3,5 GB GTX 970-problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det där är ju direkt från nvidia, vad menar du? Läst länken?

"NVIDIA has finally responded to the widespread online complaints about GeForce GTX 970 cards only utilizing 3.5GB of their 4GB frame buffer. From the horse's mouth:"

Jag har läst länken och stält samma fråga där innan den länkades här.

Edit2:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det där är ju direkt från nvidia, vad menar du? Läst länken?

"NVIDIA has finally responded to the widespread online complaints about GeForce GTX 970 cards only utilizing 3.5GB of their 4GB frame buffer. From the horse's mouth:"

I see what you did there.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om du läser längre ner så kommer problmet bli större längre ner i serien alltså 960/960TI om dom kör samma sak som 970. Men man får väl se hur det artar sig.

Baserat på Nvidia's svar skulle jag snarare tro att det beror just på att chipet blivit nerskuret på ett "fult" sätt, där tre kluster i fyra moduler försvunnit och dessa kan inte längre göra sin grej med minnesbussen. 960 är ju sin egen krets och har inget avstängt i någon modul.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Har för övrigt Samsungtillverkade minnen, så det har inget med minnestillverkaren att göra.

Samma här. Testade Nia's benchmark och det ser likadant ut som för alla andra.
http://s12.postimg.org/szznn2mx8/Untitled.jpg

Får hoppas att det kommer någon fix. Men jag har dock inte märkt av några problem. Det jag är som mest orolig för dock är GTA V, vilket mer eller mindre var vad jag köpte min dator för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

De har fortfarande inte svarat. Det är de som är grejen.

" we segment graphics memory into a 3.5GB section and a 0.5GB section"
Hur såg nu till att minnesbussen delade up det på alla 256bitar? och varför går det då att allokera mer än 3,5GB, Då mer tyder på 3,3 som det ser ut i nu läget. + extra saker i bakgrunden som inte behöver ligga i vram konstant.

Måste komma från nvidia själva och inte någon annan sida för att jag ska ta detta som ett nvidia respond.

Svaren finns där. Det är Nvidias kommentar. De designar GPU-erna så när de säger att GPU'n interent _försöker_ segmentera 3.5 och 0.5 så långt det går, så är de ju de bästa personerna till att påstå något sådant.

Svaret de gett har också inkluderat att GPU inte _behöver_ segmentera, men att den försöker göra det i första hand.

Varför folk hittar 3.3GB och annat bjaffs beror vad jag ser på att man använt benchmark fel till trots på att många försöker hjälpa till och förklara att man måste köra utan dwm.exe och inte ha någon skärm ikopplad till kortet när man kör benchmarken.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

"GTX970 is not 256bit and 4GB card.
It is 208bit 3.5GB + 48bit 512Mb card, the last 512Mb is handled by 1 CUDA clutch when it's meant to be handled by 4.

This only means Nvidia was lazy enough to not edit the raster engine and instead went by the cheap method
Nvidia can go die in a fire"

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

"GTX970 is not 256bit and 4GB card.
It is 208bit 3.5GB + 48bit 512Mb card, the last 512Mb is handled by 1 CUDA core when it's meant to be handled by 4.

Nvidia can go die in a fire"

Frågan är som sagt hur det påverkar prestandan när man väl spelar. Om det inte är någon skillnad i prestanda vilket allt verkar tyda på så är det mer eller mindre chill.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera 970 nu längre, inte innan jag vet mer.

Om de bara kunde skriva ut det från början.

Liknande "Vi har låst ner användningen av vRAM till ca 3,5 för att behålla en vettig prestanda med tanke på att 970 inte är ett fullt GM104 men om man inte behöver minnesbandbredd för deras program så går det att allokera hela minnet i alla fall."
För att spara pengar och inte behöva slänga en massa kretsar så har vi gjort detta.

Hade inte varigt något gnäll då? (förutom att alla vill ha gm100 eller gm200 då)

Hade ändå vart prisvärt. Men att bli lurad.

Edit:
Ett annan bolag hade inte med saken att göra

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testade du att boota upp med skärmen ansluten till ditt inbyggda grafikkort?

japp, testade att boota utan några skärmar ikopplade också, testade i felsäkert läge, testade på annat mobo + cpu och detta var det bästa resultatet jag fick från alla tester jag gjorde. Testade även en helt fräsh W7 install både normalt och i felsäkert.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan inte rekommendera 970 nu längre, inte innan jag vet mer.

Om de bara kunde skriva ut det från början.

Liknande "Vi har låst ner användningen av vRAM till ca 3,5 för att behålla en vettig prestanda med tanke på att 970 inte är ett fullt GM104 men om man inte behöver minnesbandbredd för deras program så går det att allokera hela minnet i alla fall."
För att spara pengar och inte behöva slänga en massa kretsar så har vi gjort detta.

Hade inte varigt något gnäll då? (förutom att alla vill ha gm100 eller gm200 då)

Hade ändå vart prisvärt. Men att bli lurad.

Edit:
Ett annan olag hade inte med saken att göra

Fast det är oklart vad hastigheten av 500MB sektionen faktiskt är.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kommer säkert professionella tester nästa vecka där man jämför spelprestanda mellan 970 och 980 vid olika hög minnesanvändning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast det är oklart vad hastigheten av 500MB sektionen faktiskt är.

Det håller jag med dig om. Det är lite skumt tycker jag. Tänker SSD samt provisioning av någon anledning. Går det att aplicera på grafiifkort's minnesbussar. Kanske lite för trött. Men jag vill/ville ha ett 970 och nu känns det som. nä vill veta mer.

Offtopic:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Fast det är oklart vad hastigheten av 500MB sektionen faktiskt är.

Att den inte är något vidare, är väl ingen högoddsare?
Det verkar som nVidia mer eller mindre håller med om att kortet inte kan använda mer än 3,5GB med full brandbredd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att den inte är något vidare, är väl ingen högoddsare?
Det verkar som nVidia mer eller mindre håller med om att kortet inte kan använda mer än 3,5GB med full brandbredd.

Jo fast, 1-3% jämfört med GTX 980 är inte direkt en deal breaker.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att den inte är något vidare, är väl ingen högoddsare?
Det verkar som nVidia mer eller mindre håller med om att kortet inte kan använda mer än 3,5GB med full brandbredd.

Nvidia förväntar sig att vanliga dödliga kommer ha ca 500MB VRAM allokerat av Windows och andra bakgrundsprogram som ändå inte behöver någon bandbredd. För att göra dessa tester som påvisar problemet så har ju folk tagit sig utanför alla möjliga bekvämlighetszoner så att så lite VRAM som möjligt används till andra saker.

Nog för att de borde ha nämnt detta i något tekniskt dokument (som bara Ryan på Anandtech skulle läsa och redogöra ) men rent praktiskt så låter inte detta som något större problem. Nu kan jag hålla med om att de sitter lite surt till för det ser ju ut som om de försökt mörka en stor designmiss eller något.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nvidia förväntar sig att vanliga dödliga kommer ha ca 500MB VRAM allokerat av Windows och andra bakgrundsprogram som ändå inte behöver någon bandbredd. För att göra dessa tester som påvisar problemet så har ju folk tagit sig utanför alla möjliga bekvämlighetszoner så att så lite VRAM som möjligt används till andra saker.

Nog för att de borde ha nämnt detta i något tekniskt dokument (som bara Ryan på Anandtech skulle läsa och redogöra ) men rent praktiskt så låter inte detta som något större problem. Nu kan jag hålla med om att de sitter lite surt till för det ser ju ut som om de försökt mörka en stor designmiss eller något.

Tedd igen eftersom att det går att allokera mer minne är det ett problem inte bara för att det säljs som 4 utan för problemen som kommer då man gör det. I spel då menar jag.

Tedd Skulle du vilja ha ett ***plan som slutade fundera för att du gasade och ryckte för fort i spakarna, för mycket?

Edit:
Liten är nog på sin platts då jag låter mer sur än jag är.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Kan Nvidia fixa detta med en uppdatering eller är det kört nu? Jag menar jag har ju en 970 kommer jag fasta på 3,5 GB för alltid eller?

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem

reylcs vi vet inte än. Tänker på gamla realteck mb ljud kretsar samt haswell cpu då man mjukvarumässigt stängde av vissa delar samt gjorde då en "gå runt" Får hoppas detta inte blir ett g80 repris. Det tror jag inte. De borde ja lärts sig av den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det behövs annars bottleneckar vRAMen, forcerar man så bottleneckar någonting annat känns det som.

