Permalänk
Medlem

kommer det funka spela 1080p streams eller film direkt ifrån disk med denna? vad tror ni?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Romoes:

Den segar sig ordentligt i menyer med vissa skins.
Trådat nätverk är typ ett måste (tyvärr fortfarande sant med den nya)
Att köra coach potato eller annan bakgrundsprogam är kännbart
3d TV eller 4k?
Bibliotek uppdateringar får man vackert vänta på
Torrents är inte ens värt att försöka
Att låta den extraknäcka som nas är långt ifrån acceptabelt.
Rätt seg att ladda och bläddra i appar med. Vet iofs om det är CPU...
Sedan är inte allt kisel skapt lika så många stannar vid knappa 900 mhz

Finns kraft så det duger men inte något mer.
Så, ja det är välbehövligt om den fortfarande vill ha ett bra kraft/krona ratio som mediaspelare

Eh, trådat nätverk är absolut inget krav, finns wifi modul eller usb sticka, lika så är 3d totalt dött, och det finns i princip inget "4k" material, torrents funkar lika så, lika så som NAS.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad förventar du av en 'dator' som kostar typ 300:-?

Kostar den 300? Har jag sagt att den underpresterar för sin prislapp?

Den har fått en uppdatering som jag tyckte var bra för att den inte ska hamna bakom konkurrenter i sub 100 dollar klassen

Skrivet av PowerNet:

Eh, trådat nätverk är absolut inget krav, finns wifi modul eller usb sticka, lika så är 3d totalt dött, och det finns i princip inget "4k" material, torrents funkar lika så, lika så som NAS.

Tror inte jag läst om någon som strömmar 1080 fullt fungerande. Resten är dina tolkningar och personligen tycker jag inte det skulle skada med lite mer kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Kostar den 300? Har jag sagt att den underpresterar för sin prislapp?

Den har fått en uppdatering som jag tyckte var bra för att den inte ska hamna bakom konkurrenter i sub 100 dollar klassen

350 kanske? Ganska långt upp till $100, över dubbel pris ju!

Skrivet av Romoes:

Tror inte jag läst någon som strömmar 1080 fullt fungerande. Resten är dina tolkningar och personligen tycker jag inte det skulle skada med lite mer kraft

Vilka problem har du hört om vid att streama 1080p filmer? Vad använde dom för os o uppkoppling? Refresh?

Kan inte säga att jag har använd min Rapsberry Pi B 256MB varje dag, snarare i nödfall, men har aldrig upptäckt att 1080p har varit något problem, då är det .mkv jag har använd.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag streamar 1080p dagligen över mitt nätverk, rena blurayrippar utan komprimering är inget problem alls.
Den här testade jag för en stund sedan: http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

350 kanske? Ganska långt upp till $100, över dubbel pris ju!

Vilka problem har du hört om vid att streama 1080p filmer? Vad använde dom för os o uppkoppling? Refresh?

Kan inte säga att jag har använd min Rapsberry Pi B 256MB varje dag, snarare i nödfall, men har aldrig upptäckt att 1080p har varit något problem, då är det .mkv jag har använd.

Får lov att erkänna att det var nog 1år (typ 25 raspberry pi år ) sedan jag gjorde mina försök och googlingar. De flesta fick igång det men efter ett tag så blev det nästan alltid buffer problem... kanske värt att göra ett nytt försök nu

Du får ett kort för 350, inget du kan koppla in i tvn med. Lägg till nätadapter, minnerskort, chassi, wifi (?) osv.
Tycker det är en rätt rättvis uppdelning med "lågpresterande" mediapsleare under 100 dollar som en enskild klass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Romoes:

Tror inte jag läst om någon som strömmar 1080 fullt fungerande. Resten är dina tolkningar och personligen tycker jag inte det skulle skada med lite mer kraft

Eh, nej. Att 3D är utdött, och att det inte finns något nämndvärt "4k" material är inte en tolkning, utan ren och skär fakta.
Sen att torrents och NAS funkar är inte heller det en tolkningsfråga, utan det fungerar, sen att man inte får ut lika prestanda som man får på en Pentium/i3/i5/i7/xeob cpu är en annan sak.
Men att det funkar är klart.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh, nej. Att 3D är utdött, och att det inte finns något nämndvärt "4k" material är inte en tolkning, utan ren och skär fakta.
Sen att torrents och NAS funkar är inte heller det en tolkningsfråga, utan det fungerar, sen att man inte får ut lika prestanda som man får på en Pentium/i3/i5/i7/xeob cpu är en annan sak.
Men att det funkar är klart.

Du har så rätt men det är nog ingen högoddsare att det kommer en del 4k material under året.
Sedan tycker jag att kunna använda den som mediaspelare samtidigt som någonting annat är gränsen för vart "funkar" ligger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Romoes:

Du har så rätt men det är nog ingen högoddsare att det kommer en del 4k material under året.
Sedan tycker jag att kunna använda den som mediaspelare samtidigt som någonting annat är gränsen för vart "funkar" ligger

Precis, torrents och NAS funkar.
Men då LAN porten sitter på USB bussen så blir det flaskhals där om man kör extern disk, men som sagt det funkar.

Men annars så funkar ju RPi bäst som mediaspelare, eller enklare webbserver.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag streamar 1080p dagligen över mitt nätverk, rena blurayrippar utan komprimering är inget problem alls.
Den här testade jag för en stund sedan: http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv

Kör du wifi eller trådat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det ska bli intressant att se hur enkelt/svårt det är att få igång raspbmc/kodi på den och hur det funkar prestandamässigt. Själv tycker jag att den gamla B modellen funkar över förväntan. Med lite mer krut under huven kanske MPEG2 avkodning funkar på CPUn utan att man behöver licens till hårdvarudekodern.

Finns redan en alpha 4 av osmc som är fortsättningen på raspbmc, raspbmc kom med sista uppdateringen idag föresten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kör du wifi eller trådat?

Trådat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Finns redan en alpha 4 av osmc som är fortsättningen på raspbmc, raspbms kom med sista uppdateringen idag föresten.

Är den lika lättinstallerad som raspbmc?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är den lika lättinstallerad som raspbmc?

Skulle förvåna mig om de gjort det svårt, det är ju samma snubbe bakom båda...

Har inge aning om hur stabil den är dock.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Får lov att erkänna att det var nog 1år (typ 25 raspberry pi år ) sedan jag gjorde mina försök och googlingar. De flesta fick igång det men efter ett tag så blev det nästan alltid buffer problem... kanske värt att göra ett nytt försök nu

Du får ett kort för 350, inget du kan koppla in i tvn med. Lägg till nätadapter, minnerskort, chassi, wifi (?) osv.
Tycker det är en rätt rättvis uppdelning med "lågpresterande" mediapsleare under 100 dollar som en enskild klass

Jag har alltid använd Openelec, värdt forsöka tycker jag, sedan har jag också aldrig använd något annat än standard theme. på trådat nätverk.

Får erkänna jag inte tönkte på minneskort, laddare etc, hade det hemma redan så va inget jag fick köpa.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

1)
För mig som inte laborerat med laddare: Inet har en mico-usb 5V med 2,1A.
http://www.inet.se/produkt/8906510/vaggladdare-micro-usb-2-1a...

Det borde väl inte göra något att det är 0,1A mer än vad som nämns i forum och så? Snarare en fördel med mer?

2)
Tror ni man kan gå på en wikipedia-listan över vilka minneskort som funkat bra/dåligt på tidigare raspberrys eller ska man avvakta till ny lista dykerupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag streamar 1080p dagligen över mitt nätverk, rena blurayrippar utan komprimering är inget problem alls.
Den här testade jag för en stund sedan: http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv

Humm min RPi raspbmc (i fast setting 900MHz?) laggar om jag streamar Jellyfish-80-Mbps.mkv

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag streamar 1080p dagligen över mitt nätverk, rena blurayrippar utan komprimering är inget problem alls.
Den här testade jag för en stund sedan: http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv

vad kör du för OS på den?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Humm min RPi raspbmc (i fast setting 900MHz?) laggar om jag streamar Jellyfish-80-Mbps.mkv

Jag kör usbinstallation (USB 3sticka) och:
arm_freq=1050
core_freq=500
isp_freq=450
sdram_freq=500
force_turbo=1
over_voltage=6
over_voltage_sdram=4

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad kör du för OS på den?

Raspbmc Helix 14.1 från idag. OSMC Alpha 4 (Helix 14.1). Jag har 2 st nämligen, iofs tar det typ under en minut att byta kort/sticka och därmed os.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör usbinstallation (USB 3sticka) och:
arm_freq=1050
core_freq=500
isp_freq=450
sdram_freq=500
force_turbo=1
over_voltage=6
over_voltage_sdram=4

Ok två val, överclocka mer eller skippa jelly fish videon, och låtsas att jag aldrig sett lagget.

Hur stabil är Alpha 4?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Man blir sugen på att testa raspberry o satsa lite på o lära sig linux faktiskt. H

ur kör ni OS ? Klarar den att köra från extern hårddisk? Eller behövs ett minneskort? Vilket är stabilare? Hade helst sett att man kunnat köra genom en extern hårddisk och använda som mediaspelare. men detta kanske inte går ? Blev ganska sugen på det asså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

1)
För mig som inte laborerat med laddare: Inet har en mico-usb 5V med 2,1A.
http://www.inet.se/produkt/8906510/vaggladdare-micro-usb-2-1a...
Det borde väl inte göra något att det är 0,1A mer än vad som nämns i forum och så? Snarare en fördel med mer?
2)
Tror ni man kan gå på en wikipedia-listan över vilka minneskort som funkat bra/dåligt på tidigare raspberrys eller ska man avvakta till ny lista dykerupp?

Angående 1 (lsddare) så köp denna ist:
Nokia AC-10E, den laddaren som rekommenderas av många, har dock slutat tillverkas för ett tag sedan, så bäst att passa på medans de finns
http://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-laddare...
Angående 2 (SDkort) så borde listan för Raspberry Pi B+ funka för Raspberry Pi 2 B med, men det kommer sökerligen annars dyka upp separat lista för Raspberry Pi 2 B

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ok två val, överclocka mer eller skippa jelly fish videon, och låtsas att jag aldrig sett lagget.

Hur stabil är Alpha 4?

Tycker det verkar jäkligt stabilt för att vara Alpha, tycker att det flyter bättre än Raspbmc. Kommer dessutom bara bli bättre, vilket inte Raspbmc kommer bli.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är synd att den inte får lite ADC och hårdvarutimrar så att man kan göra vettiga PWM signaler. Går iofs att koppla på moduler för det, men det vore mysigt.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Angående 1 (lsddare) så köp denna ist:
Nokia AC-10E, den laddaren som rekommenderas av många, har dock slutat tillverkas för ett tag sedan, så bäst att passa på medans de finns
http://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-laddare...
Angående 2 (SDkort) så borde listan för Raspberry Pi B+ funka för Raspberry Pi 2 B med, men det kommer sökerligen annars dyka upp separat lista för Raspberry Pi 2 B

Är det för att den är 10kr billigare eller för att alla dessa laddare varierar i kvalitet och att inets kan vara av sämre kvalite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Man blir sugen på att testa raspberry o satsa lite på o lära sig linux faktiskt. H

ur kör ni OS ? Klarar den att köra från extern hårddisk? Eller behövs ett minneskort? Vilket är stabilare? Hade helst sett att man kunnat köra genom en extern hårddisk och använda som mediaspelare. men detta kanske inte går ? Blev ganska sugen på det asså.

Raspberryn har ingen BIOS/Firmware, så man måste boota från minneskort, sedan kan man köra från usb.
Men du får läsa mer om hur beroende på distro.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Är det för att den är 10kr billigare eller för att alla dessa laddare varierar i kvalitet och att inets kan vara av sämre kvalite?

Jag kör med en sån här (finns tyvärr inte längre): http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil..., och en gammal laddare till en ZTE Light (surfplatta) som ger strax över 2A till mina.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Är det för att den är 10kr billigare eller för att alla dessa laddare varierar i kvalitet och att inets kan vara av sämre kvalite?

Inte för att den är billigare, utan för att Nokias håller högre kvalité, och Nokia AC-10 laddaren är den somde flesta rekommenderar, då den just är av hög kvalité.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

1)
För mig som inte laborerat med laddare: Inet har en mico-usb 5V med 2,1A.
http://www.inet.se/produkt/8906510/vaggladdare-micro-usb-2-1a...

Det borde väl inte göra något att det är 0,1A mer än vad som nämns i forum och så? Snarare en fördel med mer?

2)
Tror ni man kan gå på en wikipedia-listan över vilka minneskort som funkat bra/dåligt på tidigare raspberrys eller ska man avvakta till ny lista dykerupp?

1: En laddare kan inte vara för "stark" gällande Ström (A) Raspberryn tar bara den ström den behöver.
2: RBp2 har samma controll chip som tidigare modeller för SDkorten. Så samma lista gäller.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |