Försökte mig på ett hdd till ssd byte, hjälp! 😭

Permalänk

Försökte mig på ett hdd till ssd byte, hjälp! 😭

Hej!
Jag köpte en ny laptop en asus x550jk om jag inte minns fel( bra koll ja vet) och då köpte jag med en intel 530 240gb för det skulle ju vara så enkelt att installera med hjälp av deras migration software bla bla. MEN har köpt diverse olika sata - usb kablar med olika märken för att migration softwaren skulle hitta ssd, vilket den aldrig gjorde!! Hursomhelst blev jag less på att springa runt på stan å köpa samma kabel... Läste lite till på internet och hittade en video som installerade en ssd med easeUS eller något sånt och klonade bara (C) och byte hdd till ssd när kloningen var klar och allt skulle då funka som vanligt, det gjorde det inte kommer in i bios hela tiden men vete fan vad jag ska göra därinne så att datorn startar, kort fattat och bra JAG BEHÖVER HJÄLP av en kunnig person som kan förklara för en newb hur man går tillväga, ser lätt ut men jag fattar ej😭

Permalänk
Medlem

Du måste gå in i boot inställningarna i bios. Denna inställning kontrollerar vilken fysisk disk som ska laddas när datorn startas. Hitta boot inställningarna och flytta din SSD högst upp i 'boot order'.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Tack för svar!
ska jag ha ssd eller hdd i själva datorn? aldrig gjort det gär förut

Permalänk

Kollade på en video om utefi inställningar eller ngåt sånt och då får jag upp "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Men när jag rebootar så kommer jag till samma igen hjälp! u.u

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

Tack för svar!
ska jag ha ssd eller hdd i själva datorn? aldrig gjort det gär förut

Om du ska använda båda diskarna så ska du ha båda inkopplade i datorn.

Skrivet av IRockYouRule:

Kollade på en video om utefi inställningar eller ngåt sånt och då får jag upp "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Men när jag rebootar så kommer jag till samma igen hjälp! u.u

Har du ställt SSDn högst upp i boot order?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

ska bara ha ssd om det går då jag inte brukar ha så mkt skit på den bara något spel typ och hur gör jag det, datorn verkar inte hitta ssdn tror jag?

Permalänk

Jag har ju hdd i datorn ocj ssd i en sata-usb kabel i ett usb 3.0 uttag, kabeln har även en elkontakt som jag satte nyss i väggutaget och när jag går in i bios nu så hittar den [ASMT 2105 0]
Är det ssdn? Hursomhelst när jag låter astm vara boot option 1 så går den till reboot and select proper osv.. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Är hdd klonad till ssd så är det ju bara byta plats på den. Alltså sätta in ssdn i datorn. Sen får du ändra ssdn till högst i boot order.

Och om du inte har klonat klart får du ju givetvis göra det först. Jag vet inte hur dessa klonings-program/kablar fungerar, men se till så det är klonat först om det är det du ska göra.

Enklaste är ju om du installerar om windows från scratch på ssdn, om det inte är något speciellt du ska spara på hddn som inte går att flytta över på annat vis.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Alltså jag tror jag klonat rätt alltså bara os, men i bios så hittas inte ssdn :/ en ominstallation av windows vet jag inte hur man gör, har ju ingen skiva eller liknande, är väl inbyggt på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

Alltså jag tror jag klonat rätt alltså bara os, men i bios så hittas inte ssdn :/ en ominstallation av windows vet jag inte hur man gör, har ju ingen skiva eller liknande, är väl inbyggt på något sätt?

Om kloningen är klar, koppla in ssdn i datorn(inte via usb sladden). Sen ska du hitta ssdn i bios.

Om inte, koppla ur ssdn igen. Se vilka som finns där, sätt i ssdn. Jämnför. Då ska det finnas ett alternativ mer och då ska denna vara ssdn.

Finns inget mer alternativ så får vi försöka hitta någon annan lösning.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Tjoo, de funkade nu startar den på nån sekund hehe tack för hjälpen!