Bilder på läsplatta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Bilder på läsplatta?

Funderar på att skaffa en läsplatta (inte surfplatta). Anledningen till att jag vill ha en läsplatta är (logiskt nog) för att jag främst vill använda den till att läsa på. Vill också att den ska vara lätt att bära med sig och att hålla i. Behöver inga extra finesser så som surf eller dylikt.

Undrar dock följande angånde det "elektroniska bläck" som används på dessa läsplattor. Närmare bestämt, är det möjligt att visa vanliga bilder på dessa skärmar? Har nämligen en del böcker där sidorna är i bildformat som .jpg (inte det optimala formatet för böcker jag vet, men kan inte göra så mycket åt det). Så min första fråga är, är det över huvud taget möjligt att visa bildfiler på en läsplatta med elektronisk bläck? I så fall hur visas dem? Till råga på allt är vissa av bilderna inte av toppkvalitet, visserligen är upplösningen ganska hög men t.ex. när ska vara svart text på vit bakgrund så är bakgrunden ibland mer grådaskig och på vissa ställen ganska mörk. Tänk typ bilder som är fotografier av sidor ur en vanlig bok...

Min fråga är således hur dessa bilder kan tänkas se när de visas med det elektroniska bläcket på en läsplatta? Kan det fortfarande vara läsbart / möjligt att se bilderna så att texten går lätt att läsa?

Primärdator: ASUS Zenbook UX310UQK, Intel Core i7-7500 U CPU @ 2.70GHz 2.90Ghz, 16,0 GB RAM, NVIDIA GeForce 940MX, Windows 10 Home x64

Sekundärdator: ASUS Zen AiO Pro Z240IE, Intel Core i7-7700T CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz, 32,0 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 1050, Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

På min läsplatta kan man visa .jpeg, men det är helt kass. Eboksformaten kan man resiza och bläddring funkar fortfarande och så vidare, men .jpeg kan man bara skrolla, väldigt långsamt och icke-responsivt. Jag har en Iriver Story HD.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Smidigast är om du gör om dina jpg till ett PDF dokument, det är dock fortfarande horribelt att läsa på en E-platta.
Leta istället efter ordentliga E-pub (finns på biblioteket) eller MOBI (Amazons format för Kindle). Går även fritt att konvertera mellan dessa.

JPG eller PDF rekommenderas att hålla sig bort ifrån på E-inc.
Har en Kindle 5.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler