Permalänk
Avstängd

Körs min i5 2500k i för hög vcore?

Hej! Sitter här och försöker överklocka min cpu till 4.4 ghz, det är bara det att jag får olika resultat i de olika mätningsprogrammen. Tyvärr har jag ett Gigabyte moderkort så att ställa in vcore till en siffra är bara att glömma, de har någon jäkla dynamic vcore som jag inte förstår mig på överhuvudtaget.

Bild på resultaten http://i.imgur.com/Y6cOUsr.jpg , detta när prime95 körs. Cpu-z säger 1.26 medans core temp och HWmonistor säger 1.4, vem ska man lita på? 1.4 är ju farligt högt av vad jag har läst?

Permalänk
Medlem

Du kan köra den i över 1.4 i väldigt många år, så jag hade inte oroat mig om jag var du.

edit: det är alltså inte farligt högt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

viktigt att veta är att HW monitor visar två vcore. En från moderkortet och en från processorn. Den från processorn är den riktiga.

Sedan ska du se till att antingen köra voltökningarna till din överklockning via offset eller override. Jag rekommenderar offset då den har minst problem i längden (override kan orsaka kracher i sleep). Du ska aldrig köra på adaptive (även om jag inte tror att den finns på din processor). Den övervoltar något groteskt. Och ställ gärna volttalet så att processorn inte bara improviserar.

Om du kan ställa av dynamic till offset så vore det mycket bra. Prova med enter om du kan ändra det. Ibland kan det bara vara svårt att komma åt inställningar. Advanced mode brukar finnas på inställningarna. Aktivera det så kanske du hittar offset

I övrigt så är det aldrig volttalet i sig som skadar. Det är kylningen. Sedan finns det inneboende begränsningar i kylningen som gör så att mer än 1.5 volt är ganska garanterat dödigt.
Om temperaturen är bra så är allt bra

Lycka till

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur snabbt UNGEFÄR man bränner den när man kör över 1.5? Min sketprolle vill inte upp särskilt högt utan att höja offset rejält, dock har jag inte sett att värmen skulle vara ett så stort problem.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.