Hjälp med arbete om globaliseringen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Hjälp med arbete om globaliseringen!

Hej! Jag sitter och skriver en argumenterande text om Globaliseringen. Jag har nu fastnat. Jag har tidigare haft F i Samhälls kunskap och vill gärna höja mitt betyg. Jag vill inte att ni skriver åt mig men guida mig till saker att skriva om samt peka ut bra och dåliga saker jag skrivit om.

Texten finns att hitta här : http://justpaste.it/j6im

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

En viktig punkt i en argumenterande text är att föra fram argument, och göra det med mer än personligt tyckande. Mina kommentarer nedan är inte nödvändigtvis frågor du "ska besvara", utan frågor som kan vara värda att reflektera över om du är ute efter mer än ett F (och det här är på en nivå högre än början av högstadiet), antingen språk-, formalia- eller innehållsmässigt.

Skrivet av Nowa:

Globalisering – Bra men orättvist

Är det något som är skrivet i sten?

Skrivet av Nowa:

Globalisering kan man säga är det som kopplar samman världens ekonomi, handel, politik och miljö.

Vem är "man" och var säger denne detta?

Skrivet av Nowa:

Ofta kanske man tänker på pengar eller mat men det är också en stor del hemelektronik och kläder.

Jaså? Är det denne "man" som eventuellt tänker på det, eller har du belägg för att en stor del av befolkningen tänker på det tidigare två före de senare?

Skrivet av Nowa:

Asien är den största globaliserade delen.

Av vad? Gäller det hela Asien?

Skrivet av Nowa:

Det kan man märka på t.ex. sin tröja från Bangladesh, telefon från Kina, byxor från Pakistan eller skor från Kina.

Men, om jag som läsare har stickat min egen tröja, har en fin gammal kobratelefon, byxor jag sydde i slöjden och skor från Storbritannien då?

Skrivet av Nowa:

Utan globalisering hade vi inte varit lika långt fram i utvecklingen som vi är i dagens läge. Vi kan inte se en värld utan globaliseringen.

Jaså, hade vi inte? Vad har du för belägg för att vi inte skulle ligga lika långt fram eller än längre fram? "Vi"? Jag kan, och jag tycker nog att jag som läsare kan räknas in i "vi" om inte annat specifierats.

Skrivet av Nowa:

Den för med sig fler fördelar än nackdelar. Beror lite på vem man frågar också.

Åhå, har du räknat? Kan du presentera dessa siffror. Vem ska jag fråga för att få den objektiva sanningen?

Skrivet av Nowa:

Men jag själv tycker att globalisering är bra men orättvis då människor i fattigare länder får jobb, men de får en ganska minimal lön där de precis överlever. Det är sämre men det är bättre än ingenting. Medan vi i rikare länder kan köpa billigare och leva med en högre lön.

Okej, du tycker ... det fick vi reda på redan i titeln. Tack för att du äntligen förde fram någon form av argument för det. Har du några belägg för argumenten?

Skrivet av Nowa:

Med dagens moderna och teknologiska samhälle har det blivit allt mycket enklare, billigare och snabbare att kommunicera med företag och privatpersoner tack vare internet.

Åhå, så en emailkonversation på ett par veckor är enklare och snabbare än ett telefonsamtal på timma? Eller jämför vi med telegrafi? Eller jämför vi med att bara kommunicera med företag och privatpersoner i det lilla bondesamhället vid 1200-talets mitt?

Skrivet av Nowa:

Internet är också ett ställe där företag kan sälja sina varor. Förr så kanske man behövde åka till den närmaste butiken för att köpa böcker, filmer och skivor. Nu finns allt tillgänligt på internet. Vilket också betyder att företag kan öka sin inkomst.

Gäller det alla företag? Och följdaktligen, om alla butiker sålde sina saker på nätet, skulle alla öka sin inkomst? Varför eller varför inte?

Skrivet av Nowa:

Varför skapas det fler jobb i fattigare länder? Företagen vill gå i vinst och lön är en av de större kostnaderna, så företagen flyttar sina fabriker till länderna där arbetskostnaderna är betydligt lägre.

Vad grundar du detta på?

Skrivet av Nowa:

Så vad är bra och vad är dåligt?

Fisk är bra för hälsan, sprit är det inte.

Skrivet av Nowa:

På ena sidan kan de fattigare länderna öka sitt välstånd när de exporterar varor till andra länder. Globala massmedier knyter ihop världens hörn och företag får en ökad frihet att jobba utöver sina egna gränser. Transporter har blivit lättare, snabbare och säkrare.

På ena sidan av vad? (Eller menar du 'Å ena sidan'?) Hur ökar länderna sitt välstånd genom att exportera varor? Ökad frihet att jobba 'över' eller 'utöver' sina egna gränser? Hur knyter massmedier ihop världens hörn? Transporterna, har de verkligen blivit lättare, snabbare och säkrare? Jämfört mot när och vad?

Skrivet av Nowa:

Allt fler arbetstillfällen skapas runt om i världen.

Källa?

Skrivet av Nowa:

På andra sidan bäcken

Vilken bäck? Eller jaha, var det den bäcken du syftade på ovan? Eufemismer, liknelser och dylikt bör inte användas i dylika texter såvida inte det finns en anledning att göra det. Spara dem till novellskrivandet.

Skrivet av Nowa:

så får människor mindre säkerhet och miljön sätts på risk när man flyttar fabriker till länder med brist på lagar.

Länder med brist på lagar? Det har jag nog aldrig hört talas om tidigare (snarare tvärt om). Utveckla!

