Permalänk
Medlem

Vilken NLE och varför?

Tjena,

Besitter idag följande NLE's i min ägo:

1) FCPX
2) Premiere Pro CS6
3) Sony Vegas
4) Davinci resolve (well, inte direkt en NLE men funkar med det).

1)
Prismodellen är engångspris för FCPX och kostnaden är låg, runt 2500:-.
Den är enkel att ha och göra med. Inte alla plugins funkar men en del.
Dock känns den ibland som om att den tar beslut vad jag får och vad jag inte får göra.
Det är tydlig Apple-strategi bakom den. Den har jag lite svårt för.

Min lilla MBP i7 / 16GB / SSD late 2013 retina flyger fram i editeringen av 2K/HD prores.

Cons:
I senaste uppdateringen blev den oerhört långsam. Det tar 2-3 min att starta och hakar upp sig
hit och dit. Vetifan vad det är för fel.
Man är låst, i vanlig Appleanda. Apple exporterar XML:er för grading på sitt sätt. Resten får
anpassa sig vilket naturligtvis gör att allt inte lirar som det ska.
ÄTER disk. Jösses.. Gjorde ett 4K-projekt på 45 minuter. Sourcematerialet tog runt 30GB och
Final Cut åt upp ca 190GB disk......

2)
Adobe Premiere är som att arbeta i andra Adobeprodukter. Man känner igen sig.
Dock har jag aldrig fått riktigt bra hastighet och aldrig blivit riktigt klok på exportinställningarna.

Dock undrar jag lite över licensmodellerna.. innebär det att jag måste betala runt 5-6000:-/år för
att använda After Effects + Premiere Pro CC? Eller rent av köpa hela paketet för dylika pengar?

Är det värt det över Final Cut?

De flesta tutorials och plugins finns för Premiere...

3)
Snabbt och smidigt men känns som om det ligger en bit efter.
Jag vill kunna arbeta Mac och Windows. Mac only är OK men helst bägge.
Final Cut är Mac only vilket är OK. Men tvärt om går inte.

4)
Gradar i denna och eftersom min mac saknar Nvidia/ATI grafik så får jag köra detta på Windows only.
Så, ser inte denna NLE jag kan köra.

Så,

Ni som kör dessa, vad är era synpunkter? Hur ser licensmodellerna ut? Är det värt det? Kan jag arbeta med CS6 AE och Premiere Pro CC?
Jag pratar inte om "Vilken ska jag ha då jag inte har en aning själv" "Jag vill inte betala" osv.
Detta är för hög nivå av editering och vilken modell som är sundast att följa...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM