Skillnad på 16x vs 8x?

Permalänk
Medlem

Skillnad på 16x vs 8x?

Hej! Jag undrar lite över skillnaden mellan att ha två kort i SLI, om man har ett moderkort som har stöd för Pci-e 3.0 och två kort i x16 läge, eller ett moderkort som har stöd för två stycken i x8 läge endast? Det verkar bli nån tusenlapp eller två dyrare för ett sådant bättre moderkort, så är nyfiken på om det är värt att sattsa på? Ska ha två stycken GTX 980 kan nämnas också.

Tack för delad kunskap i detta!

//Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej! Jag undrar lite över skillnaden mellan att ha två kort i SLI, om man har ett moderkort som har stöd för Pci-e 3.0 och två kort i x16 läge, eller ett moderkort som har stöd för två stycken i x8 läge endast? Det verkar bli nån tusenlapp eller två dyrare för ett sådant bättre moderkort, så är nyfiken på om det är värt att sattsa på? Ska ha två stycken GTX 980 kan nämnas också.

Tack för delad kunskap i detta!

//Rasmus

https://www.youtube.com/watch?v=rctaLgK5stA

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

pcie 3.0 8x är fullt tillräckligt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej tack! Cool video också, lite svårt att hänga med, men det verkar som att han hade koll Men som jag förstår det så är det inte så viktigt alltså, och jag kan köra på det biligare moderkortet. Vi får se vad som görs!