Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Bra datorstol för mycket spelande.

Ska köpa en ny datorstol nu. Har tröttnat på min kassa ikea stol för 300. Jag kan sitta upp mot 15 timmar per dag o spela så en bra stol vill jag ha. Min budget är max 2000 kr. Har letat efter "klipp" på blocket med men där finns inget. Vad ska jag välja för stol? Får mycket ofta ont i svanken av min ikea stol så kan detta undvikas så är jag supernöjd. Kanske hjälper det med en ryggkudde i den nya stolen?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Jonny2111:

Ska köpa en ny datorstol nu. Har tröttnat på min kassa ikea stol för 300. Jag kan sitta upp mot 15 timmar per dag o spela så en bra stol vill jag ha. Min budget är max 2000 kr. Har letat efter "klipp" på blocket med men där finns inget. Vad ska jag välja för stol? Får mycket ofta ont i svanken av min ikea stol så kan detta undvikas så är jag supernöjd. Kanske hjälper det med en ryggkudde i den nya stolen?

Tacksam för svar

Jag har markus från ikea och är riktigt nöjd. Svankstödet är bra också

OS: Manjaro i3 / Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 8192 MB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Köpte precis en Markus och ja, många säger att Ikea stolar inte är nått att ha men denna är fan trevlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Har en dxracer, tung stol, nack- och svank-kudde. Sitter aldrig obekvämt i denna

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

gaming stolar är de bästa för gaming helt enkelt

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Bästa är ju att hitta någon rh/kinnarps eller malmstolen som är beg.
Folk som rekommenderar jysk/ikea kan ju knappast ha provat bra stolar.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av BergHa:

Har en kinnarps och de är inte mycket mer skillnad än att den är helt i läder och lite mjukare. Så du kan ju knappast ha provat Markus stolen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av BergHa:

Har en ny Kinnarps på jobbet, väldigt skön sak. Dock sitter jag i en Markus hemma och anser att jag sitter lika bra i den. Både Markus och Volmar är bra stolar, både godkända och sköna!

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellansverige
Registrerad
Mar 2005

Jag har en Ikea Markus hemma och en svindyr Kinnarps på jobbet. Kinnarpsstolen är ljusår bättre än Markusstolen. Jag skulle inte rekommendera Markus. Jag kan inte längre ställa in rätt motstånd på bakåtlutningsfunktionen (vilket är en av få grejer man kan ställa in på den), den har gradvis blivit sämre sedan jag införskaffade stolen och nu håller den inte på långa vägar emot, trots att fjädern är spänd till max. Lutar jag mig bakåt slår jag i stoppet. Och då väger jag inte mer än 80kg...

Nej, införskaffa dig en riktig kontorsstol som du kan ställa in för att passa din kropp, hittar du ingen så spara ihop tills du hittar en. Du kommer inte ångra dig. IKEAs är leksaker i jämförelse.

Här gillar folk att skriva vad deras datorer innehåller. Det gillar inte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012

alla kroppar ser olika ut
enklast måste nog vara att du själv far om på ikea/jysk eller någon annan butik och provsitter.
är enda sättet och få en stol som passar dig
men tips på vars du kan leta är aldrig fel

sitter själv med en sådan http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-la... och är nöjd

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/kampanj/4115/sweclockers-fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Vad du behöver är en stol som ger bra komfort och stöd för din rygg, helst ingen s.k gamingstol med andra ord. Det jag skulle leta efter i din situation (beroende på pris) är en begagnad kontorsstol, typ Kinnarps eller liknande.
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstolar-kinn...
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstolar-kinn...
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kinnarps-6000-8000...
Kanske inte lika "coola" till utseendet och designen, men tro mig och flera andra när vi säger det här: Din rygg kommer tacka dig när du blir äldre. Kontorsstolar är verkligen inget man ska snåla in på tycker jag, allt beror ju förstås på budget. Har man inte råd att lägga (ca) 2.000:- på en stol som ex dom jag länkade så är IKEA's Markus ett bra val. Personligen hade jag gått på en begagnad Kinnarps med extra tillval som nackstöd i din situation.
Men som sagt, allt beror på budgeten.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Ikea Markus är nog mest stol för pengarna. De dyrare alternativen är nog bättre men fy fan vad de kostar mycket. Har du dock tur och kan hitta en begagnad Kinnarps kan det vara värt att slå till på en sådan.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Har själv markus. Skulle inte vilja säga att svankstödet är speciellt bra. Dock är stolen helt okej för ett bra pris. Vad du än gör, köp aldrig aldrig en stol ifrån jysk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Netforce:

gaming stolar är de bästa för gaming helt enkelt

Varför då menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av wille93:

Har en kinnarps och de är inte mycket mer skillnad än att den är helt i läder och lite mjukare. Så du kan ju knappast ha provat Markus stolen

Har provat en Markus och efter någon timme sitter man inte bra nå mer. Har som längst suttit närmare 40h i min stol med pauser för att pissa och hämta mat/dryck.
Sen kvalité skillnaden, har haft min RH logic 4 i över 10år och allt fungerar fortfarande perfekt. Fick den då begagnad från ett kontor.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Tröttnade också på jysk/ikea etc. stolar, hade dock lite tur och hittade en KAB director för ett "vettigt" pris, kommer antagligen aldrig att behöva byta den igen
(lite över op budget dock)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av BergHa:

Har provat en Markus och efter någon timme sitter man inte bra nå mer. Har som längst suttit närmare 40h i min stol med pauser för att pissa och hämta mat/dryck.
Sen kvalité skillnaden, har haft min RH logic 4 i över 10år och allt fungerar fortfarande perfekt. Fick den då begagnad från ett kontor.

Hmm.. då har det ju snarare att göra med att din kropp inte passar Markus då jag inte ser något problem med denna, vad gäller just ryggbesvär, vilket jag haft i alla andra stolar (utom kinnarps osv såklart).
Kvalitets skillnad är det självklart, annars hade de ju inte varit dyra. Väl medveten om hur bra de håller då jag har nån betydligt äldre. Utgår från att den är äldre då designen känns.. ja, äldre. Har lite svårt för att hitta någon bättre förklaring till varför jag antar detta, kanske ska ta en bild av den imorgon eller nått o se om någon vet vad de är för nån modell..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Försök hitta en begagnad kinnarpsstol på blocket. Bra kvalitet och otroligt sköna att sitta i även under längre pass uppemot 20h!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Tänkte säga att du kan få köpa min RH Logic 400 men den spräckte nog tyvärr din budget lite

Jysk skulle jag aldrig sätta mig i igen, har bara haft problem med deras utbud och när man ändå ska sitta stilla i flera timmar så är det ju sjukt viktigt att köpa något med kvalité, det är inte för inte som det står stolar från RH / Kinnarps på de flesta kontoren..

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har en ny Kinnarps på jobbet, väldigt skön sak. Dock sitter jag i en Markus hemma och anser att jag sitter lika bra i den. Både Markus och Volmar är bra stolar, både godkända och sköna!

Om tio år sitter du lika skönt i kinnarpsstolen, medans Markus trillat i bitar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

En stol gör inte automagiskt att din rygg kommer tacka dig när du blir äldre utan det är hållningen och hur man sitter i stolen. Det kan en stol hjälpa till med absolut men i slutet av dagen är det hur _du_ väljer att sitta i den.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013

Har en tyg-markus från Ikea (ej den i fuskläder) kan kort och gott säga att de är den bästa stol jag någonsin ägt.

Spenderar ca 8h vardag och ca 18-20h på helg i den.

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av BergHa:

IKEAs kontorsstolar är ofta sämre än "de stora" generellt sett, men vissa modeller är minst lika bra (och till ett markant lägre pris). Har inte testat just Markus, men jag vet många som älskar den (och det är alltså folk som normalt sitter i stolar från "de stora" under arbetstid, men har Markus hemma). Efter ca 10 år på några olika Kinnarpsmodeller under arbetstid så bytte jag till slut till en IKEA-stol som inte längre tillverkas, men som är den bästa någonsin enligt mig. Minns inte namnet, men den kan ses som en hybrid av Markus och Volmar, med nätrygg. Har en både hemma och på jobbet. Skön som attan och inget ryggsvett.

Jysk är en helt annan femma. Enligt mig har de enbart och endast skit.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

köp inte jysk-stol då de när så OTROLIGT ostabil och dålig. Fick byta min tre gånger innan jag gav upp och krävde pengarna tillbaka och bensinpengar. Satte ihop stolen enligt instruktionen och den var svajig direkt från början. Sedan satt man snett tills man inte orkade mer och bytte stol. FIck då nytt underrede men det blev inte bättre. Fick ny stol som var bättre dom första två dagarna sedan var de exakt likadan. Min bästa stol är en gammal ikea-stol som inte går att köpa längre

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av N0iZE:

Jag har markus från ikea och är riktigt nöjd. Svankstödet är bra också

Gillar inte alls markus, efter 2-3 blir den väldigt slapp och stödet för ryggen blir väldigt krummande pga. den nätkonstruktion som finns...

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"