Krashad Hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Krashad Hårddisk

Hejsan, det är nu så att jag har en krashad hårddisk med kryptering på denna. Jag har inte kvar kryptering nycklen som man kan låsa upp den och jag har redan formaterat datorn så det går inte på det sättet.

Jag har skickat denna hårddisk till Ahlbergs data och något företag i norge men dom kunde inte fixa det. Dom kom in på hårddisken men på grund av krypteringen så kunde dom inte få tag på filerna (mapparna var tomma)

Så jag undra, vet någon företag som kan låsa upp denna krypteringen eller på något sätt komma åt filerna. Jag är villig att betala ifall dom klarar av det.

CPU: Intel i7-4790k 4,6 Ghz | Moderkort: Asus Formula VII Hero
Nätdel: Corsair RM 1000w Gold+ | GPU: GTX 780 Ti - SLI
CPU-Kylare: Fractal Design Kelvin S24 | Ram: Kingston 16 GB 2133 Mhz
Chassi: Obsidian 750D | Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Man krypterar diskar av en anledning. Hade företagen kommit förbi dem på en pisskvart skulle det inte finnas en mening med det.

Du kan använda "brute force" men det kan hålla på i långt efter din egen existens om det är en avancerad nyckel eller på en kvart om du har ett väldigt enkelt. Annars kan du leta efter säkerhetshål i mjukvaran du använde för att kryptera och kanske hitta en lösning.

Kort svar nej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Siickest:

Jag har skickat denna hårddisk till Ahlbergs data och något företag i norge men dom kunde inte fixa det. Dom kom in på hårddisken men på grund av krypteringen så kunde dom inte få tag på filerna (mapparna var tomma)

Nu är seriösa företag inte ute efter "filer/mappar" utan ren kod (1 och 0)

Denna "Serie" får du tillbaka om dom kan återskapa och vad du gör sen med den är upp till dig.

Sen är vitsen med kryptering att man inte ska komma åt hur som helst.
Kommer du ens ihåg vilken typ av kryptering du använt dig av?

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Bloopy:

Nu är seriösa företag inte ute efter "filer/mappar" utan ren kod (1 och 0)

Denna "Serie" får du tillbaka om dom kan återskapa och vad du gör sen med den är upp till dig.

Sen är vitsen med kryptering att man inte ska komma åt hur som helst.
Kommer du ens ihåg vilken typ av kryptering du använt dig av?

Jag använde mig av Windows 7 bitlocker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Är HDD partitionerad?
Har du fått kopia av HDD?

Du vet om att det är bitlocker, försök komma ihåg hur du skrev nyckeln (stora/små/siffror)
Börja brute force på kopia och håll tummarna.

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Bloopy:

Är HDD partitionerad?
Har du fått kopia av HDD?

Du vet om att det är bitlocker, försök komma ihåg hur du skrev nyckeln (stora/små/siffror)
Börja brute force på kopia och håll tummarna.

Det enda jag vet är att när jag satte kod på den så gjorde windows 7 det automatisk och jag skrev in den koden jag ville ha. Nycklen var på en fil ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Du kan ju dra iväg en förfrågan till NSA, det är förmodligen de som har störst chans att komma åt informationen på disken.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Hardware guy:

Du kan ju dra iväg en förfrågan till NSA, det är förmodligen de som har störst chans att komma åt informationen på disken.

De har nog både filerna och nyckeln i säkert förvar

Siickest: Hela poängen med kryptering är att det inte ska gå att återhämta på det sättet du försöker.
Återställningsföretag kan rädda informationen, men de kan bara se binärt "skräp", som du sen kan använda din nyckel till att komma åt.
Om du saknar nyckeln, så är det nog kört, men visst... du kan testa sk bruteforce. Dock kan du spendera hela ditt liv, och ändå aldrig lyckas om du inte har extrem tur.