Samsung MicroSD 64GB Pro vs. Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Samsung MicroSD 64GB Pro vs. Evo

Hej!
Tänkte köpa nytt SDHC-kort till min mobil. Sneglar på Samsungs 64GB, som finns i Standard, Evo och Pro.
Vad jag kan läsa mig till så är det Pro som har MLC och Evo har TLC, som "stolt" ägare av Samsung 840 basic och EVO så känner jag mig tveksam till att köpa TLC-teknik även i minneskort.
Fråga: Är det värt att betala 500kr för att få MLC eller ska man "snåla" och köpa TLC för 350kr? Dvs. är det samma märkbara problem för ett minneskort som på en SSD?

Tack på förhand.

http://www.samsung.com/se/consumer/it-products/memory/micro-s...
http://www.samsung.com/se/consumer/it-products/memory/micro-s...

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

I mobiletelefoner tror jag inte samma fel finns, det är iaf inget som blivit uppmärksammat. Det du vinner med det snabbare pro kortet är just att det är lite snabbare än det billigare vilket kan vara trevligt vid överföring. Både evo och pro är dock på pappret snabbare än vad usb 2.0 hastigheten klarar av. När allt kommer omkring tror jag att båda korten kommer vara ungefär lika ömtåliga som de flesta andra microsd kort och att backup är något att vara noga med om man är rädd om sina filer, speciellt om det är ett stort minneskort där man kanske har tusentals med bilder och inspelningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Det är en ren tolkning egentligen, men om de använder samma 19nm TLC på en SSD som på ett SDHC kort, så lär samma problem finnas i båda.
Frågan är väl mer hur du ska använda det. Om du bara ska spara saker och sen radera dem igen när du laddat upp bilder mm, så är det väl inga problem. Men om du ska lägga in saker som ska ligga där 6+ mån, så kan du får samma prestanda problem i värsta fall.

Dock används TLC minne i de flesta USB/SD kort sedan åratal tillbaka, så det behöver inte vara något speciellt problem, egentligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Tack för svaren, det är mest för lagring av mina CD-skivor som jag kopierar till FLAC. Så det är inget större problem om det skulle bli problem med läshastighet efter en längre tid då jag ofta byter "skivor" som jag har i telefonen.

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts