Arduino som USB-nätverkskort för Visible Light Communication

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Arduino som USB-nätverkskort för Visible Light Communication

Hej
Jag har ett projekt som jag precis håller på att starta. Jag vill skicka godtycklig data mellan två datorer med synligt ljus (visible light communication). För att göra det lutar jag åt att ansluta en dator till en Arduino och låta Arduinon översätta data till ljus. Liknande en USB-dongel för WiFi fast för VLC. Men jag vet inte hur man skulle göra för att ansluta datorn till Arduinon för att den ska kännas igen som ett nätverkskort. Går det att ansluta en Arduino över USB och få datorn att tolka det som ett USB-nätverkskort? Eller är det lättare att skaffa en ethernet-shield, ansluta datorns ethernet till den och sen skicka data mellan datorn och arduinon över ethernet? Eller skulle ni föreslå något helt annat?

Det vore fantastiskt om någon kunde hjälpa mig med det här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

En Arduino UNO (och andra modeller som använder en Atmega 16U2 / 32U4 eller liknande istället för ett FTDI chip) kan emulera USB enheter i mjukvara. Det finns ett bibliotek som heter Lufa: http://www.fourwalledcubicle.com/LUFA.php

Med detta kan du låta USB interfacet på din UNO visas som något annat än en virtuell serieport, i ditt fall är det ett RNDIS nätverkskort du vill emulera. Så kolla upp detta. Du lär ju inte få några strålande hastigheter precis. Ett alternativ är att köra IrDA och använda benfintlig mjukvarustack för detta men byta till en ljuskälla med synligt ljus.