Behöver råd om NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Behöver råd om NAS

Jag vill komma bort från att ha en massa halvsmå hårddiskar i min speldator och istället satsa på en NAS. Har beställt 2x3TB WD Red, men behöver nu ett skal. Det främsta användningsområdet är bara långtidslagring, men det kommer även vara en del filmer som jag vill streama till Apple Tv3 via exvis Plex. Jag har förstått att en billigare NAS inte pallar att köra Plex mediaserver, men om man har mediaservern på datorn och använder filerna på NASen borde det väl fungera lika bra som det gör idag när jag har allt i datorn.

2-bay med några USB skulle räcka för mig. Finns det någon konsensus kring vilken NAS jag borde skaffa i det här läget? Känner inte för att lägga >3k för en NAS som pallar Plex mediaserver, utan snarare max 1.5k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Jag tycker du skall köra med Zyxels Nsa 2 bay Nas.. Den är billig jävligt stabil och bra med många funktioner.. Och billiga... Jag använder den själv och är supernöjd med den

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Får hoppas det kommer någon kampanj på den inom kort då, den verkar ha pendlat 6 och 8/900 ett tag, men ligger nu på 800. Eller är det kanske värt 1500 för 4 bay så har man uppgraderingsmöjligheter så det heter duga för framtiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Du svarar själv på din fråga.. Kommer du behöva mer än 6 Tb i utrymme i framtiden? Personligen för mig.. NÄÄ

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2