Permalänk
Medlem

Tyst fläkt till TV-bänk

Tjena

Vet inte om den här tråden hamnade rätt, annars får gärna moderator flytta.

Jag söker 2 st fläktar som jag vill sätta in i min tv-bänk. Det jag vill är att dom ska va så tysta som möjligt men samtidigt kunna frakta relativt mycket luft.
Jag har testat med 2 st Fractal Design Silent series R2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366280) med det tillhörande motståndet men den brummar för mycket.

Jag har kikat på dom här 3:

Noctua - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257167
Scythe (800rpm) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274917
Scythe (500rpm) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274916

Vilken skulle ni rekommendera? Eller skulle ni valt någon helt annan?

Permalänk
Medlem

Är intresserad av varför du ska ha fläktar i din tv-bänk

Permalänk

Troligen med en förstärkare eller så och en HTPC så blir det rätt varmt i dem, särskillt om man inte har en öppen tv bänk.

Hur stort utrymme har du att sätta en fläkt på??
kanske kolla över fläktar upp till 200mm eller mer?? finns en några som flyttar rätt mycket luft men är rätt tysta.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Som tumregel, lägre rpm -> tystare men flyttar mindre luft. Svårt att komma undan, vill du ha "dead silent" är det typ under 600rpm strecket du skall leta. Det spelar troligtvis inte så stor roll om den flyttar "lite" luft. En fläkt flyttar men än vad man tror när man känner på den och även en eller förslagsvis 2 600 rpm fläktar kommer göra stor skillnad mot att ha stillastående som du har nu

Permalänk
Medlem

Under 600 RPM, som ovan säger, så är i princip allt tyst.
Det är inte så att FD-fläkten skapar resonanser i bänken, något du inte lär få bort med en annan fläkt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag vet inte vad du tänkt göra, men jag satte två nexus real silent på 5 v bakom min instängda ps3a, blev ruskigt mycket svalare och hördes inte alls, men det var som sagt bak i tv bänken på ett relativt litet utrymme, så dom kan ha fått ljuddämpning av detta.
+ att jag hade dom hårt monterade på en stadig platta med gummi under

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tyvärr har jag inte möjlighet att sätta dit en 200 mm fläkt, 120 är det största jag får plats med.

Angående resonans, jag läste lite på Wikipedia och fattade noll. Menar du vibrationer då eller?

Då är det ingen idé att jag skaffar noctua eftersom den bara går ner till 900rpm?

Jag tittade på nexus men jag hittar ingenstans att köpa den...

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Tack för alla svar!

Tyvärr har jag inte möjlighet att sätta dit en 200 mm fläkt, 120 är det största jag får plats med.

Angående resonans, jag läste lite på Wikipedia och fattade noll. Menar du vibrationer då eller?

Då är det ingen idé att jag skaffar noctua eftersom den bara går ner till 900rpm?

Jag tittade på nexus men jag hittar ingenstans att köpa den...

om det är ett brusande eller vinande ljud är det troligen luftflödet som är problemet, då rekommenderar jag att du kollar på spcr(silent pc review)s sammanställningar av fläktar.
En hel del läsning krävs men då kan du lättare hitta en fläkt som passar i din prisklass och med rätt ljudbild i rätt hastighet.

Är ljudet snarare ett dovt brummande är det antagligen resonans och då måste du prova dig fram med att säkra fast underlag och fläktar så vibationerna minskar, eller (enklare) friställa (t.ex. hänga spända i en ram) alt. dämpa med tex gummi så att vibrationerna i fläktarna inte överförs till tvbänken. det är dessa som skapar resonansen.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

du kan förresten kanske snabbt kolla om det är resonans genom att köra fläktarna dels på tv bänken och dels hålla dom fritt i luften och kolla om ljudet ändras/försvinner.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som du sa och mycket riktigt är det vibrationer som överförs från fläkten till tv-bänken. Jag köpte o-ringar och satte mellan skruvarna och det gjorde stor skillnad.

Stort tack för alla svar!