Stort problem med SSD!

Permalänk
Medlem

Stort problem med SSD!

Har haft min SanDisk 128 GB SSD sen i maj förra året och den har fungerat utmärkt ända till idag.
Satt och lirade en hearthstone match då plötsligt datorn började stänga av sig självt. Den slutade dock när allt var borta förutom bakgrundsbilden. Den var i det läget cirka 5min till jag stängde av den manuellt. När jag sen försökte starta datorn stog det att det saknades filer.

Jag forsökte reparera windows men icket, sedan försökte jag omformatera men det gick inte att installera windows på disken för det stog att den kanske skulle gå sönder inom en snar framtid, så jag installerade windows på min hdd.

Om jag går vi utforskaren så ser jag att det finns en D-disk som är SSDn, men jag kan inte komma åt den. Får bara Error: Felaktiga parametrar.
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig och hitta en lösning.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

prova att installera den senaste firmware på ssdn. min bror hade liknande problem med windows att allt blev långsamt och saker och ting började långsamt bara krasha.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

prova att installera den senaste firmware på ssdn. min bror hade liknande problem med windows att allt blev långsamt och saker och ting började långsamt bara krasha.

Fungerade tyvärr inte då SSDn inte är sk. top of the line så SanDisk erbjuder inte särskilt mycket suppport för den.
Deras firmware tool hittade inte ens att disken satt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Har haft min SanDisk 128 GB SSD sen i maj förra året och den har fungerat utmärkt ända till idag.
Satt och lirade en hearthstone match då plötsligt datorn började stänga av sig självt. Den slutade dock när allt var borta förutom bakgrundsbilden. Den var i det läget cirka 5min till jag stängde av den manuellt. När jag sen försökte starta datorn stog det att det saknades filer.

Jag forsökte reparera windows men icket, sedan försökte jag omformatera men det gick inte att installera windows på disken för det stog att den kanske skulle gå sönder inom en snar framtid, så jag installerade windows på min hdd.

Om jag går vi utforskaren så ser jag att det finns en D-disk som är SSDn, men jag kan inte komma åt den. Får bara Error: Felaktiga parametrar.
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig och hitta en lösning.

Om du har haft disken sen i maj förra året skulle det räcka med att du gör en reklamation på den men hänvisning till vad du brättar här för att få den uttbytt då det är ett uppenbart fabrikationsfel, med hänvisning till KKL. Det blir ganska uppenbart om det direkt går att göra en ny installation på en annan disk utan att byta övriga komponenter i datorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Sandisk (utan extra namn) är TLC version, som har rätt kort livslängd. Du kan ha fått ett måndags ex av den, så blir den ännu värre.
Ta fram kvitto, gör som OldComputer säger, reklamera den och få en ny. Disken ska hålla för normalt bruk inom garantitiden, så det är uppenbarligen något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du har haft disken sen i maj förra året skulle det räcka med att du gör en reklamation på den men hänvisning till vad du brättar här för att få den uttbytt då det är ett uppenbart fabrikationsfel, med hänvisning till KKL. Det blir ganska uppenbart om det direkt går att göra en ny installation på en annan disk utan att byta övriga komponenter i datorn.

Jo, vet att den köptes på kjell&co men det var en födelsedagspresent, så vet inte om kvittot finns kvar men ska försöka hitta det.