Skicka tillbaka MSI GTX 970 men saknas en låda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Skicka tillbaka MSI GTX 970 men saknas en låda

Hej!

Jag ska reklamera mitt 970 av uppenbara skäl. Men lådan där kablar, skivan och manualen ligger har jag kastat ni kan se lådan jag menar 50 sekunder in i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=vGO8IZHvY74 Jag har såklart var kablarna skivan och allt annat även den stora lådan, det enda som fattas är den mindre svarta lådan.

Är det ingen idé att jag reklamerar den nu eftersom de vill ha alla tillbehör tillbaka eller ska jag skicka ändå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VästerNorrland
Registrerad
Maj 2012

Du kan nog skicka ändå. Men du kan inte använda ångerrätten.

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

När man reklamerar finns det inga krav på att kartong eller förpackningar ska finnas. Man kan dock kräva att alla tillbehör ska finnas med, annars kan man få avdrag på ev. ersättning. Det skiljer dock lite huruvida det är garanti eller inte. De flesta företag gnäller inte om kartong saknas men en del kan vara tjuriga.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av phixip:

Du kan nog skicka ändå. Men du kan inte använda ångerrätten.

"Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för." (https://ecommerce.org/sv/expertpanelen-svarar/galler-angerrat...)

Det är alltså möjligt att man kan använda ångerrätten även om originalemballaget saknas (att jämställa saknad förpackning med en som är i sådant skick att säljaren måste införskaffa en ny känns inte alltför långsökt).

I den s.k. "Distansavtalslagen" står även (om jag inte tar fel kom detta med i lagen 2014)
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för...
...2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket"

Frågan är om förpackningen skall ses som en del av varan eller ej; men hursomhelst så kommer en emballagefråga inte stoppa ångerrätten, men kan eventuellt leda till att kunden får ersätta säljaren för införskaffandet av en ny förpackning.

Men nu var det ju fråga om en reklamation, inte ett användande av ångerrätten...

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |