Köpa extern blixt till D5200

Permalänk

Köpa extern blixt till D5200

Hej

Jag äger en Nikon D5200 och är nu på jakt efter en extern blixt.

Jag har kikat lite på http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-565EX-i-TTL-Flash-Speedlit...

Jag har aldrig tidigare fotat med extern blixt. Kan den Yonguo blixten va något för en nybörjare inom blixtar? Fungerar TTL med en D5200? Hur använder man blixten externt om den inte skall monteras på kameran. Vad behöver jag för tillbehör?

Alla tips är välkomna

Permalänk
Medlem

Äger en blixt till min Canon 6D som jag fick med på köpet, men knappt använt den.

Enda du lär nog behöva köpa till är en bouncer som mjuknar till ljuset så det inte blir jätteskarpt och överexponerat.
Sen hur du riktar blixten är att du ska få den att studsa från vägg eller tak mot personen/-erna och inte rakt på.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lite luddigt skrivet om hur den blixten fungerar om den inte sitter på kameran, det står att du behöver en blixt för att styra den och det kan ju betyda att den inte använder CLS https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/9... utan att det är nån typ av enklare optisk slavtändare på den.
Billiga kinablixtar brukar inte ha lika jämt ljusflöde som de dyrare modellerna men hur mycket det påverkar beror på hur du använder dem och den kostar ju under 1000kr så den är nog prisvärd även om den inte håller högsta kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nikons blixtsystem är en fröjd att arbeta med och det öppnar upp för krativ fotografering, lägg till att du använder 2-3st då blir det Riktigt roligt När jag gick över till Canon så saknade jag verkligen CLS :/

Börja med någon av dom billigare blixtarna och känns det rätt kan du köpa en Master vid senare tillfälle.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Nikons blixtsystem är en fröjd att arbeta med och det öppnar upp för krativ fotografering, lägg till att du använder 2-3st då blir det Riktigt roligt När jag gick över till Canon så saknade jag verkligen CLS :/

Börja med någon av dom billigare blixtarna och känns det rätt kan du köpa en Master vid senare tillfälle.

Denna blixten ska vad jag förstått vara väldigt prisvärd. Om man skall trigga den externt och inte på kameran. Kan denna grunkan vara något?
http://www.ebay.com/itm/YONGNUO-Single-Transceiver-of-RF-603-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danielsan:

Denna blixten ska vad jag förstått vara väldigt prisvärd. Om man skall trigga den externt och inte på kameran. Kan denna grunkan vara något?
http://www.ebay.com/itm/YONGNUO-Single-Transceiver-of-RF-603-...

Den borde fungera att trigga slavblixtar som har optisk triggning men det kanske duger med kamerans blixt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte en aning faktiskt, men antagligen. Men poängen är inte triggning, det är att blixten tar hand allt själv även om den inte är monterad på kameran. Så om du har 2st blixtar som du monterar på foten som följer med, sätter en på golvet o den andra på en bokhylla tex. Sen riktar du dom som ditt kreativa sinne tycker är det rätta sen plåtar du.
Blixtar sköter sig själva och hojtar om det blir underexponerat.
Du kan givetvis även gå till helt manuellt läge på en eller flera blixtar, eller montera dom på paraply/softbox.

Iaf, fördelen är att blixtem mäter och justera sig själv efter bländar/slutarvärden då har på kameran

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Vill du ha en extern blixt som gör det den ska till ett bra pris tycker jag du ska titta på Nissin Di-600, -700 eller -866. Enda blixten som är "offbrand" förutom metz som har någon typ av kvalitet och jämnhet i prestandan över tid.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Inte en aning faktiskt, men antagligen. Men poängen är inte triggning, det är att blixten tar hand allt själv även om den inte är monterad på kameran. Så om du har 2st blixtar som du monterar på foten som följer med, sätter en på golvet o den andra på en bokhylla tex. Sen riktar du dom som ditt kreativa sinne tycker är det rätta sen plåtar du.
Blixtar sköter sig själva och hojtar om det blir underexponerat.
Du kan givetvis även gå till helt manuellt läge på en eller flera blixtar, eller montera dom på paraply/softbox.

