Hur överskriva defekt hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur överskriva defekt hårddisk?

Tjena.

Jag har en 2-disk NAS som är uppsatt med spegling, och ena disk kraschade i dag. Jag har reseat'at den i NAS'en och satt in den i ett kabinett och testat i en PC och en MAC, den är stendöd.

Jag ska byta den på garanti, men har ju inte lust att sända tillbaka en disk utan att skriva över datan.
Har använt DBAN förr, men det fungerar ju bara när datorn hittar disken.

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Sätt en stark magnet över disken i några sekunder kanske?

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att utföra med mjukvara från en PC om den inte hittar hårddisken... Brukar använda Killdisk med antar att disken måste synas för att det ska fungera!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Sätt en stark magnet över disken i några sekunder kanske?

Om jag minns rätt så hade det där kanske fungerat under 90-talet. Nuförtiden så behöver magneten vara så pass stark att den ändå kommer slita hårddisken i bitar.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg hur man gör en usb boot disk med linux loader. Sen använde vi en io program som skrev etta nolla över hela disken... kommer inte ihåg vad det hette heller... Men det var en loader. Med hdd detektering, även trasiga. Sen tvingade man disken att börja skriva 1 & 0 på vartannat kluster. Borde finnas på google dock.
*edit*
Om inte ens BIOS hittar den så är det annars micron med ett glas vatten bredvid i ett par minuter som gäller (ej rekommenderat). Stäng av brandvarnaren först.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att de kommer att undersöka varför den dött.
Om de då finner att disken påverkats så kanske de nekar ett garantiutbyte.

Om det nu är så att verkligen inte vill att någon skall kunna se vad som ligger på disken, så får du nog betala priset av en ny disk själv.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Skulle kunna vara så att de kommer att undersöka varför den dött.
Om de då finner att disken påverkats så kanske de nekar ett garantiutbyte.

Om det nu är så att verkligen inte vill att någon skall kunna se vad som ligger på disken, så får du nog betala priset av en ny disk själv.

Jo. Skulle bli svårförklarat varför vartenda krets i disken dog, efter man haft den i micron. Tror som du att garantin inte täcker det. Billigast allternativ är som du säger en ny disk från eget konto.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag tryckte in den i NAS'en igen som nu klarade att detektera disken. Den failar på status check'en men jag kunde köra en "Secure Erase" som estimeras att ta ca 8 timmar. Jag klarar dock inte att hitta någon referens till hur den utför denne "Erase".

Dokumentationen säger bara följande:
"Secure Erase will permanently remove all the data stored on your drive. Please make sure the chosen drive is not in use or the data has been backed up before doing so."

Eftersom det tar så lång tid så vill jag ju tro att den faktiskt skriver över datan och inte bara tar bort index-filerna.

Några inspel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jo. Skulle bli svårförklarat varför vartenda krets i disken dog, efter man haft den i micron. Tror som du att garantin inte täcker det. Billigast allternativ är som du säger en ny disk från eget konto.

Hur kan du mena att det är billigare att köpa en ny disk än att få en ny gratis?

Permalänk
Medlem

Sry nocando på det. Jag sysslar mest med hårdvarufel och lösningar.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellhem:

Hur kan du mena att det är billigare att köpa en ny disk än att få en ny gratis?

Om man tex har företagshemligheter eller olagligheter på en disk, så är det billigare att slägga disken än att det läcker ut.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Om man tex har företagshemligheter eller olagligheter på en disk, så är det billigare att slägga disken än att det läcker ut.

Är varken eller på den. Det gör mig egentligen inte så mycket om jag inte får till det, men tycker att det är ganska interessant.
Att folk börjar snacka om elektromagneter och microvågsugnar är lite väl drastiskt och inget jag efterfrågat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Om jag minns rätt så hade det där kanske fungerat under 90-talet. Nuförtiden så behöver magneten vara så pass stark att den ändå kommer slita hårddisken i bitar.

Fan va jag kände mig gammal nu.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellhem:

Hur kan du mena att det är billigare att köpa en ny disk än att få en ny gratis?

Det menar jag inte alls.
Jag menar att det är det pris man får betala för att informationen på disken eventuellt inte skall kommer i orätta händer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellhem:

Någon som har några tips?

Du får använda en tidsmaskin och aktivera fulldisk kryptering innan du började använda disken. Det är inte mycket du kan göra nu men låt detta vara en läxa för framtiden. På diskar med garanti bör man använda kryptering.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro