Virtualbox med Ubuntu, streama material från nätet. Fungerar det?

Permalänk
Medlem

Virtualbox med Ubuntu, streama material från nätet. Fungerar det?

Hej,

Jag är inte riktigt säker på om detta hamnar i rätt sektion, tror det eftersom det rör Linux Ber om ursäkt om det hamnat fel!

Jag undrar om det är möjligt att streama online material via en Virtualbox med Ubuntu som guest (Win host) till en TV (hdmi för ljud och bild) utan synkproblem mellan bild <-> ljud. Jag antar att det simulerade grafikkortet inte riktigt klarar av det här, eller?

Om jag förstått rätt kan man använda sig av riktigt grafikkort via "guest additions" i Virtualbox, men för 2D video verkar det inte finnas support för Linux, endast Windows. Däremot verkar det finnas en del support för 3D grafik. Video som streamas via en browser, använder den 2D eller 3D?

Varför vill jag göra detta? Tanken är att det är mindre risk för skit på datorn om jag använder Linux baserat system och virtualbox gör att jag kan använda snapshot för att alltid starta gästen i samma stadie utan att behöva oroa mej för eventuella ändringar/installationer som eventuellt sker vid använding.

Jag har försökt leta och inte direkt hittat något vettigt svar. Jag kan i praktiken och teorin nästan ingenting om Linux och det gör ju inte saken lättare.

Detta skall köras via en HTPC som inte är byggd än, tänker dock testa på vanliga datorn, men tänkte höra mej för hur det är innan jag börjar slå huvudet i väggen med alla problem jag kommer att spring på

Har någon prövat detta som kan ge mej en fingervisning var jag skulle studera vidare eller berätta om det ens är värt besväret alternativt någon annan lösning?

Ett stort tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du ändå bygger en HTPC kan du väl köra Linux "bare metal" på den. Kör man virtualiserat blir det mera "skit på datorn" eftersom värdoperativet tillkommer utöver det systemet man tänkt köra. Jag tror inte grafikprestandan kommer att räcka till om du kör virtualbox. Men du kan ju enkelt testa det själv innan du kör skarpt.

Finns i och för sig möjligheter att ge en virtuell maskin direktåtkomst till ett andra grafikkort i datorn (tror man för köra något annat än VirtualBox i så fall plus att datorn måste ha stöd för Vt-d). Men jag tror inte det är värt besväret då det kan vara trixigt att få det att fungera.

Själv kör jag en annan variant. Jag har ingen hårddisk i min htpc. Istället nätverksbootar jag mot min filserver som kör ZFS. Så jag kan få snapshots på systemet om jag vill det. Fördelen är att jag kör grafiken och operativsystemet direkt på hårdvaran och endast lagringen är virtualiserad. Nackdelen är att den bootar långsammare men väl igång så fungerar den bra.

I ditt fall kanske man skulle köra Linux på en disk i datorn direkt på hårdvaran men välja ett filsystem som kan göra snapshots, exempelvis btrfs. Monterar du systemdisken som read only lär du ju inte kunna ändra något om det är så du vill ha det. Men jag skulle tycka det vore tråkigt att inte kunna installera saker. Men har man snapshots kan man göra rollback om det skiter sig så det finns väl ingen anledning att köra read-only då.

Om du hellre kör Windows så går även det att nätverksboota. Kolla på iSCSI som fungerar som ett sätt att montera diskutrymme över nätverket. Fast det kräver ju en server för lagringen också om man ska nätverksboota.

Eller så kör du som vanligt och tar backup på ditt system så att du kan återställa det vid problem. Med CloneZilla kan du klona din hårddisk. Det är väl inte hela världen om det skiter sig när man har en backup.

Visst är det roligt att testa saker för att se om det funkar. Det är inte fel att göra någon jättekomplicerad lösning bara för att man tycker det är skoj att lära sig. Men i praktiken är oftast de enkla lösningarna också de bästa. Krångla inte till det i onödan liksom.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar Ronny. Jag har ingen filserver idag, men det lät intressant med nätverksbootning och det kan jag kanske använda till annat i något skede. Skall definitivt se närmare på detta.

Efter att ha prövat i några omgångar med Virtualbox så hoppade jag det och valde istället en helt annan lösning. Jag kommer att köra Kodi + Genesis istället.

Så det får bli Linux mekande en annan gång istället (har beställt en rpi 2 så det blir inom nära framtid)

Ha en bra dag allihopa.