Hur veta vilken hårddisk som är köpt vart?

Permalänk
Medlem

Hur veta vilken hårddisk som är köpt vart?

Hej!
Har en Seagate 3TB som slutat fungera, datorn kan ej längre hitta den, men den verkar starta upp iaf! (brummar/surrar)
Antar det är nåt fel med kretskortet....

Problemet är att jag har 2st hårddiskar som är ungefär lika gamla och köpta på olika ställen, hur ska jag veta vilken hårddisk som är vilken, så jag vet vilket företag jag ska reklamera till?
Den som slutat fungera är gjord i Kina och den andra i Thailand.
Båda är modell: ST3000DM001 och PN: 1CH166-302, även numret på kretskorten är samma.

Nån som har nån ide hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Crystal disk info och kolla hur länge var och en har snurrat

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Kolla kvittorna och se om du ser något som gör disken unik, annnar kommer inte säljaren att kunna göra det heller, viket gör att du kan ta med den till viken av butikerna som helst, det kommer isåfall vara tekninisk omöjligt att bevia att just den disken köptes där.

Du kommer fortfarende att behöva ett kvitto från butiken men det är ganska självklart och en helt annan historia.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om de är exakt samma så kan du göra en fuling och chansa på ett av företagen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Crystal disk info och kolla hur länge var och en har snurrat

Kan fungera, kan ge väldigt olika svar eller precis tvärt om också, har sjäv hårddiskar som är flera (10+) år som bara har några månaders aktivitet samtigit som en disk som är under 10 år ser ut att ha varit i gång över 25 år. Så jag litar inte på sådana uppgifter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Alla diskar jag har har ett unikt serienummer på sig och de flesta av mina kvitton har också serienummret utskrivet, det brukar ju även stå tillverkningsdatum på disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Om de är exakt samma så kan du göra en fuling och chansa på ett av företagen..

Fuling och fuling, det spelar inte så stor roll i det här fallet då butiken bara får lite merjobb för att sköta garanti kommunikationen. Så det blir ju inte en så stor kostnad för företaget som hen lämnar den till, bara lite personaltid.

Vore skillnad om butiken fick ersätta ur egen ficka, då skulle det varit ganska fult.

Men som andra har skrivit så finns det nog något serienummer för att identifiera diskarna med.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Serienummret fins i diskens firmware och går att få fram via SMART datan så bara att kolla med lämpligt program.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larssonm:

Hej!
Har en Seagate 3TB som slutat fungera, datorn kan ej längre hitta den, men den verkar starta upp iaf! (brummar/surrar)
Antar det är nåt fel med kretskortet....
Problemet är att jag har 2st hårddiskar som är ungefär lika gamla och köpta på olika ställen, hur ska jag veta vilken hårddisk som är vilken, så jag vet vilket företag jag ska reklamera till?
Den som slutat fungera är gjord i Kina och den andra i Thailand.
Båda är modell: ST3000DM001 och PN: 1CH166-302, även numret på kretskorten är samma.
Nån som har nån ide hur jag ska göra?

Kolla vad det är för serienummer på disken, sedan kollar du på leveransbesked/kvitto/följesedel från butikerna så bör diskens serienummer framgå där.
Du kan även hos Seagate direkt kolla om du har garanti kvar på disken via att besöka denna sidan:
http://support.seagate.com/customer/en-GB/warranty_validation...
Fyll i diskens serienummer, och modellnummer, välj Sweden som land och fyll i captcha koden och tryck sedan Submit så får du besked om du har garanti kvar eller inte.

Skrivet av OldComputer:

Kan fungera, kan ge väldigt olika svar eller precis tvärt om också, har sjäv hårddiskar som är flera (10+) år som bara har några månaders aktivitet samtigit som en disk som är under 10 år ser ut att ha varit i gång över 25 år. Så jag litar inte på sådana uppgifter.

Kollar man S.M.A.R.T statusen så kommer den ge svar i antal timmar disken varit igång, sedan så är det bara att dividera antalet timmar med 24 för att få ut antal dagar, och sedan med 365 för att få ut antal år.

Och S.M.A.R.T statusen stämmer, om man kollar på rätt ställen.
Väldigt väldigt sällan som S.M.A.R.T statusen visar fel information egentligen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kollar man S.M.A.R.T statusen så kommer den ge svar i antal timmar disken varit igång, sedan så är det bara att dividera antalet timmar med 24 för att få ut antal dagar, och sedan med 365 för att få ut antal år.

Vill minnas att vissa tom räknar antal minuter. Därför ofta program som crystaldiskmark säger att du bör vänta 130 sek, innan den beräknar antal timmar. Den kan då se om den tickar 0-1 eller 2 gånger på de 130 sekunderna och beräkna rätt därefter.

OT:
SOm andra påpekat, kolla kvittona, det är där det räknas. Om S/N står där, så matchar du det på disken. Står inget S/N så kan de inte motbevisa att de inte sålt den, och de kan inte neka dig, förutsatt att du har garanti så klart.