Permalänk
Medlem

Arctic F12 PWM 120mm Daisy chain

Hej!
Jag har en Corsair 750D chassi och just nu använder jag bara de chassi fläktarna som kom med chassit plus en cpu-vatten kylare på baksidan av chassit. Jag tänkte köpa 5 Arctic F12 PWM för att förbättra luftflödet i min chassi då den blir ganska varm då jag har två grafikkort. Jag har en moderkort med upp till 6 platser för att koppla in fläktar.

Just nu har jag 2 140mm som in take på framsidan av chassit. 1 140mm i top som exhaust. 1 120mm som exhaust till Cpu. Summa 4 fläktar totalt just nu.

Efter 5 F12:
2 140mm som in take på framsidan av chassit. 3 120mm(F12) top som exhaust. 1 120mm som exhaust till Cpu. 2 120mm(F12) i botten som intake. 8 fläktar totalt.

Nu till frågan: Min fråga är, jag har plats för 6 fläktar på min moderkort och jag vill montera 8 fläktar. F12 PWM fläkat har en daisy chain funktion. Då tänkte jag fråga hur många fläktar kan jag koppla på en och samma fläkt port på moderkortet?

Arctic F12 PWM: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165
Asus Z97-A: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Permalänk
Medlem

Du kan utan problem koppla in 2 fläktar per uttag, mer än så har jag personligen aldrig testat.
Dock skulle jag undvika att montera fläktarna horisontellt (i toppen/botten) för dom är helt enkelt inte byggda för det.
Dom har väldigt dåliga lager så det uppstår vibrationer och livslängden på fläktarna minskar drastiskt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Du kan utan problem koppla in 2 fläktar per uttag, mer än så har jag personligen aldrig testat.
Dock skulle jag undvika att montera fläktarna horisontellt (i toppen/botten) för dom är helt enkelt inte byggda för det.
Dom har väldigt dåliga lager så det uppstår vibrationer och livslängden på fläktarna minskar drastiskt.

Vilka fläktar skulle du rekommendera? Som har en sån där daisy chain funktion

Permalänk
Medlem

Hade fyra stycken noctua p12 i ett pwm-uttag när jag körde vattenkylning. Dock en aktiv splitter.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Vilka fläktar skulle du rekommendera? Som har en sån där daisy chain funktion

Jag vet inte riktigt vad du menar med daisy chain funktion gällande fläktar, speciellt inte pwm.
Det är något man alltid får köpa separat vad jag vet.
typ: http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-...

Hur som helst är inte dom där fläktarna något att hänga i granen men testa och se vad du själv tycker.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag vet inte riktigt vad du menar med daisy chain funktion gällande fläktar, speciellt inte pwm.
Det är något man alltid får köpa separat vad jag vet.
typ: http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-...

Hur som helst är inte dom där fläktarna något att hänga i granen men testa och se vad du själv tycker.

Asså dom där fläktrana har en sladd som går från deras 4 pin. Man kan koppla in en till 4 pin sladd i fläktens sladd utan att behöva koppla den i moderkortet.

Edit: Man kan serie-koppla dem. Har du någon bra källa på att de inte är bra om man har dem vågrät? Skulle uppskatta om du kunde hitta någon källa som stärker ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Asså dom där fläktrana har en sladd som går från deras 4 pin. Man kan koppla in en till 4 pin sladd i fläktens sladd utan att behöva koppla den i moderkortet.

Edit: Man kan serie-koppla dem. Har du någon bra källa på att de inte är bra om man har dem vågrät? Skulle uppskatta om du kunde hitta någon källa som stärker ditt påstående.

Aha, nu är jag med på vad du menar.
Någon extra kontakt för seriekoppling har inte mina fläktar, antagligen för att jag bara köpt chassin och fått med förmonterade oem fläktar.
Jag har F12, F12 TC och F12 PWM, samtliga utan extra kontakt för seriekoppling.

Jag har googlat runt lite och det verkar som fläktarna börjar fasas ut, iaf hos svenska återförsäljare så det är lurigt att hitta bra information.
Mitt råd är att du helt enkelt kopplar in en och håller den i handen medans du startar datorn, då kan du vinkla den hur du vill och känna eventuella vibrationer tydligt.

Så här hade jag tänkt mig ha fläktarna (på bilden är det F12 TC monterade) till farsans nya dator:
http://i.imgur.com/okzMsKO.jpg
Men det lät som om det låg 3 gamla hårddiskar direkt mot plåten istället för 3 "tysta fläktar" så det var helt otänkbart.
Så det blev istället så här:
http://i.imgur.com/JZr37QS.jpg
Hade rätt flyt med att Scythe GT fläktarna såldes ut billig just då innan dom tragiskt försvann.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera. Jag behöver 5 fläktar som jag kan montera upp och ner i (montera den lodrätt) min chassi.

Permalänk
Skrivet av SaadRH:

Vad skulle ni rekommendera. Jag behöver 5 fläktar som jag kan montera upp och ner i (montera den lodrätt) min chassi.

En fläkt som inte har Sleeve-lager är det viktigaste. Fläktar med kullager är ovanliga idag, men dom har tidigare rekommenderats generellt. Magnetiska väkskelager är också bra, men dyra (exempel Noctua SSO2)

Fläktlager är en djungel, eftersom tillverkarna använder olika beteckningar för sleeve-varianter. En sleeve-variant som funkar i horisontellt läge är "rifle", som funkat horisontellt för mig utan problem.

Här är lite förklaringar av lager, och dessutom ett gigantiskt test! http://us.hardware.info/reviews/5770/3/103-12cm-case-fans-review-bearings

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

En fläkt som inte har Sleeve-lager är det viktigaste. Fläktar med kullager är ovanliga idag, men dom har tidigare rekommenderats generellt. Magnetiska väkskelager är också bra, men dyra (exempel Noctua SSO2)

Fläktlager är en djungel, eftersom tillverkarna använder olika beteckningar för sleeve-varianter. En sleeve-variant som funkar i horisontellt läge är "rifle", som funkat horisontellt för mig utan problem.

Här är lite förklaringar av lager, och dessutom ett gigantiskt test! http://us.hardware.info/reviews/5770/3/103-12cm-case-fans-review-bearings

Kan du länka mig några fläktar som du tycker är bra, de ska vara 120mm.

Tack

Permalänk
Skrivet av SaadRH:

Kan du länka mig några fläktar som du tycker är bra, de ska vara 120mm.

Tack

En rekommendation är ju Noctua NF-S12A, men dom är rätt dyra och det blir mycket pengar om du ska ha fem stycken. Noctua har även en Redux-serie som är billig men har inte samma sorts lager. De bör vara fullt tillräckliga.

Om du vill ha kullager finns Enermax Twister Cluster PWM. Den har fått hyfsade betyg och är förhållandevis billig men har LED (som går att stänga av). TB Vegas Quad ska också vara bra.

Vill du ha PWM på alla? Kan moderkortet styra även 3-pin har du fler möjligheter. Då kan Be-Quiet Pure Wings 2 vara aktuellt, halva priset mot Noctua.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

En rekommendation är ju Noctua NF-S12A, men dom är rätt dyra och det blir mycket pengar om du ska ha fem stycken. Noctua har även en Redux-serie som är billig men har inte samma sorts lager. De bör vara fullt tillräckliga.

Om du vill ha kullager finns Enermax Twister Cluster PWM. Den har fått hyfsade betyg och är förhållandevis billig men har LED (som går att stänga av). TB Vegas Quad ska också vara bra.

Vill du ha PWM på alla? Kan moderkortet styra även 3-pin har du fler möjligheter. Då kan Be-Quiet Pure Wings 2 vara aktuellt, halva priset mot Noctua.

Ska ta en titt på alla dem. Tack för förslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

En rekommendation är ju Noctua NF-S12A, men dom är rätt dyra och det blir mycket pengar om du ska ha fem stycken. Noctua har även en Redux-serie som är billig men har inte samma sorts lager. De bör vara fullt tillräckliga.

Om du vill ha kullager finns Enermax Twister Cluster PWM. Den har fått hyfsade betyg och är förhållandevis billig men har LED (som går att stänga av). TB Vegas Quad ska också vara bra.

Vill du ha PWM på alla? Kan moderkortet styra även 3-pin har du fler möjligheter. Då kan Be-Quiet Pure Wings 2 vara aktuellt, halva priset mot Noctua.

Det jag vill kunna göra är att serie-koppla dem, de ska vara 120mm samt att de kan flytta mycket luft . Dessa är kraven är mina enda krav.

Permalänk
Skrivet av SaadRH:

Det jag vill kunna göra är att serie-koppla dem, de ska vara 120mm samt att de kan flytta mycket luft . Dessa är kraven är mina enda krav.

Seriekoppla kan du göra med alla fläktar via adapter. Bara arctic-fläktarna har den inbyggd. Vissa tillverkare skickar med adapter med fläkten som tillbehör.
Jag tycker du ska köpa TB Vegas, men det finns många bra alternativ.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

En rekommendation är ju Noctua NF-S12A, men dom är rätt dyra och det blir mycket pengar om du ska ha fem stycken.

Sen när är en tusenlapp mycket pengar?

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Sen när är en tusenlapp mycket pengar?

Sen då man jämför med Arctic F12 som kostar 50 spänn

250kr vs 1000kr är en del.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Sen då man jämför med Arctic F12 som kostar 50 spänn

250kr vs 1000kr är en del.

Skillnaden i kvalitet är dock också lika stor.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Skillnaden i kvalitet är dock också lika stor.

Kvaliteten hos Noctua är hög och dom är bättre, men personligen tycker jag att dom är överskattade.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kvaliteten hos Noctua är hög och dom är bättre, men personligen tycker jag att dom är överskattade.

Av vilken rationell anledning tycker du att de är överskattade?

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Av vilken rationell anledning tycker du att de är överskattade?

Jag säger inte att dom är dåliga, jag säger bara att priset man betalar är lite väl högt när det finns likvärdiga fläktar för mindre pengar.

Har två Noctua NF-F12, tycker inte att dom är tysta alls. Att man hör vinddrag är en sak (det kommer man inte ifrån) men att dom brummar och vibrerar vid högre varvtal gillar jag inte. Det finns andra fläktar som gör ett bättre jobb helt enkelt.

Har dock en NF-S12A, och den är jag nöjd med. Det varierar från modell till modell. Bara för att det står Noctua på den betyder inte att den automatiskt är bäst i världen.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag säger inte att dom är dåliga, jag säger bara att priset man betalar är lite väl högt när det finns likvärdiga fläktar för mindre pengar.

Har två Noctua NF-F12, tycker inte att dom är tysta alls. Att man hör vinddrag är en sak (det kommer man inte ifrån) men att dom brummar och vibrerar vid högre varvtal gillar jag inte. Det finns andra fläktar som gör ett bättre jobb helt enkelt.

Har dock en NF-S12A, och den är jag nöjd med. Det varierar från modell till modell. Bara för att det står Noctua på den betyder inte att den automatiskt är bäst i världen.

Noctua marknadsförs inte som tysta fläktar.
Det är fläktar med en välbalanserad kompromiss mellan prestanda och ljudnivå, med bibehållen högsta kvalitet.

Är man enbart ute efter tysta fläktar finns det definitivt bättre alternativ.

Har 6st NF-F12 PWM i burken...känner inte igen det där med brum och vibrationer.

Men varför köra på höga varvtal? Det är ju ett tecken på underdimensionerad kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Noctua marknadsförs inte som tysta fläktar.
Det är fläktar med en välbalanserad kompromiss mellan prestanda och ljudnivå, med bibehållen högsta kvalitet.

Är man enbart ute efter tysta fläktar finns det definitivt bättre alternativ.

Har 6st NF-F12 PWM i burken...känner inte igen det där med brum och vibrationer.

Men varför köra på höga varvtal? Det är ju ett tecken på underdimensionerad kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Seriekoppla kan du göra med alla fläktar via adapter. Bara arctic-fläktarna har den inbyggd. Vissa tillverkare skickar med adapter med fläkten som tillbehör.
Jag tycker du ska köpa TB Vegas, men det finns många bra alternativ.

Kan du länka den?

Skrivet av nackskägg:

Noctua marknadsförs inte som tysta fläktar.
Det är fläktar med en välbalanserad kompromiss mellan prestanda och ljudnivå, med bibehållen högsta kvalitet.

Är man enbart ute efter tysta fläktar finns det definitivt bättre alternativ.

Har 6st NF-F12 PWM i burken...känner inte igen det där med brum och vibrationer.

Men varför köra på höga varvtal? Det är ju ett tecken på underdimensionerad kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du det är värt att köpa dem, i så fall varför? Kan du länka dem bättre alternativen? Jag vill kunna flyta mycket luft så att min chassi håller en bra temperatur. Ljudnivån spelar ingen roll för mig, då jag använder min dator med hörlurar och ändå inte hör den.

Permalänk
Skrivet av SaadRH:

Kan du länka den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2154881

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tack men jag tror jag avstår från denna, då den inte finns hos någon butik som ligger nära mig. Tack ändå.