Permalänk
Medlem

Kraschar vid överklocka via OC Genie 2

Hej!

Jag har en intel core i7 3770k CPU @ 3,5 Ghz
Sen har jag provat att överklocka i BIOS via "OC Genie 2" . Så jag testade att bara trycka på den knappen i BIOS.. Mycket riktigt så steg min CPU upp i 4,2 Ghz.
Men efter jag har gjort detta så händer det att min dator kraschar ibland helt random. Jag förstår inte riktigt varför, eftersom med OC Genie 2 skall väl det bli överklockat automatiskt utan "risker" . Så det borde fungera stabilt med det?

Någon som kan hjälpa mig med detta problemet? Vill gärna ha lite mer "umf" från min processor.

Övriga spec:

  • Motherboard: MSI Z77A - s01

  • CPU: Intel Core i7 3770k

  • GPU: Nvidiaa GTX 680 x2 (SLI)

  • RAM: 16GB Corsair Vegence 1600Mhz

Väldigt tacksam för svar! Ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Finns igen överklockning utan risker.
Alla IC kretsar dör av elektronemigration och det sker naturligt men takten ökar med ökad ström så högre frekvens betyder kortare livslängd. Ända som är intresant, kommer den vara länge nog för mitt behov? Flesta fall är svaret ja.
Finns inga genvägar till en stabil OC heller. Bättre att lära sig göra det själv rätt.

Tillräcklig kylning för att hantera ökde effektförbrukningen, optimera Vcore efter behov då autofunktioner tenderar att vara dumma och övervolta med råge vilket ger höga temperaturer och kortare livslängd på kretsen.

Sedan måste man stabilitetstesta i timmar, lägre ju säkrare kan man vara på stabiliteten. 4.2Ghz är igen garanti.

Permalänk
Medlem

Du nämner ingenting om kylaren, använder du den medföljande kylaren?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Finns igen överklockning utan risker.
Alla IC kretsar dör av elektronemigration och det sker naturligt men takten ökar med ökad ström så högre frekvens betyder kortare livslängd. Ända som är intresant, kommer den vara länge nog för mitt behov? Flesta fall är svaret ja.
Finns inga genvägar till en stabil OC heller. Bättre att lära sig göra det själv rätt.

Tillräcklig kylning för att hantera ökde effektförbrukningen, optimera Vcore efter behov då autofunktioner tenderar att vara dumma och övervolta med råge vilket ger höga temperaturer och kortare livslängd på kretsen.

Sedan måste man stabilitetstesta i timmar, lägre ju säkrare kan man vara på stabiliteten. 4.2Ghz är igen garanti.

Jag har inte gjort så mycket överklockning helt på egenhand så tänkte köra lite mjukstart med deras OC Genie 2 . Men verkar inte fungera så bra för mig...

Skrivet av ToJa92:

Du nämner ingenting om kylaren, använder du den medföljande kylaren?

Det glömde jag att nämna, jag kör en Corsair H70 sluten vattenkylare.

Provade nyss att köra lite stresstest med Prime 95 @ 4,2 det tog kanske 15 min sen fick jag bluescree. Detta var alltså med att bara trycka på OC genie 2 knappen för automatiskt överklockning till 4,2 Ghz