GTX 970 Stutter/Coilwhine edition -_-

http://cdn.overclock.net/7/78/78ab3216_4vciohfw.png

Var laddar man ner detta program? skulle vara kul att testa på mitt AMD kort (om det funkar på AMD)

Edit:
Tack för länken Hackman, men som du skrev så funkade det inte på AMD

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Jo fast, 1-3% jämfört med GTX 980 är inte direkt en deal breaker.

Segmentets hastighet är väl betydligt lägre än så?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Segmentets hastighet är väl betydligt lägre än så?

Det vet vi inte än. Men troligtvis. Det där är hur prestandan påverkas rent konkret när man spelar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Går Nvidias uttalande att lita på eller är det bara bluff och båg?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur prestandan påverkas i SLI också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle vara intressant att se hur prestandan påverkas i SLI också.

Har SLI och har galen stuttering i Shadow of Mordor, har inte haft större problem i andra spel men det är pga att dom kräver inte mycket vRAM

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Finns det någon källa till Nvidias uttalande? Inte för att jag själv misstror men jag läste några inlägg av personer som påstod sig ha varit i kontakt med Nvidia som i sin tur säger att inget uttalande har gjorts ännu och att de fortfarande undersöker saken. Eftersom uttalandet inte är undertecknat så blev jag lite nyfiken.

Planerade själv att köra två 970 i SLI för 1440p men det kanske är en dum idé om man vill kunna skruva upp inställningarna i kommande spel, t.ex GTA V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det jag är som mest orolig för dock är GTA V, vilket mer eller mindre var vad jag köpte min dator för.

Och alla andra framtida spel samt vad detta gör för begagnat marknaden.

Skrivet av Helllodar:

"GTX970 is not 256bit and 4GB card.
It is 208bit 3.5GB + 48bit 512Mb card, the last 512Mb is handled by 1 CUDA clutch when it's meant to be handled by 4.

Om detta är sant så erkänner dom att du sänker minnesbussen vid dom sista 512MB och således har alla andra rätt och därav godkänd RMA.

Skrivet av Devil May Cry:

Frågan är som sagt hur det påverkar prestandan när man väl spelar.

Läs denna tråd och alla andra, folk rapporterar och det ÄR bevisat om microstuttering/fps-issue etc

Skrivet av Bakgrund:

Går Nvidias uttalande att lita på eller är det bara bluff och båg?

Nvivida vill säkert sänka sin aktie, eller? Klart att dom kommer göra allt för att mörka/vilseleda folk.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Therasense:

Finns det någon källa till Nvidias uttalande? Inte för att jag själv misstror men jag läste några inlägg av personer som påstod sig ha varit i kontakt med Nvidia som i sin tur säger att inget uttalande har gjorts ännu och att de fortfarande undersöker saken. Eftersom uttalandet inte är undertecknat så blev jag lite nyfiken.

Planerade själv att köra två 970 i SLI för 1440p men det kanske är en dum idé om man vill kunna skruva upp inställningarna i kommande spel, t.ex GTA V?

Saken är ganska osäker ännu, det verkar klart att 512MB Vram har lägre bandbredd, men det är ännu inte fullt utrett hur mycket detta påverkar faktiskt spelande, om några dagar vet vi nog mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Läs denna tråd och alla andra, folk rapporterar och det ÄR bevisat om microstuttering/fps-issue etc

Fast nu är det så att det är du som kanske borde läsa.
Har kört flertal spel i 2k-4k för att maxa mitt VRAM utan att få MS eller hack.
Flera på overclockers som rapporterat att det inte blir något hack när det används mer än 3.5. Watch dogs kan läggas på listan också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Saken är ganska osäker ännu, det verkar klart att 512MB Vram har lägre bandbredd, men det är ännu inte fullt utrett hur mycket detta påverkar faktiskt spelande, om några dagar vet vi nog mer.

Off topic:
Ratososk kan du komme med hur det inte är bevisat att folk har problem i spel då hela tråden handlar om det, samt marknadsföring och minnesalokering.
Det har inte med om igpu är på elller inte som du har frågat om tidigare.
Du har nu gjort 4 inlägg om samma sak.

On topic:
Vet du mer än vi andra. Vi lyssar.

Edit:
Var nog bar 2 som du snackade om iGPU

sry

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.