Skrivet av Nowa:

Länder kan inte heller bestämma över sin egna ekonomi lika mycket när banker och företag klättrar på maktstegen.

Jaså? Källa på det?

Skrivet av Nowa:

Det kan också vara så att makten tas från människorna när de större företagen har så mycket att säga till om.

Kan det? Belägg för detta?

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Är fel om lönerna i fattiga länder. Man tjänar efter sin produktivitet. De har lägre produktivitet i fattiga länder mycket beroende på att de inte har så mycket realkapital (maskiner, datorer etc) ännu.
Det tar tid att bygga upp realkapitalet och innan dess tjänar man inte så mycket. Vi tjänade inte så mycket innan heller och har sakta men säkert byggt upp vårat realkapital.
Det kommer de fattiga också göra med tiden. Men det går inte att bygga en ultramodern fabrik med alla säkerhetsfunktioner direkt. Titta bara på Sverige för 50-60år sedan. Smutsiga fabriker och folk skadade sig. Det är där utvecklingsländerna är idag.

T.ex. titta på en byggarbetsplats när du är på semester. I Egypten t.ex. (åk inte dit det suger där) ser man 30 arbetare gå runt o bära på stenar o spadar etc.
I Sverige är där 5 pers och en lyftkran o en grävmaskin och ett elverk och elverktyg etc. En byggarbetare här är mycket mer produktiv pga tillgången på relkapital. Därför kan han producera mer per månad och får därför mer betalt. En kille i en grävskopa gör jag vet inte 20-30 mans jobb eller mer? När det bara gäller att gräva. Så tillgång till realkapital ökar produktiviteten per arbetare och man får betalt för vad man kan producera.

Arbetarna i utvecklingsländerna väljer att jobba för de tjänar mer då än de annars hade gjort. Ingen jobbar om de hade tjänat eller klarat sig bättre annars. Förr i tiden hade vi inga 40h arbetsveckor och betald semester heller. Det var jobb 12h+ per dag alla dagar utom söndag. Sen kom alla sociala lagar, pension etc för att göra det bättre. Det kommer komma i utvecklingsländerna med när de är mogna.

En annan infallsvinkel på realkapitalet. Då det är gott om arbetare men ont om realkapital i utvecklingsländerna så blir priset på arbetare relativt billigt. I Sverige t.ex. finns det realtivt mer realkapital och mindre arbetare och då blir priset på arbetare högt dvs högre löner.

Globalisering innebär förbättrad kommunikation och utbyte av varor och tjänster mellan länderna. Att man monterar ner hinder som tullar etc och ökar rörligheten. Det borde enligt teorin i det långa loppet leda till utjämning av levnadsstandarden i hela världen.
1. Teknologispridning. Med ökad kommunikation och utbyte så sprids teknologi som utvecklas i I länderna till U länderna så de behöver inte uppfinna allt själva. T.ex. U länderna gräver inte ner telefontrådar etc utan de går direkt på mobilteknologin.

2. Fri rörlighet innebär att folk flyttar dit det är bättre betalt. Det innebär fler arbetare där det är bättre betals så arbetsutbudet där ökar och då sjunker priset dvs lönerna. Samtidigt så går lönerna upp där det är sämre betalt då folk flyttar därifrån och då blir utbudet av arbetare mindre och lönerna kommer stiga.

Så i teorin kommer alla ligga på samma nivå om alla hinder tas bort. Om man ser till teknologispridningsmodellen så brukar man läsa att U länderna har en ekonomisk tillväxt på si och så många procent. Säg 5-10% medan Sverige kanske har 2%. Så det skulle innebära att U-länderna borde komma ikapp och konvergera med de rika länderna. Dock går detta mycket långsamt då vi redan är på så mycket högre nivå så 2% ökning av BNP är så mycket mer i absoluta tal än ett U lands 10% ökning så kommer ta mycket mycket lång tid innan de kommer ikapp.

Globalisering ökar effektiviteten också. Säg Sverige kan producera både kläder och gruvmaskiner billigare och effektivare än Thailand men vi är bättre och tjänar mer på gruvmaskiner än kläder. Då är det bättre för oss och för thailändarna att vi bara tillverka gruvmaskiner och att Thailand bara tillverkar kläder fastän vi är bättre än Thailand på att både tillverka gruvmaskiner och kläder.
För finns där en global marknad kan vi sälja gruvmaskinerna där och köpa mer kläder för de pengarna än vi hade haft om vi delat upp resurserna och tillverkat både gruvmaskiner och kläder.
Samma sak i Thailand, de kan sälja kläderna på den globala marknaden och köpa mer gruvmaskiner och ha mer kläder än om de inhemskt skulle producera både gruvmaskiner och kläder.
Är lite till igentligen till detta men blir kanske komplicerat då. Det kallas komparativa fördelar. Man skall producera det man har komparativa fördelar i fast man kanske är bättre på att producera annat också än andra länder.

Inte för att skryta men gör det lite ändå :D. Såhär skall en uppsats se ut. Du är inte på den nivån än men du ser kanske hur man måste ha källor på allt och har du en egen åsikt måste det tydligt gå fram att det är din (författarens) åsikt.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...
Jag e Daniel Fast i den uppsatsen. Kap 1, 6 och 9 är de intressanta om man inte vill läsa en massa tekniskt dravel. Ej tittat på den på ett tag och såg genast en förbättring som kan göras. Skulle tagit HP-filter på de fundamentala bostasprisserierna så de inte är så volatila. Något att förbättra till framtida uppsatser

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync