Bil defekt efter köp, har vi några rättigheter?

Permalänk
Medlem

Bil defekt efter köp, har vi några rättigheter?

Hallå, Min mor och jag köpte oss en begagnad bil (Mitsubishi Galant V6 Avance) 2001 års modell.
Bilen hade varit inne på Service hos Autoexperten i Falköping innan den såldes, och efter 2 månader så reagerade jag på att vänster drivdäck fram var oerhört nedslitet.
Det dröjde inte mer än någon vecka, så började det att vibrera i ratten och bilen tjyvläckte bromsolja.

Det lustiga är att försäljaren sade att han lämnade 6 månader garanti på bilen.

Min mor ringde då till vederbörande återförsäljare, och när han nu fick reda på samtliga fel så fanns det helt plötsligt ingen garanti alls.
Han höll skapligt otrevlig ton genom samtalet, och sedan skyllde han på att det fanns springande älgar i området där hans bilhall ligger, och att polisen var där.
Sen slängde han på luren och samtalet var över.
Det är nu ca 3.5 månader sedan vi köpte och hämtade bilen. Och jag undrar nu om vi har några rättigheter.
Vi vill inte lämna tillbaka bilen för den är underbar när den väl är felfri. Vi vill bara få felen åtgärdade.

Så härmed lämnar jag över denna tråd till er jurister, som är medlemmar här, och har gett utmärkt hjälp åt andra.
Tack på förhand för svaren.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

Först och främst bilen är gammal, 14 år.

Vad står det att garantin ska täcka då?
För det ska du ju ha skriftligt annars är det inte värt nåt. Är bilhandlaren ansluten till "Bilhandlarnas riksförbund" (eller vad det heter) ?

Har du kollat själv vad som är fel? Det verkar ju vara olika fel. Samt kostnad för att laga det. Menar att det kanske inte är värt att bråka om. Samt att fel får man räkna med på en gammal bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

"Fel som visar sig inom sex månader från köpet Enligt konsumentköplagen antar man att ett fel som visar sig inom sex månader efter att bilen levererades fanns vid leveransen. För att bryta detta antagande måste säljaren visa att felet/felen inte fanns vid leveransen. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...
10sec på google

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så räknas slitage inte inom garanti, där är ditt slitna däck inräknat.

Eftersom att vibrationer i ratten och bromsolja först läcker ut 2 månader efter köpet var det inget befintligt fel när ni köpte bilen, så där är ingen garanti där heller.

Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och fixa.

Permalänk
Medlem

Först och främst är det där en bil ni kan bli ruinerade på, inget man köper om man har begränsad ekonomi. Bilen är väldigt gammal och gamla bilar gpr sönder.

Ni har nog inget att hämta hos bilhandlaren mer än hans goda vilja.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Permalänk
Medlem

Vänd dig till kommunens konsumentrådgivare, de vet vad som gäller.
Här är det många som tycker det ena och andra.
Du har som konsument rätt att få fel åtgärdade som dyker upp inom 6 månader efter köpet, de anses ha funnits där från början.
Sen är det många bilhandlare som inte vill inse sitt ansvar och så vidare, men det är en annan sak.

Lycka till.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

När jag köpte begagnad bil senast, så fick jag ett papper med vad garantin gäller och inte gäller. Vad står det i ert papper? Man kan liksom inte åka in och reklamera torkarbladen.... Bromssystemen borde ingå i vad garantin gäller.
Ring inte. Åk dit. Var trevlig (oavsett hur bemötandet är) försök lös det på plats. Om han fortfarande vägrar, så får man försöka ta reda på vem chefen är. Sedan så får man med ett leende förklara att tidningarna och konsumentombudsmannen säkert är intresserade.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

tyvärr så måste du bevisa att felen fanns där från början så om det skulle hänt de första dagarna skulle det varit lugnt, själv har jag haft min 14 år gamla bil inne på reparation för 25.000kr detta året som jag köpte begagnad förra året dock så bytte jag ut varenda liten defekt som fanns i bilen och nu är den som ny

om inte din bil gått över 15.000 mil är det väl bara hosta upp pengarna och laga den, min hade gått 12.000 mil och var helt rostfri både i karossen och undertill och därav övervägde jag att kosta på den en rejäl reparation men en bil som gått långt skulle jag aldrig kosta på något

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

HAHAHA. " sedan skyllde han på att det fanns springande älgar i området där hans bilhall ligger"
Vad har detta med din bil att göra? Ngn älg som tuggat på däcket?

Permalänk
Medlem

Det här är egentligen tyvärr inte möjligt att svara på utan att ha mer detaljerad information om eventuella garantier m.m. som bilhandlaren kan tänkas lämnat. Har han garanterat någonting (exempelvis 6 månaders garanti på däcken/fel på bilen i allmänhet/något annat) så får han stå för alla avvikelser på relevant område för den lämnade garantin som uppstår inom garantiperioden.

Sen så gäller förvisso i normala fall att, som flera sagt tidigare, försäljaren svarar by default för alla fel som uppkommit inom 6 månader av köpet. Eftersom det dock är fråga om en begagnad vara, och detta bör ha framgått med all tydlighet innan köpet, så kommer det troligen ses som att den sålts i "befintligt skick", och således kan försäljaren friskriva sig från det tvångsansvaret.

Men har han faktiskt lämnat en garanti som täcker in däcken så skall han åtgärda det felet, men då är det ju bra om ni kan styrka att han faktiskt gjort det (vilket är oklart..?).

Är fwiw jursitstudent, men det är iaf så jag tolkar situationen.

Permalänk
Medlem

Se mitt tidigare svar och följ länken om firman var MRF-ansluten.
Där skulle du inte få ersättning pga bilens ålder och tid efter köp.

Här är konsumentverket som gäller oavsett vilken firma du handlar ifrån:
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/K...

Jag kan inte se att det är möjligt att få ersättning för en så gammal bil oavsett men som sagt om handlaren har sagt sex månader eller vill ha en fortsatt god relation kanske man kan komma överens på ett eller annat sätt.
Åk dit och var TREVLIG!

Om ni har begränsad ekonomi är min rekommendation att byta till en bil med erkänt god kvalite även när de blir gamla alternativt är billiga att reparera, er bil uppfyller inget av det.
En äldre Volvo eller Toyota är mycket säkrare val men som sagt agamla bilar går sönder och det kan kosta oerhört mycket pengar. Ett motorras på er bil kostar säkert uppemot 50000:-, växellåda 25000:- om man inte har tur och hittar ngt på skroten, men arbetskostnaden kan ändå vara upp mot 1200:- per timma.

Idag är privatleasing faktiskt inte så dumt, en liten bil där allt ingår kostar från 1600:- per månad ( bränsle tillkommer) medan en i golfklassen kostar från 2100:- per månad.
Då har ni inga bekymmer och en låg kostnad utan överraskningar, dessutom åker ni troligen i en säkrare bil med moderna bekvämligheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jfqvist:

Först och främst bilen är gammal, 14 år.

Vad står det att garantin ska täcka då?
För det ska du ju ha skriftligt annars är det inte värt nåt. Är bilhandlaren ansluten till "Bilhandlarnas riksförbund" (eller vad det heter) ?

Har du kollat själv vad som är fel? Det verkar ju vara olika fel. Samt kostnad för att laga det. Menar att det kanske inte är värt att bråka om. Samt att fel får man räkna med på en gammal bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av biorrith:

Tyvärr så räknas slitage inte inom garanti, där är ditt slitna däck inräknat.

Eftersom att vibrationer i ratten och bromsolja först läcker ut 2 månader efter köpet var det inget befintligt fel när ni köpte bilen, så där är ingen garanti där heller.

Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och fixa.

Skrivet av junkan:

Först och främst är det där en bil ni kan bli ruinerade på, inget man köper om man har begränsad ekonomi. Bilen är väldigt gammal och gamla bilar gpr sönder.

Ni har nog inget att hämta hos bilhandlaren mer än hans goda vilja.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Skrivet av Oliver91:

tyvärr så måste du bevisa att felen fanns där från början så om det skulle hänt de första dagarna skulle det varit lugnt, själv har jag haft min 14 år gamla bil inne på reparation för 25.000kr detta året som jag köpte begagnad förra året dock så bytte jag ut varenda liten defekt som fanns i bilen och nu är den som ny

om inte din bil gått över 15.000 mil är det väl bara hosta upp pengarna och laga den, min hade gått 12.000 mil och var helt rostfri både i karossen och undertill och därav övervägde jag att kosta på den en rejäl reparation men en bil som gått långt skulle jag aldrig kosta på något

Sluta svara i ett konsumenträttsforum om ni inte har en susning. Allt detta är fel.

Som nämnts i tråden så gäller det att fel som upptäcks inom sex månader anses som ursprungliga även på en begagnad bil om den är köpt av en näringsidkare. Det är lite svårare när det kommer till en så pass gammal bil, men det går att reklamera. Och ursprunglig gäller från när TS köpte bilen.

Är säljaren en näringsidkare? Fick ni kvitto med angiven moms? Det händer att mindre bilhandlare håller på med diverse trix, såsom att säga att de säljer bilen för kunds räkning osv. Så kolla detta först. Vid affär med en privatperson så gäller inga konsumenträttslagar.

Som också nämnts i tråden så beror möjligheterna helt på vad för information ni fått när ni köpte bilen. En näringsidkare som handlar med bilar förväntas kunna avgöra vilka delar som kommer att behöva åtgärdas inom en snar framtid och inte, och det ska han deklarera tillsammans med beskrivningen av bilen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det slitna däcket borde väl ni ha märkt vid köpet, eller tänkte ni aldrig på att kolla igenom bilen?
Rattvibrationerna har med största sannolikhet med de slitna däcket att göra, det är iaf vanligtvis obalans i framdäcken som oftast ger dessa rattvibrationer.
Den läckande bromsoljan kan vara ett problem som har kommit efter, men det beror ju på rost eller slitage som kan ha märkts vid köpetillfället. Dock så kan det vara svårare att se då hålet kan vara dolt eller svårtillgängligt.

Däcksproblemen är ju relativt billigt att fixa, men bromsarna kan kosta på en hel del om man har otur...

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

tyvärr så måste du bevisa att felen fanns där från början så om det skulle hänt de första dagarna skulle det varit lugnt.

Köper du bil av en bilhandlare så brukar dem i regel lämna 3-6 månader trafiksäkerhetsgaranti på bilar för under 50 000kr, läckande bromsar går självklart under denna kategori. Du har även rätt att reklamera i 12 månader, alla fel inom denna tid anses som ursprungliga fel och inom de första 6 månaderna har bilhandlaren bevisbördan. Dvs han måste bevisa att felen INTE funnits där vid köp. Efter 6 månader har köparen bevisbördan.

Däremot finns det inget som säger att allt går vägen om man väljer att reklamera en äldre bil. Går köparen och reklamerar, kan handlaren bara skita i det och då måste köparen göra anmälan osv, vilka brukar ha en lång handlingstid.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen verkar följa länkar så klistrar jag in istället, säg inte att jag har fel när jag citerar MRF och konsumentverket tack, de har koll.

Konsumentverket:
Vad som kan betraktas som fel på bilen styrs av konsumentköplagen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse.

Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.

Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel. Läs mer om det här nedanför. Det är köparen som måste bevisa att det över huvud taget finns ett fel på bilen.

Sexmånadersregeln

Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös, felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet eller om felet är oförenligt med varans eller felets art. Det senare gäller till exempel om det är uppenbart att du inte skulle kunna ha kört iväg med bilen om felet funnits vid leveranstillfället eller där hållbarhetstiden för vissa slitagedelar gått ut.

Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna göra sannolikt att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

Vad är fel?

Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
•Om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.

•När bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.

•Om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.

Även det här kan betraktas som fel:
•Om säljaren visste eller borde ha förstått att köparen skulle använda bilen för ett särskilt ändamål och den sedan inte går att använda som köparen har tänkt. Det kan till exempel, gälla då en bil ska användas för att dra en husvagn och säljaren levererar en bil som husvagnen inte får kopplas till.

Befintligt skick

•Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, ålder och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

MRF
MRF Garanti
Det finns all anledning att påpeka att det bara är företag som är MRF-medlemmar, som kan utfärda MRF-garanti. Andra företag kan givetvis lämna garantier av olika slag, men aldrig en MRF-garanti. Kom ihåg att det ni kommer överens om alltid ska finnas med i köpekontraktet. Du ska också se till att du får både garantisedel och varudeklaration med dig. Garantihandlingen visar garantins omfattning (villkorstexten finns under länken nedan) och varudeklarationen beskriver bilens skick. (Se under Varudeklaration nedan).

Vid köp av begagnad bil hos en MRF-handlare finns följande garantier (som lägsta nivå):

- Sex månaders MRF-garanti på bilar som är högst trettiosex månader och gått maximalt 5.000 mil.