Iaf, fördelen är att blixtem mäter och justera sig själv efter bländar/slutarvärden då har på kameran

Jo det med att blixten mäter och justerar sig själv är väl det som kallas för TTL?
Det är mest triggningen jag inte känner mig hemma på. Hur jag får den att blixtra till när den inte är monterad på kameran

Permalänk
Skrivet av ksw:

Vill du ha en extern blixt som gör det den ska till ett bra pris tycker jag du ska titta på Nissin Di-600, -700 eller -866. Enda blixten som är "offbrand" förutom metz som har någon typ av kvalitet och jämnhet i prestandan över tid.

Berätta gärna mer om den och hur den fungerar "off camera" för att utlösa den med tex en d5200. använder jag kabel eller mojäng monterad på kameran eller med den interna blixten på kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Berätta gärna mer om den och hur den fungerar "off camera" för att utlösa den med tex en d5200. använder jag kabel eller mojäng monterad på kameran eller med den interna blixten på kameran?

Du sätter din kameras interna blixt i Masterläge och den externa blixten i slav-läge, och nyttjar kamerans blixt för att trigga den externa blixten, UTAN att exponeringstiden är såpass lång att den interna blixtens ljusflöde kommer med i den slutgiltiga bilden. du kan givetvis använda en kabel också, men jag brukar tycka det är smidigare att nyttja de interna sensorerna i blixten för det; ffa för att slippa risken att någon snubblar på en kabel och drar ikull stativet

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

iTTL för att vara petig
Metz ska ha ett gäng med modeller som ska stödja systemet men jag vet inte om dom hanterar Master/slav om man har flera blixtar.
På Nikonsidan så är sb-800 den billigaste som kan vara Master (har jag för mig) medans alla kan vara slav.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Mer info
iTTL (current CLS system)

The iTTL wireless Commander offers the only method for multiple units, and offers true control of individual flash groups (limited to two or three of them), and its default is meter individual flashes and set power of all flashes to be equal intensity at the subject. Then individual compensation can be done. More Here.

We tend to imagine that the term CLS means the Commander, and people often say "CLS" when they actually mean "wireless Commander". But instead, CLS is a communication system between camera and flash, allowing many additional features. The Commander is simply one of the several features supported by the CLS communication.

There are no iTTL cables whatsoever. Multiple iTTL is only done wirelessly via the Commander (called Advanced Wireless Lighting, AWL). So (excepting the hot shoe extension cables like SC-28 for ONE iTTL flash), any cable when used with an iTTL camera can only be used with multiple flashes in Manual flash mode. The iTTL multiple flash method is the wireless Commander (not using any cable).

Any system using PC sync cords, optical slave triggers, or any regular radio trigger, is manual flash only (incompatible with iTTL, incompatible with Commander). However, there are a couple of expensive add-on radio trigger systems that do relay the multiple Commander infrared signals via radio, achieving the same TTL Commander system, with radio links.

och
http://www.scantips.com/lights/awl.html

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Om jag ställer en blixt på golvet och utlöser den med den interna blixten. Då kan alltså inte iTTL funktionen brukas utan då är det manuellt all the way?

Permalänk
Medlem

Om du har en Nikon eller iTTL kompatibel blixt då har du fullt stöd för iTTL (CLS)

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Om du har en Nikon eller iTTL kompatibel blixt då har du fullt stöd för iTTL (CLS)

Verkar som att min d5200 stödjer TTL iaf :). Men hur fungerar iTTL när den inte är monterad på kameran. Fungerar det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Om jag ställer en blixt på golvet och utlöser den med den interna blixten. Då kan alltså inte iTTL funktionen brukas utan då är det manuellt all the way?

Tvärtom. Edit: Läs instruktionsboken till kameran för hur du ställer in externa blixtar

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danielsan:

Om jag ställer en blixt på golvet och utlöser den med den interna blixten. Då kan alltså inte iTTL funktionen brukas utan då är det manuellt all the way?

Nej men "manuellare" det finns ofta även inbyggd automatik via blixtens ljusmätare, men den mäter ju inte via kameraoptiken.
Det finns alltså flera sätt förutom ttl mätning och helt manuellt för att reglera ljusflödet från ett blixtsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en sån YN-565EX för Nikon. Den fungerar utmärkt tillsammans med Nikons CLS-system för fjärrstyrning och den funkar utmärkt på kameran också. Den har fullt stöd för kamerans TTL och det är mycket blixt för pengarna. Jag gjorde mycket research och det var viktigt för mig att den funkade relativt smärtfritt med just CLS (Creative Lighting System) som Nikon bygger in i sina kameror för fjärrstyrning. Överhuvudtaget är blixten lätt att handha och bortsett från en del märkliga val rörande interfacet så funkar den galant.

Bör påpekas dock att Yong-Nuo har en något svajig produktionskvalité. Om man söker runt lite på nätet finns det gott om berättelser av användare att deras blixt plötsligt slutar fungera eller har andra hyss för sig. Jag är en av dem: min blixt slutade fungera efter ungefär 4 månader. En vacker dag ville den inte längre starta upp. Jag skulle ha kunnat få en ny på garanti men kostnaden för att skicka tillbaka blixten till Hong Kong gjorde det lite ovärt det, så jag orkade inte bry mig. Var beredd på detta, det finns massor med människor som har fantastiska erfarenheter med deras produkter men det verkar vara en blandad produktionskvalité.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Verkar som att min d5200 stödjer TTL iaf :). Men hur fungerar iTTL när den inte är monterad på kameran. Fungerar det ändå?

Nu sa jag för mycket, D5200 tycks inte stödja iTTL fullt ut, men det finns separata controllers.

Citat:

You won't get full iTTL functionality with an off-camera flash using the D5200 unless you also buy a controller because it doesn't have a built-in commander mode. You can still trigger off-camera flashes with the built-in flash by setting the off-camera units to slave mode, but you'll have to walk around and set the power level on each one directly and you might have some potentially unwanted light coming from the camera's built-in flash spilling onto your subject.

If it's important for you to be able to control the output of the off-camera flashes remotely from the camera, you can mount a compatible flash or commander module on the D5200 to get it to talk to the other flash units. Some high-end radio triggers allow you to do that too with the added advantage that their signals work around corners, unlike the optical approach of Nikon's system.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av isecore:

Jag har ägt en sån YN-565EX för Nikon. Den fungerar utmärkt tillsammans med Nikons CLS-system för fjärrstyrning och den funkar utmärkt på kameran också. Den har fullt stöd för kamerans TTL och det är mycket blixt för pengarna. Jag gjorde mycket research och det var viktigt för mig att den funkade relativt smärtfritt med just CLS (Creative Lighting System) som Nikon bygger in i sina kameror för fjärrstyrning. Överhuvudtaget är blixten lätt att handha och bortsett från en del märkliga val rörande interfacet så funkar den galant.

Bör påpekas dock att Yong-Nuo har en något svajig produktionskvalité. Om man söker runt lite på nätet finns det gott om berättelser av användare att deras blixt plötsligt slutar fungera eller har andra hyss för sig. Jag är en av dem: min blixt slutade fungera efter ungefär 4 månader. En vacker dag ville den inte längre starta upp. Jag skulle ha kunnat få en ny på garanti men kostnaden för att skicka tillbaka blixten till Hong Kong gjorde det lite ovärt det, så jag orkade inte bry mig. Var beredd på detta, det finns massor med människor som har fantastiska erfarenheter med deras produkter men det verkar vara en blandad produktionskvalité.

Tack för infon Känns som jag får satsa på någon blixt jag kan köpa i Sverige då. Några tips på någon med iTTL som inte kostar mer än kameran?

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Nu sa jag för mycket, D5200 tycks inte stödja iTTL fullt ut, men det finns separata controllers.

Jag blir bara mer o mer förvirrad haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Jag blir bara mer o mer förvirrad haha

Jag också
Tog förgivet att alla deras nya hus hade stöd för iTTL, Sry!!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Eller, nu vet jag varken in eller ut.
Taget från Nikons sida

Citat:

TTL: i-TTL-blixtkontroll med 2 016-pixlars RGB-sensor finns med den inbyggda blixten och SB-910, SB-900, SB-800, SB-700, SB-600 eller SB-400, i-TTL-balanserad upplättningsblixt för digitala systemkameror i kombination med matrismätning eller centrumvägd mätning samt standard i-TTL-blixt för digitala systemkameror med spotmätning

Du får läsa i manualen, jag ska nog hålla tyst nu

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Jag också
Tog förgivet att alla deras nya hus hade stöd för iTTL, Sry!!

