Permalänk
Medlem

Tickande ljud från fläkt?

Hej.

Har installerat en Corsair AF140 Quiet Editon fläkt i toppen på mitt chassi, och den avger ett konstant tickande ljud. Den låter även mer än vad min fläkt gör bak i chassit. ( likadan fläkt )
Sätter jag fingret på mitten av fläkten lite löst så slutar den genast att ticka samt vibrationer och overall ljudnivå blir mycket lägre. Tänker att den snurrar i en för hög RPM, eller kan det vara något fel på fläkten?

Har den kopplad in i mina fläkt portar bak på chassit. NZXT H440. Provade byta kabel med den andra fläkten men den fortsatte att låta.
Skulle någon kunna länka ett program som man ser hur snabbt fläktarna snurrar eller ska man gå in i BIOS?

Tack på förhand.

[EDIT]Lyfte bort toppen locket och då slutade fläktan att ticka. När jag satte tillbaka locket så börjades det igen... Märkte att jag bara behöver lägga handen över baksidan av fläkten så tickar den. Så fort något blockerar dess baksida... Händer inte med den andra fläkten, dock.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ

Permalänk
Medlem

Prova att vända fläkten bara för att se vad som händer. Kan även vara så att den är för hårt åtdragen. Om fläktarna passar mot varandra, prova att byta plats på dom kan vara något som fungerar om det är någon liten detalj som är i vägen, då får du också svar på om det är fläkten eller något externt som sticker in i fläkten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Prova att vända fläkten bara för att se vad som händer. Kan även vara så att den är för hårt åtdragen. Om fläktarna passar mot varandra, prova att byta plats på dom kan vara något som fungerar om det är någon liten detalj som är i vägen, då får du också svar på om det är fläkten eller något externt som sticker in i fläkten.

Kör på det då Tack. Förresten, du har inget svar på denna tråd? #15205440 . Mitt sista citat .

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ

Permalänk

Jag har varit med om samma problem. Det verkar som om att vissa Corsair SP/AF fläktar är defekta på något sätt och inte "klarar av" att vara monterade för att blåsa uppåt. Jag testade med flera olika SP120 (quiet och preformace) och jag har stött på flera gånger att de ger ifrån sig ett irriterande ljud vid vissa varvtal.
Så efter detta har jag slutat använda Corsair fläktar för att blåsa uppåt, för det är i just den orienteringen de gör oljudet. Annars har de fungerat kanonbra.

Kan vara nämnvärt att jag har testat fractal, bequiet och noctua fläktar på samma placering och i samma orientering utan samma ljudproblem. Så jag har dragit slutsatsen att det är något problem med själva fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Jag har varit med om samma problem. Det verkar som om att vissa Corsair SP/AF fläktar är defekta på något sätt och inte "klarar av" att vara monterade för att blåsa uppåt. Jag testade med flera olika SP120 (quiet och preformace) och jag har stött på flera gånger att de ger ifrån sig ett irriterande ljud vid vissa varvtal.
Så efter detta har jag slutat använda Corsair fläktar för att blåsa uppåt, för det är i just den orienteringen de gör oljudet. Annars har de fungerat kanonbra.

Kan vara nämnvärt att jag har testat fractal, bequiet och noctua fläktar på samma placering och i samma orientering utan samma ljudproblem. Så jag har dragit slutsatsen att det är något problem med själva fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe.. Mm de är konstigt. Trodde också att det skulle bli tystare än vad det blev.. Men då får man la säkert ändra RPM'n

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