För lite el till min Raspberry Pi 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Den var rekommenderad 2012 i början på Pi's historia innan man insåg att driftsäkerheten krävde minimum 5V mätt på TP1 & TP2, Nokialaddaren ger 4,8V, därför har den flyttats från listan över rekommenderade tillbehör. Vad är det som är så jävla svårt att förstå?

Tror nog att det är du som har svårt att förstå att den funkar utan problem.
Finn ingen anledning till att inte köra en laddare som inte har några problem att funka fullt ut med Raspberry Pi.

Och skärp dig vad du skriver (dvs vårda ditt skrivande i språket).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt, om man har problem med en Pi som krashar, så byt USB kabel det första du gör.
Efter det själva adaptern.

Till 99% är det folk som har dåliga usb kablar, använder du samsung kablar tex så är dom sämst.

LG's kablar och Sony's brukar klara sig bra.

"Power draw
Adafuit have tested how much current a Raspberry Pi 2 draws.

Basically: Under full load with a WiFi-dongle attached the power consumption is approx 650mA. If you do not plan to add other accessories our 1A USB Charger will work just fine. If you plan to use the GPIO port or add power hungry USB-devices you would want one of our 2,1A USB chargers "

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Behöver inte mäta något, då jag vet att den funkar utan problem med Raspberry Pi, så helt irrelevant att mäta upp något som inte har någon betydelse då det hela funkar utan problem.

Det är inget problem för dig just nu. Men baserat på vad MatteN och jag har skrivit så är det långt från det bästa valet. En laddare avsedd för en större tablet är att föredra.

Permalänk
Medlem

Som tur är så har dom slutat tillverka Nokialaddaren och den är i stort sett slut överallt, så det är väl inte så många som kan bli lurade att köpa den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Det är inget problem för dig just nu. Men baserat på vad MatteN och jag har skrivit så är det långt från det bästa valet. En laddare avsedd för en större tablet är att föredra.

Den är inget problem om flera år heller, då den funkar utan problem.

Skrivet av MatteN:

Som tur är så har dom slutat tillverka Nokialaddaren och den är i stort sett slut överallt, så det är väl inte så många som kan bli lurade att köpa den.

Det är inte tur att den slutat tillverkas, men det har kommut en efterföljare som är AC-16.
Och det är ingen blir "lurade att köpa den" alls, utan den är helt klart värd pengarna, både billig och mycket bra adapter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Nokia AC-16 ger bara 4,7V och står på listan över problemadaptrar, mao inte att rekommendera.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Som en liknelse kan vi ju säga att man KAN dra ut en BMW X5 i skogen - men det är inte rätt... Har du en klen strömkälla så har du mindre marginaler, även om det funkar just nu. Hur funkar det när komponenterna i den börjar åldras? Om någon råkar ansluta en lång USB-kabel eller en av dålig kvalitet så är risken större att det inte kommer funka ifall den redan från början ger 0,2V för lite.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Den här USB switchen har jag flera av och för 45kr ink frakt är det värt någon veckas leveranstid

http://www.ebay.com/itm/2-Port-USB-2-0-Share-Switch-Switcher-...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Den här USB switchen har jag flera av och för 45kr ink frakt är det värt någon veckas leveranstid

http://www.ebay.com/itm/2-Port-USB-2-0-Share-Switch-Switcher-...

Och har med strömförsörjning av Pi att göra, hur?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och har med strömförsörjning av Pi att göra, hur?

Trådskaparen frågade detta på sida 1... Då jag läst hela tråden rekommenderade jag en som fungerar bra och är billig som alternativ till de andra dyrare som länkats. Skulle du med vetat om du läst första sidan.

Får väl citera nästa gång så alla som inte läser hela tråden förstår.

Skrivet av morta93:

Kommer köpa en sådan imorgon. Vet du om det finns någon USB switcher som gör att man kan koppla samma tangentbord/mus till 2 olika datorer och byta mellan dem med en knapptryckning? Vet inte vad det heter så hittar inte

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Trådskaparen frågade detta på sida 1... Då jag läst hela tråden rekommenderade jag en som fungerar bra och är billig som alternativ till de andra dyrare som länkats. Skulle du med vetat om du läst första sidan.

Får väl citera nästa gång så alla som inte läser hela tråden förstår.

Det kan ju underlätta för frågeställaren om du citerar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.