Vilka användningsområden för spänningskänsligt tyg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2010

Vilka användningsområden för spänningskänsligt tyg?

Tja!

Jag går tredje året på civilingenjörsutbildningen för Teknisk Nanovetenskap vid LTH. Vi ska köra igång ett lite större projekt nu, där vi helst ska komma på någon sorts innovation och ta patent på den. Jag har ett tag gått och funderat på möjligheten att utveckla ett sorts spänningskänsligt tyg, ungefär som Batmans mantel i de nyare batmanfilmerna. När man lägger en spänning (så låg som möjligt..) över tyget ska det snabbt kunna "stelna" och anta en förutbestämd form, precis som att batmans mantel blir till ett par stora fladdermusvingar.

Som ingenjör är det dock lätt att fastna i själva utvecklingsprocessen. Man glömmer lätt bort vad produkten ska kunna användas till egentligen. Därför frågar jag nu er högt ärade Sweclockare, vad skulle man kunna använda ett tyg som det ovan beskrivna till?

Mina egna funderingar har än så länge mest vart till t.ex. försvaret. Tänk er en tröja/väst, som är som ett helt vanligt tyg, men inför strid kan hårdna och bli till en skyddsväst. För det krävs det såklart att materialet blir extremt hårt och segt nog för att t.ex. kunna stoppa kulor, men ni fattar idén..

Så, fler idéer?

//Felix

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Corsair H100i | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Om du är ute efter något som är kommersiellt gångbart.

En luftig och behaglig kappa/jacka som blir vindtät vid behov.

Alternativt, en dito som blir vattentät.

jag nöjer mig med 2%...

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Ett tält som fäller upp sig själv med en knapptryckning utan krångel med tältpinnar kanske skulle kunna vara något?

Jag tror du kan glömma flygmantel, skyddsväst och så vidare, det fungerar bäst i serietidningar.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Nu finns ju användningsområden för sådant tyg även inom det militära, halvmjukt tyg som skyddar mot flammor, småskrot och sand kan må bra av ytterligare hårdare och snabbt formbart tyg. En ansiktsmansk som spänner upp sig vid hög temperatur / högt tryck, för att skapa ett avstånd mellan het luft och hud. Eller en tröja som skapar ett chockabsorberande mönster under skyddsväst. Eller bara ett tyg som hjälper en i rätt ställning om man t.ex. ska stå eller ligga obekvämt och länge.
Handskar som låser sig i ett mönster som håller ens vapen benhårt fast. Hanskar som hjälper en att kasta eller hålla i saker.

Varför ens stanna vid människor, som aniron t.ex. är inne på. Tyg eller dyligt som spänner upp ett tält in no time kan även användas för snabbt camouflage för t.ex. fordon i öken, skog och vinterlandskap. Eller solskydd för kommersiella bilar eller var annan stans man än kan tänka sig på en bil. Is och snöskydd för rutorna vid sådant väder, som snabbt fäller upp och ned?
Ögonlock för robotar i smutsig miljö?
Fallskärmsutvecklare?
Bra-hållning-tröja för t.ex. de som gymmar seriöst? Alla andra som vill ha bra-hållning-tröja?

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Någon form av BH kanske? Det är bara en variant på idén "bra-hållning-kläder" som Alakai föreslog ovan. Kan ju lika gärna vara något som drar in gubbmagen eller pyser upp "muskler" på kroppen. Alltså någon form av låtsashud som justerar kroppens form efter önskemål.

Kanske finns medicinskt bruk inuti kroppen också? Kan man göra ett konstgjort hjärta i tyg som pumpar blodet eller konstgjorda muskler av tygsträngar som kan dra ihop sig och expandera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Om man kan få tyget riktigt stelt och hårt, så finns det ju massvis.
Partytält, markis, hängmatta, drake, istället för gips vid brutna ben osv, nackkrage vid olyckor, mattor...

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Alakai var inne på något där.

Det är jobbigt för knän och fotled att under längre perioder stå i sittande skytteställning (ett knä i backen, ena foten framför). Samma problematik kan säkert finnas hos diverse hantverkare. Man löser det då oftast genom att ha någon form av vaddering i knäleden på tyget. Däremot, har man ett rörligt arbete (soldat, hantverkare) så vill man kanske slippa ha den där vadderingsbiten stel när den inte behövs... Kanske aktiveras vid mekaniskt tryck under en viss tid?

Som det talats om tidigare: Tar vi paraply som ett exempel, så är det något med en stor yta, men som när det inte används gärna ska vara litet och möjligt att packa/knyckla ihop enkelt.

Spontant exempel: En tunn projektorduk som kan knugglas ihop till en liten boll. Spänningsätt och den kommer vilja veckla ut sig själv och bli platt/hård. Typ. Något för att slippa de annars rena mekaniska viknings/rull-lösningarna som baseras på ett i förväg uttänkt vik-sätt, med fjädrar eller gångjärn/motsvarande element som möjliggör "expansion". Då behövs inga förutbestämda förvaringslösningar (en speciell låda. Vik den som du vill för att passa din kavaj-innerficka eller bakficka på byxan).

Exempel två:
Sittunderlag på vintern. Tänker mig ett väldigt litet, kanske icke-spänningssatt "block" av något slag som ihopvikt får plats i bröstfickan, som kan efter att först ha vikts ut och fått en större yta (tänk A4 vikt till A5) spänningsättas och kan få lite tjocklek, typ 1-2 cm (kanske genom att skapa en lägre densitet). Hade varit praktiskt att ha med sig...

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.