Ska köpa ny hårddisk och SSD! Behöver bra tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Ska köpa ny hårddisk och SSD! Behöver bra tips!

Tjena!

Ska köpa en ny intern hårddisk och en SSD och jag skulle behöva lite tips på vilka jag ska köpa!
Om dessa krav skulle kunna uppnås vore det perfekt!
Jag spelar mest spel, kollar på serier / youtube och redigerar i photoshop ibland.

Intern hårddisk
*Gärna så tyst som möjligt
*Snabb
*2TB

SSD
*Minst 200GB
*Snabb (ofc )

Har även en liten off-topic fråga, säg att jag installerar mina två nya hårddiskar och jag har inte windows. Går det bara att sätta in en skiva med windows och rulla på?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Köp en WD Red 2TB och en Crucial Mx100 250gb!

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Tydh:

Tjena!

Ska köpa en ny intern hårddisk och en SSD och jag skulle behöva lite tips på vilka jag ska köpa!
Om dessa krav skulle kunna uppnås vore det perfekt!
Jag spelar mest spel, kollar på serier / youtube och redigerar i photoshop ibland.

Intern hårddisk
*Gärna så tyst som möjligt
*Snabb
*2TB

SSD
*Minst 200GB
*Snabb (ofc )

Har även en liten off-topic fråga, säg att jag installerar mina två nya hårddiskar och jag har inte windows. Går det bara att sätta in en skiva med windows och rulla på?

Tack!

I regel brukar man sätta snabbhet och tysthet mot varandra (dvs. det är en avvägning) iaf. vid en mekanisk hårddisk.
Enligt "Blackblaze" har Seagate:s 3TB en väldigt hög felprocent men iom. du talar om 2TB så skulle nog en disk på runt 5400/5900RPM som t.ex. WD:s "Red" eller "Green" vara lämpliga.

Blackblaze:
https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/

Gällande SSD säljer Alina 850 EVO 250GB för 1099kr om du är inloggad på kampanj just nu. 840 EVO 250GB verkar kosta runt 100kr mer. De jag skulle satsa på iaf.

i5 4690K / ASUS GTX 970 Strix / MSI Z97I ACK (mITX) / Kingston HyperX Savage 2x4GB 2400MHz / Corsair 250D / Corsair H100i w. SP-fans / Samsung 850 Pro 250GB + 2TB Seagate 7200RPM / 1x NZXT 200mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av bjasih:

Köp en WD Red 2TB och en Crucial Mx100 250gb!

Tack för tipsen!

Skrivet av TheSwede86:

I regel brukar man sätta snabbhet och tysthet mot varandra (dvs. det är en avvägning) iaf. vid en mekanisk hårddisk.
Enligt "Blackblaze" har Seagate:s 3TB en väldigt hög felprocent men iom. du talar om 2TB så skulle nog en disk på runt 5400/5900RPM som t.ex. WD:s "Red" eller "Green" vara lämpliga.

Blackblaze:
https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/

Gällande SSD säljer Alina 850 EVO 250GB för 1099kr om du är inloggad på kampanj just nu. 840 EVO 250GB verkar kosta runt 100kr mer. De jag skulle satsa på iaf.

Tack för svaret! Ska kolla upp "red" och "green" diskarna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013

Det går fint att installera Windows på tomma hårddiskar.

AMD FX-8350|Sapphire R9 280|Obsidian 800D|Argon AR01

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av utsatt_unge496:

Det går fint att installera Windows på tomma hårddiskar.

Tackar!

Har svårt att bestämma mig om jag vill ha en black, red eller green hårddisk, någon som kan ge lite input? Kommer inte ha igång datorn 24/7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Jag skulle kört på Samsung 850 EVO 250GB och WD Red 2TB alt 3TB

Ska du köra mycket filmer från 2TB disken så skulle jag tagit en WD Red istället för WD green.
WD Red har 3D Active Balance Plus vilket Green diskarna inte har och ska du köra filmer från den så har du ändå ingen större nytta av energisparfunktionen som Green disken har.

För övrigt skiljer det bara 200kr mellan 2TB och 3TB versionen av WD Red vilket gör 3TB till ett bättre val