- Tre månaders MRF-garanti på bilar som är högst 72 månader och gått maximalt 10 000 mil.

Läs garantivillkoren.

Trafiksäkerhetsgaranti
Bilar äldre än 6 år eller 10 000 mil Tre månaders trafiksäkerhetsgaranti på bilar som kostar minst 50 000 kr.

En månads trafiksäkerhetsgaranti på bilar med pris under 50 000 kr

Läs hela villkorstexten beträffande trafiksäkerhetsgarantin.

Varudeklaration
När du köper en begagnad bil så skall det alltid finnas en varudeklaration. Denna deklaration visar bilens skick och att den är genomgången. Finns det fel och brister på bilen så skall detta framgå av varudeklarationen.

Bedömningen av bilens skick görs med hänsyn tagen till bilens ålder och körsträcka. Står det "N=normalt skick" på varudeklarationen, så betyder det att funktionen är normal med tanke på bilens ålder och körda mil. Delar kan därför vara slitna men ändå bedömas ha normal funktion. O = osäker funktion/viss försämring jämfört med normal funktion.

Min bedömning
Min bedömning är att du ska vara trevlig mot säljaren och försöka få till en deal.
Anledning: 6-månadersregeln innebär inte att alla fel är säljarens fel utan felen ska vara relaterade till varans ålder och skick (även priset spelar in), dvs endast onormala fel i förhållande till varans ålder och skick är med automatik säljarens fel, i övrigt är det en bedömningsfråga. detta är inte lätt!

tillägg
Permalänk
Medlem

[QUOTE="Mieriola;15194818"]Det slitna däcket borde väl ni ha märkt vid köpet, eller tänkte ni aldrig på att kolla igenom bilen?

Jag tolkar det som att däcket slets ovanligt snabbt (efter köpet).
Det kan väl i så fall förklaras med skev hjulinställning, framvagn,
Vilket också skulle kunna förklara rattvibrationerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det händer att mindre bilhandlare håller på med diverse trix, såsom att säga att de säljer bilen för kunds räkning osv.

bara då för att slippa stå för ev kostnader som i TS fall

Permalänk
Medlem

Två exempel från verkligheten!

3.3.1 Konsumentköplagens sexmånadersregel – Bifall
Juli 2002 köpte Gunnar en begagnad bil som gått drygt 14 000 mil för 21 500 kr. Bilen såldes med en månads trafiksäkerhetsgaranti. Efter att bilen kört drygt 163 mil, ungefär en månad efter köpet, upptäckte Gunnar ett oljeläckage på bilen. Detta reklamerade han till säljaren som tog in bilen för felsökning. Utan att samråda med Gunnar reparerade säljaren bilen. För att få ut bilen tvingades Gunnar att betala 1 800 kr. Denna kostnad yrkade Gunnar återbetalning för, eftersom han menade att detta borde omfattas av sexmånadersansvaret som säljaren har från 1 juli 2002 enligt de nya reglerna i KKL.
Säljaren bestred detta. Av VDN – deklarationen för bilen framgick det att bilens kondition markerats som osäker.
Nämnden bedömde att enligt 16 § 3 st. KKL anses varan felaktig ifall den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Enligt 20 § 1 st. KKL ska varan bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnats. Fel vid denna tidpunkt ansvarar säljaren för, även ifall felet skulle visa sig först senare.
Säljaren har enbart angivit bilens kondition som osäker i varudeklarationen utan att detta närmare har konkretiserats kan inte frita denne från ansvar gentemot konsumenten. Nämnden bedömde mot denna bakgrund då säljaren inte visat annat ska felet anses ha förelegat vid köpet. På så sätt bedömdes säljaren ansvarig för felet och därmed rekommenderades att ersätta Gunnar med 1 800 kr.24

3.3.2 Konsumentköplagens sexmånadersregel – Avslag
10 juli 2002 köpte Leif en begagnad bil som gått 17 500 mil för 78 000 kr. Bilen såldes som i föregående fall med en månads trafiksäkerhetsgaranti.
Den 18 juli samma år behövde Leif besöka en verkstad för att åtgärda däcken. När Leif skulle lämna verkstaden ville bilen inte starta. Det visade sig att bensinpumpen var trasig och behövdes bytas ut. Denna och ett filter. För detta klagade Leif till säljaren, som ansåg att felet på bensinpumpen inte var hans ansvar. Leif yrkade ersättning från säljaren på 3 200 kr, avseende bensinpumpen och filtret. Leif ansåg att de var ursprungliga fel, varför det föll under säljarens ansvar enligt 20 § a KKL.
Detta bestred säljaren då han ansåg att felet inte omfattades av den lämnade trafiksäkerhetsgarantin. Säljaren menade även att utifrån bilens ålder och mätarställning vid köpet var det inte onormalt att bensinpumpen behövde bytas.
Enligt nämndens bedömning var frågan ifall felet på bensinpumpen förelåg då Leif köpte bilen eller ifall det uppstått först därefter. Enligt 20 a § KKL ska ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnats anses ha funnits vid avlämnande, om inte annat visas. Felet på bensinpumpen visade sig drygt en vecka efter lämnandet. Då en bil som är behäftad med det aktuella felet inte går att köra anser nämnden emellertid att det då får anses oförenligt med felets art att anse felet förelåg redan vid avlämnandet. Även bilens ålder och mätarställning beaktades vid bedömningen. Därför avslogs Leif´ s yrkande.

Min kommentar
Jag tycker trådskaparens fel ligger inom det andra exemplet eller kanske i en gråzon, som sagt försök gör en deal med säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Köper du bil av en bilhandlare så brukar dem i regel lämna 3-6 månader trafiksäkerhetsgaranti på bilar för under 50 000kr, läckande bromsar går självklart under denna kategori. Du har även rätt att reklamera i 12 månader, alla fel inom denna tid anses som ursprungliga fel och inom de första 6 månaderna har bilhandlaren bevisbördan. Dvs han måste bevisa att felen INTE funnits där vid köp. Efter 6 månader har köparen bevisbördan.

Däremot finns det inget som säger att allt går vägen om man väljer att reklamera en äldre bil. Går köparen och reklamerar, kan handlaren bara skita i det och då måste köparen göra anmälan osv, vilka brukar ha en lång handlingstid.

gäller inte garantin på begagnade bilar bara om felet har orsakat skada på dig eller någon annan eller totalt haveri så bilen är obrukbar?

brukar de inte kringå detta genom att sälja den åt kund eller i befintligt skick? själv skulle jag fan aldrig orka krångla sålänge jag inte råkat illa ut och varit nära att dö pga av felet inom några veckor från inköpsdatum som t.ex. att bromsarna lägger av eller att hjulbultarna inte är fastskruvade (har varit med om det från en verkstad när jag bytte till vinterdäck..)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

gäller inte garantin på begagnade bilar bara om felet har orsakat skada på dig eller någon annan eller totalt haveri så bilen är obrukbar?

brukar de inte kringå detta genom att sälja den åt kund eller i befintligt skick? själv skulle jag fan aldrig orka krångla sålänge jag inte råkat illa ut och varit nära att dö pga av felet inom några veckor från inköpsdatum som t.ex. att bromsarna lägger av eller att hjulbultarna inte är fastskruvade (har varit med om det från en verkstad när jag bytte till vinterdäck..)

Antar att du menar MRF-garantin. Uppenbarligen hade jag lite fel angående när den gäller osv. Men om den gäller vanliga fel eller bara om någon kommit till skada pga fel vet jag inte. Sedan tror jag inte befintligt skick existerar längre, kan ha fel. Men man kan ju alltid skriva ett avtal mellan säljare och köpare om vad som gäller och inte gäller.

Själv hade jag inte orkat bråka heller, utan fixat det på egen hand. Men TS kanske inte har kunskap och då kan det vara dyrt att lämna in, i hans sists hade jag nog tagit ett snack med säljaren i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Först och främst bilen är gammal, 14 år.

Vad står det att garantin ska täcka då?
För det ska du ju ha skriftligt annars är det inte värt nåt. Är bilhandlaren ansluten till "Bilhandlarnas riksförbund" (eller vad det heter) ?

Har du kollat själv vad som är fel? Det verkar ju vara olika fel. Samt kostnad för att laga det. Menar att det kanske inte är värt att bråka om. Samt att fel får man räkna med på en gammal bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kollade papperen och där står det inget speciellt förutom att 6 månaders garanti bara gäller bilar för över 100 000:- vilket isådanafall är helt sjukt.
Tro mig, det är verkligen värt att tjivas om. Vagninställningen är helt åt helvete, däcken har till följd av detta blivit nedslitna och båda styrlederna är glappa.
Dessutom så gav det aset sin "garanti" muntligt till oss, när vi sedan får problem så blev vi tydligen automatiskt obekväma.

Skrivet av WongFeiHung:

"Fel som visar sig inom sex månader från köpet Enligt konsumentköplagen antar man att ett fel som visar sig inom sex månader efter att bilen levererades fanns vid leveransen. För att bryta detta antagande måste säljaren visa att felet/felen inte fanns vid leveransen. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...
10sec på google

Det jävliga i vår soppa är att han lämnade in den till en verkstad och fick föregående struntfel """fixade"""
Jag tror personligen att den verkstaden skulle behöva lägga ner mer arbete på bilarna om dom blir som våran.

Skrivet av biorrith:

Tyvärr så räknas slitage inte inom garanti, där är ditt slitna däck inräknat.

Eftersom att vibrationer i ratten och bromsolja först läcker ut 2 månader efter köpet var det inget befintligt fel när ni köpte bilen, så där är ingen garanti där heller.

Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och fixa.

Däckena skiter jag fullständigt i. Dom går bara på maximalt 2000:- Det är alla andra allvarliga fel som är målet i vårat fall.

Skrivet av MrWIB:

Vänd dig till kommunens konsumentrådgivare, de vet vad som gäller.
Här är det många som tycker det ena och andra.
Du har som konsument rätt att få fel åtgärdade som dyker upp inom 6 månader efter köpet, de anses ha funnits där från början.
Sen är det många bilhandlare som inte vill inse sitt ansvar och så vidare, men det är en annan sak.

Lycka till.

Mh, jävla tydligt i detta fall. Som jag tidigare sade så skiter jag i däckena, dom byter vi själva ut. Men det är övriga fel som gör bilen i det närmaste livsfarlig som vi vill ha åtgärdat. Eller vad sägs att tvingas köra i 35KM/H på 80 väg på grund av att ratten vibrerar paj och framvagnen beter sig som en ekorre på kokain.

Skrivet av epkmack:

När jag köpte begagnad bil senast, så fick jag ett papper med vad garantin gäller och inte gäller. Vad står det i ert papper? Man kan liksom inte åka in och reklamera torkarbladen.... Bromssystemen borde ingå i vad garantin gäller.
Ring inte. Åk dit. Var trevlig (oavsett hur bemötandet är) försök lös det på plats. Om han fortfarande vägrar, så får man försöka ta reda på vem chefen är. Sedan så får man med ett leende förklara att tidningarna och konsumentombudsmannen säkert är intresserade.
Lycka till!

Att bromssystemet inte har korrekt funktion gör bilen till en livsfara både för oss och andra trafikanter.

Skrivet av Oliver91:

tyvärr så måste du bevisa att felen fanns där från början så om det skulle hänt de första dagarna skulle det varit lugnt, själv har jag haft min 14 år gamla bil inne på reparation för 25.000kr detta året som jag köpte begagnad förra året dock så bytte jag ut varenda liten defekt som fanns i bilen och nu är den som ny

om inte din bil gått över 15.000 mil är det väl bara hosta upp pengarna och laga den, min hade gått 12.000 mil och var helt rostfri både i karossen och undertill och därav övervägde jag att kosta på den en rejäl reparation men en bil som gått långt skulle jag aldrig kosta på något

Den har gått ungefär 12000 mil.
Oh, fyfan. Är det en beggad Koenigsegg du har.:P

Skrivet av makn:

HAHAHA. " sedan skyllde han på att det fanns springande älgar i området där hans bilhall ligger"
Vad har detta med din bil att göra? Ngn älg som tuggat på däcket?

Det var taget från samtalet med försäljaren, således hade du kunnat spara lite på ditt tangentbord.

Skrivet av Saber3K:

Det här är egentligen tyvärr inte möjligt att svara på utan att ha mer detaljerad information om eventuella garantier m.m. som bilhandlaren kan tänkas lämnat. Har han garanterat någonting (exempelvis 6 månaders garanti på däcken/fel på bilen i allmänhet/något annat) så får han stå för alla avvikelser på relevant område för den lämnade garantin som uppstår inom garantiperioden.

Sen så gäller förvisso i normala fall att, som flera sagt tidigare, försäljaren svarar by default för alla fel som uppkommit inom 6 månader av köpet. Eftersom det dock är fråga om en begagnad vara, och detta bör ha framgått med all tydlighet innan köpet, så kommer det troligen ses som att den sålts i "befintligt skick", och således kan försäljaren friskriva sig från det tvångsansvaret.

Men har han faktiskt lämnat en garanti som täcker in däcken så skall han åtgärda det felet, men då är det ju bra om ni kan styrka att han faktiskt gjort det (vilket är oklart..?).

Är fwiw jursitstudent, men det är iaf så jag tolkar situationen.

Åter igen så struntar jag i däcken, dom köper vi oss själva

(Continental, only the best.;))

Dold text

Däremot är det blandannat fel på framvagnen och styrleder och andra fel blandannat läckande bromssystem.
Det är detta vi vill få åtgärdat.

Skrivet av Mieriola:

Det slitna däcket borde väl ni ha märkt vid köpet, eller tänkte ni aldrig på att kolla igenom bilen?
Rattvibrationerna har med största sannolikhet med de slitna däcket att göra, det är iaf vanligtvis obalans i framdäcken som oftast ger dessa rattvibrationer.
Den läckande bromsoljan kan vara ett problem som har kommit efter, men det beror ju på rost eller slitage som kan ha märkts vid köpetillfället. Dock så kan det vara svårare att se då hålet kan vara dolt eller svårtillgängligt.

Däcksproblemen är ju relativt billigt att fixa, men bromsarna kan kosta på en hel del om man har otur...

Däckena var närapå spritt nya när bilen levererades, så det var med andra ord omöjligt att veta hur den betedde sig på detta område.
Skulle inte förvåna mig om det var ett drag från återförsäljarens sida.

Skrivet av Potrovski:

Köper du bil av en bilhandlare så brukar dem i regel lämna 3-6 månader trafiksäkerhetsgaranti på bilar för under 50 000kr, läckande bromsar går självklart under denna kategori. Du har även rätt att reklamera i 12 månader, alla fel inom denna tid anses som ursprungliga fel och inom de första 6 månaderna har bilhandlaren bevisbördan. Dvs han måste bevisa att felen INTE funnits där vid köp. Efter 6 månader har köparen bevisbördan.

Däremot finns det inget som säger att allt går vägen om man väljer att reklamera en äldre bil. Går köparen och reklamerar, kan handlaren bara skita i det och då måste köparen göra anmälan osv, vilka brukar ha en lång handlingstid.

Jo, tyvärr så är dom ju oftast mästare på att slippa undan.

Skrivet av giplet:

Sluta svara i ett konsumenträttsforum om ni inte har en susning. Allt detta är fel.

Som nämnts i tråden så gäller det att fel som upptäcks inom sex månader anses som ursprungliga även på en begagnad bil om den är köpt av en näringsidkare. Det är lite svårare när det kommer till en så pass gammal bil, men det går att reklamera. Och ursprunglig gäller från när TS köpte bilen.

Är säljaren en näringsidkare? Fick ni kvitto med angiven moms? Det händer att mindre bilhandlare håller på med diverse trix, såsom att säga att de säljer bilen för kunds räkning osv. Så kolla detta först. Vid affär med en privatperson så gäller inga konsumenträttslagar.

Som också nämnts i tråden så beror möjligheterna helt på vad för information ni fått när ni köpte bilen. En näringsidkare som handlar med bilar förväntas kunna avgöra vilka delar som kommer att behöva åtgärdas inom en snar framtid och inte, och det ska han deklarera tillsammans med beskrivningen av bilen.

Bilen såldes inte för kunds räkning utan var inbytt av tidigare ägare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vi kollade papperen och där står det inget speciellt förutom att 6 månaders garanti bara gäller bilar för över 100 000:- vilket isådanafall är helt sjukt.
Tro mig, det är verkligen värt att tjivas om. Vagninställningen är helt åt helvete, däcken har till följd av detta blivit nedslitna och båda styrlederna är glappa.
Dessutom så gav det aset sin "garanti" muntligt till oss, när vi sedan får problem så blev vi tydligen automatiskt obekväma.

Det jävliga i vår soppa är att han lämnade in den till en verkstad och fick föregående struntfel """fixade"""
Jag tror personligen att den verkstaden skulle behöva lägga ner mer arbete på bilarna om dom blir som våran.

Däckena skiter jag fullständigt i. Dom går bara på maximalt 2000:- Det är alla andra allvarliga fel som är målet i vårat fall.

Mh, jävla tydligt i detta fall. Som jag tidigare sade så skiter jag i däckena, dom byter vi själva ut. Men det är övriga fel som gör bilen i det närmaste livsfarlig som vi vill ha åtgärdat. Eller vad sägs att tvingas köra i 35KM/H på 80 väg på grund av att ratten vibrerar paj och framvagnen beter sig som en ekorre på kokain.

Att bromssystemet inte har korrekt funktion gör bilen till en livsfara både för oss och andra trafikanter.

Den har gått ungefär 12000 mil.
Oh, fyfan. Är det en beggad Koenigsegg du har.:P

Det var taget från samtalet med försäljaren, således hade du kunnat spara lite på ditt tangentbord.

Åter igen så struntar jag i däcken, dom köper vi oss själva

(Continental, only the best.;))

Dold text

Däremot är det blandannat fel på framvagnen och styrleder och andra fel blandannat läckande bromssystem.
Det är detta vi vill få åtgärdat.

Däckena var närapå spritt nya när bilen levererades, så det var med andra ord omöjligt att veta hur den betedde sig på detta område.
Skulle inte förvåna mig om det var ett drag från återförsäljarens sida.

Jo, tyvärr så är dom ju oftast mästare på att slippa undan.

Bilen såldes inte för kunds räkning utan var inbytt av tidigare ägare.

/Lifooz

nja men var en del att läga samt ett batterihaveri som kortslöt abs kretskortet och airbag sensorn i sätet samt att 14000 mil service gjordes med vattenpumpsbyte så bara föf att inköpspriset är billigt på en gammal bil är oftast underhållskostnaden enorm speciellt för mig som kör runt 1500 mil om året är en mazda förresten som inte har särskilt billiga reservdelar som är rätt vanligt bland japanska bilmärken samt att när jag köpte bilen hade den haft 1 ägare som var 80+ och kanske kört lite stillsammare än vad jag gör så det är lätt sådant som händer med bilar när körsättet byts som jag fick förklarat för mig där jag exempelvis åkte på att byta styrled fram och bussningar bak

mitt tips är att kosta på bilen om den är rostfri och felfri i övrigt och försök dela kostnaden med återförsäljaren eftersom jag misstänker att bilen du köpte ligger i 20-25.000kr's klassen och att punga upp pengar för en reparation som du beskriver som borde handla på runt 8000kr på en bra verkstad så är de ju ren kapitalförstöring för någon som säljer begagnade bilar, min Pappa har sålt bilar i begagnatbranschen i snart 30 år och för ungefär 15 år sedan bestämde han sig för att bli mellanhandeln istället för att skippa allt strul med att sälja till kund så nu fokuserar han bara på leta upp och sälja bilar till de olika begagnatbilsförsäljarna i stan istället
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Begagnade bilar som säljs av MRF anslutna handlare ska varudeklareras. Om bilen kostar mindre än 30000 kr räcker det om varudeklarationen innehåller information om bilens säkerhet. Om bilen kostar mer så ska varudeklarationen också innehålla information om bilens kondition. Detta är ingen lag, utan en överenskommelse mellan konsumentverket och MRF. Dock slarvas det med varudeklaration hos en del handlare. Jag har själv vänt på klacken och skippat en bil där handlaren inte ville varudeklarera den (och den ville dom ha en bra bit över 30000:- gränsen för).

Nu säger du ju inte om handlaren är MRF ansluten eller om ni fick någon varudeklaration. Den springande punkten är egentligen om ni fick någon information om skicket på bilen och vilka garantier ni fick. Om ni fått något så ska givetvis bilen motsvara det som angavs och om den inte gör det så finns där grund för att kräva rättelse. Om ni inte har fått någon information så blir det lite krångligare att avgöra vad som är ett fel som man kan begära att säljaren ska åtgärda.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Mitsubishi Galant verkar ha potential att kosta en hel del.
Jag hade en -97'a som jag köpte 2001, under de ~2 år jag hade den så fick jag byta hjullager, bromsok fram och dragkrok. Förmodligen den bil jag spenderat mest oväntade servicepengar på för den tid jag ägt den.

Permalänk
Medlem

Sista uppdateringen: Försäljaren gick det inte att snacka med, och både Mekonomen och DFS egna bilverkstad ansåg, att det skall vara han som står för reparationen.
Nu är bilen reparerad och går helt perfekt, det var tyvärr far min, som fick stå för notan på ca 6300:-
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/