Hjälp med överklockning av - Intel Core i5-4690K

Permalänk

Hjälp med överklockning av - Intel Core i5-4690K

Hej folket!
Jag är helt ny när det gäller överklockning och undrar om det finns någon snäll hjälte som kan hjälpa mig med det!
Jag har en - Intel Core i5-4690K - 4 trådar / 3,5GHz (3,9Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (Boxed) (88w) med - Corsair Hydro H60 vattenkylning. Mitt moderkort är - ASUS Z97-A - ATX / Z97.
Jag skulle gärna vilja dra upp processorn till 4.2 ghz men hittar inte riktigt bra info om vad jag ska ha för V. Någon skrev att man ska ha omkring 1.150-1.2 V för att det ska bli stabilt, stämmer det?
All hjälp uppskattas!
MVH Charlie.

Permalänk
Medlem

det går inte att veta, alla processorer är olika. med din kylning skulle jag personligen dra gränsen vid 1,25v, så börja med att knappa in manual vcore 1,25v och 4,4ghz och se vad som händer. stabilt? goda temperaturer? bluescreen så fort du kommer in i windows? bluescreen efter stresstestande ett tag? för varmt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, 1.25 är en bra start. Brukar gå ganska svalt då.

Visa signatur

ggmu

Permalänk

tack så mycket för alla svar
har ju dock aldrig overklockat förut, men man sparar olika profiler i bios, en vanlig och en med overklock va?
Och vilka program använder ni för att se temp/stress test?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna video, den använde jag för att lära mig överklocka mitt system (som också består av Asus Z97-A och en i5 4690K).

För att stresstesta, använd Asus RealBench och kör benchmarkrundorna som stresstest. 2-3 rundor brukar räcka för att se om överklockningen är stabil. Själv kör jag på 4.7GHz 1.285v. Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av charliekim:

tack så mycket för alla svar
har ju dock aldrig overklockat förut, men man sparar olika profiler i bios, en vanlig och en med overklock va?
Och vilka program använder ni för att se temp/stress test?

Du kan spara en OC-profil om du vill, men först ska du hitta en bra och stabil överklockning. Om du känner att du vill återgå till standardinställningar finns det en knapp som lyder något i stil med "Load Optimized defaults". Jag använder HWMonitor för temps och CPU-Z för att hålla kolla på frekvenser etc.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless