafikkortet till EVGA's baseclock så det är jag inte särskild bekymrad över.
Tänkte inte heller byta kylare på kortet annars är det ju en väldigt bra sak ifall dom håller vid garantin vid ett sådant byte.

Många tycker säkert att man är dumsnål...

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det kan vara så men jag satt och tittade på VRM-temperaturerna live och VRM1 tror jag var varmast på 65 grader. Ingen aning men det är möjligt. Kan vara ett minne som dog också då jag hade minnes-OC på 1350 som jag glömde nollställa sedan installationen av G10.

Kan nämna att där är 2 VRM temps på kortet. Jag har ett 290X som jag håller på att ordna kylare för VRMerna till. Det ena visar ca 60-65 grader, men den andra... 90-100+ lätt med 3:e part kylare. Väntar på värmeledande tejp och lim nu, så ska vi se om jag kan få kylt dem bättre med en "hemmagjord fläns". (Typ en VRM kylare från ett 5800 kort som är kaputt som jag har sågat, slipat och håller på att finjusterar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Garantin är bra men då jag oftast köper nytt grafikkort ungefär vart tredje år så känns det ändå lite omotiverat att "punga" upp 1000kr mer.
Det är ingen som helst svårighet att själv klocka upp grafikkortet till EVGA's baseclock så det är jag inte särskild bekymrad över.
Tänkte inte heller byta kylare på kortet annars är det ju en väldigt bra sak ifall dom håller vid garantin vid ett sådant byte.

Många tycker säkert att man är dumsnål...

Absolut 1000 kr mer är en hel del. Fast bland annat netonnet har prissänkt den med 1000 kr vid 2 tillfällen. Se till att slå till nästa gång

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Till alla som ifrågasätter microstutters problemet så är jag en att ställa mig i det motsatta ledet, jag har microstutter i CS GO och Dota 2. Bytte tillbaka till mitt 670 för att testa och då hade jag inga som helst problem. Här är min setup:
ASUS Z97-A ATX
SSD 120GB Intel 530 Reseller
Intel Core i7 4790K 4GHz,
Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz Vengeance pro röd
MSI GeForce GTX 970 Gaming
EVGA 500W, 80+ Bronze.

Upplever irriterande fryslagg var 10-20 minut ungefär. Ibland ofta, ibland mer sällan. Jag verkar inte vara ensam om detta i Dota och CS. Tror knappast att det är 3.5 problemet för varken dota eller CS kan använda så mycket föreställer jag mig. Det här måste helt enkelt bara vara ett väldigt dåligt kort. Frågan är nu vad man ska köpa istället? Ett kraftigt nedsänkt 780 TI, för runt 4k?

Permalänk
Inaktiv

Jag bytte till mitt 680 och frys läggen försvann för mig med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agdraömn:

Till alla som ifrågasätter microstutters problemet så är jag en att ställa mig i det motsatta ledet, jag har microstutter i CS GO och Dota 2. Bytte tillbaka till mitt 670 för att testa och då hade jag inga som helst problem. Här är min setup:
ASUS Z97-A ATX
SSD 120GB Intel 530 Reseller
Intel Core i7 4790K 4GHz,
Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz Vengeance pro röd
MSI GeForce GTX 970 Gaming
EVGA 500W, 80+ Bronze.

Upplever irriterande fryslagg var 10-20 minut ungefär. Ibland ofta, ibland mer sällan. Jag verkar inte vara ensam om detta i Dota och CS. Tror knappast att det är 3.5 problemet för varken dota eller CS kan använda så mycket föreställer jag mig. Det här måste helt enkelt bara vara ett väldigt dåligt kort. Frågan är nu vad man ska köpa istället? Ett kraftigt nedsänkt 780 TI, för runt 4k?

Microstutter och fryslagg är för mig HELT skillda saker. Du lider av båda delarna? Säkert defekt kort, bara att reklamera.