Jag känner lite såhär just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/camer...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tack för länken.
Såg att dom hade Sigma EF-610 DG med i testet. 1290kr på svenska marknaden. kanske kan vara något.

Manuella blixtar är ju annars väldigt billiga har jag sett. Vågar man sig på en sådan eller ska man satsa på en med iTTL?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danielsan:

Tack för länken.
Såg att dom hade Sigma EF-610 DG med i testet. 1290kr på svenska marknaden. kanske kan vara något.

Manuella blixtar är ju annars väldigt billiga har jag sett. Vågar man sig på en sådan eller ska man satsa på en med iTTL?

De flesta blixtar som monteras på en kamera och inte är sedan 70 talet har oftast någon form av automatik även om de inte har ttl mätning, helt manuella blixtar är ovanligt, de är endera riktigt gamla eller så är det studioblixtar.
Det finns både för och nackdelar med de olika systemen, ttl är ju "snabbt" när man inte kan rigga och mäta ljuset manuellt och ta provbilder och justera till man är nöjd, tar du "studiobilder" så är ttlmätning och andra former av automatik inte lika intressant som om du ska ta vardagsbilder och liknande där du inte kan arrangera och har tid att hålla på justera tills allt ljus blir som du vill ha det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Jag blir bara mer o mer förvirrad haha

D5200 har stöd för iTTL, men dess inbyggda blixt kan inte agera "commander". Det går alltså inte att styra externa trådlösa bilxtar helautomatiskt från kameran. För att kunna göra detta behöver du en SB500/700/800/900/910 eller en SU-800 monterad på kameran.
Däremot går det ju att trigga "dumma" blixtar med slavtändare. Man måste dock kunna ställa in dem att ignorera förblixtarna.
Det finns ju även radiotriggers från 3:e part som har trådlös överföring av iTTL.

iTTL är metoden kameran använder för att mäta och på så sätt avgöra vilken styrka blixten behöver ha för korrekt exponering. Den gamla TTL mätte mängden reflekterat ljus från filmen under exponeringen, men detta funkar inte så bra med en sensor och därför tog man fram iTTL istället. Det fanns även en annan metod mellan dessa två som heter D-TTL där man mätte det reflekterade ljuset från själva slutaren innan exponeringen.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

D5200 har stöd för iTTL, men dess inbyggda blixt kan inte agera "commander". Det går alltså inte att styra externa trådlösa bilxtar helautomatiskt från kameran. För att kunna göra detta behöver du en SB500/700/800/900/910 eller en SU-800 monterad på kameran.
Däremot går det ju att trigga "dumma" blixtar med slavtändare. Man måste dock kunna ställa in dem att ignorera förblixtarna.
Det finns ju även radiotriggers från 3:e part som har trådlös överföring av iTTL.

iTTL är metoden kameran använder för att mäta och på så sätt avgöra vilken styrka blixten behöver ha för korrekt exponering. Den gamla TTL mätte mängden reflekterat ljus från filmen under exponeringen, men detta funkar inte så bra med en sensor och därför tog man fram iTTL istället. Det fanns även en annan metod mellan dessa två som heter D-TTL där man mätte det reflekterade ljuset från själva slutaren innan exponeringen.

Tack för en väldigt utförlig beskrivning. Det ljusnade lite nu iaf

För min del tror jag inte TTL funktionen spelar så stor roll off camera. Det är nog mest när man behöver den on camera vid familjeträffar mm som TTL kan vara en smidig grej. Det lutar nog åt en kines blixt ändå. Såg att de säljs i Sverige för 300kr mer än Ebay vilket betyder att man har lite lättare för garantier

yongnuo verkar ha 2.4ghz triggers för 250kr dessutom vilket borde fungera för att trigga blixten off camera ?