Varför ser vi så mycket film och serier i Sverige, och är det likadant i andra länder?

Permalänk

Varför ser vi så mycket film och serier i Sverige, och är det likadant i andra länder?

De flesta jag pratar med ser minst en film eller några avsnitt av en serie VARJE kväll!!!
Minns inte att det var så när jag växte upp och är det sunt att sitta still och se så mycket under en livstid?

Hur mycket ser ni? Erkänner själv att jag ser alldeles för mycket men ändå inte alls så mycket. Känns som man kommer att ångra sig sedan när man blir äldre om man tänker vad mycket annat man kunde har gjort!

Detsamma gäller väl även de som sitter och spelar spel nästan varje dag, måste bli kraftig ångest till slut!?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swenorth1:

De flesta jag pratar med ser minst en film eller några avsnitt av en serie VARJE kväll!!!
Minns inte att det var så när jag växte upp och är det sunt att sitta still och se så mycket under en livstid?

Hur mycket ser ni? Erkänner själv att jag ser alldeles för mycket men ändå inte alls så mycket. Känns som man kommer att ångra sig sedan när man blir äldre om man tänker vad mycket annat man kunde har gjort!

Detsamma gäller väl även de som sitter och spelar spel nästan varje dag, måste bli kraftig ångest till slut!?

Det beror på din umgängeskrets. Låt mig gissa du går något slapparprogram på gymnasiet eller har ett enklare jobb där det inte är så mycket obetald övertid? För folk med ont om fritid så är min uppfattning snarare att dessa undviker att slösa sin extremt dyrbara fritid på tvserier. (då många serier är såna att man bör se varenda avsnitt)

Det finns dock undersökningar i ämnet, här är en rapport från 2010: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0103_2010A01_BR_... För ett halvår sedan fick jag från scb en ny enkätt att svara på så det kommer nog snart en ny rapport.

Min åsikt är att det är bra att särskilja på vad folk gör, hälsomässigt kan man dock klumpa ihop mycket på individnivå och se till det totala antalet timmar.
Alltså det är ingen fara att lägga 2h på att se serier varje dag, om man inte samtidigt lägger 2h på att spela, 2 h på internetsurfande etc.
Men om man varje dag går 2h per gym, så kan man öka antalet timmar som man sitter still per dag. (om man nu har en kommunalarbetartjänst eller något så att man får timmarna på dygnet att räcka till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

De flesta jag pratar med ser minst en film eller några avsnitt av en serie VARJE kväll!!!
Minns inte att det var så när jag växte upp och är det sunt att sitta still och se så mycket under en livstid?

Hur mycket ser ni? Erkänner själv att jag ser alldeles för mycket men ändå inte alls så mycket. Känns som man kommer att ångra sig sedan när man blir äldre om man tänker vad mycket annat man kunde har gjort!

Detsamma gäller väl även de som sitter och spelar spel nästan varje dag, måste bli kraftig ångest till slut!?

Jag förstår inte riktigt varför man skulle få kraftig ångest för att ha spenderat tid på något man gillar? Jag har aldrig förstått den livssyn som vissa har där tid man spenderar på något man tycker är kul är "slösad tid". Vad går livet ut på, om inte att ha kul och njuta av det?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Förr så kollade man på vanlig tv, skulle nog uppskatta det till att det sågs 1-2h tv om dagen. Idag kollar man på ett annat vis och slipper reklam mm. så "tids-slöseriet" blir mindre.

Att möt tiden i avsnitt är konstigt, då du kan hinna med att se 3 avsnitt på en dryg timme av en serier medans du bara hinner se 1 avsnitt av en annan.

Permalänk
Medlem

Jag kollar på serier för att det är underhållning, vad tycker du jag ska göra istället? Vill jag dricka öl så gör jag det, vill jag knulla med bruden så gör jag det, vill jag gå ut och äta så gör jag det, vill jag titta på 6st serieavsnitt i rad så gör jag det.

Hur definerar du slösad tid? Vad gör du på din fritid då du inte tycker att du slösar med den?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Vi gjorde det inte förr för att det inte gick, för i tiden fanns på sin höjd 1-2 TV-serier att se, ett avsnitt per vecka.
Vet inte riktigt vad man SKA göra istället, men de som anser att det är slöseri att titta på TV brukar vara samma personer som tränar maniskt ofta, vilket jag personligen tycker är slöseri med tid.

Permalänk
Medlem

Lång mörk och kall vinter som uppmanar till inomhusvistelse? Jag tränar mycket mer sommarhalvåret. Om jag springer 100 mil på ett år så är det nog 80 mil sommarhalvåret och 20 mil vinterhalvåret.