Byta grafikkort, spara drivrutiner?

Permalänk

Byta grafikkort, spara drivrutiner?

Tjena!

Har lite problem med mitt grafikkort (R9 280x) och skall skicka detta till komplett för reperation etc. Under tiden vill jag byta till ett annat som jag har liggandes. Ganska säker på att det andra kortet är Nvidia, medans 280x är AMD om det nu spelar någon roll. Hur som helst så vill jag jätte gärna spara drivrutinerna till 280x precis i den versionen det är osv. Måste jag spara drivisarna på ett Usb eller kan dem ligga kvar som vanligt i samma map osv?

- Knekt

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du ska byta grafikkort ifrån ett AMD till ett ifrån nvidias så behöver du ta bort AMDs drivrutiner och installera nvidias för att du inte ska få några problem senare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

om du ska byta grafikkort ifrån ett AMD till ett ifrån nvidias så behöver du ta bort AMDs drivrutiner och installera nvidias för att du inte ska få några problem senare.

Kan jag spara hela amd mappen på ett usb? Kommer ju ha samma grafikkort efter ett tag igen, så vill spara dem osv.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av KNEKT Lös:

Kan jag spara hela amd mappen på ett usb? Kommer ju ha samma grafikkort efter ett tag igen, så vill spara dem osv.

skulle inte säg att det är värt att göra det. jag vet inte hur drivrutiner beter sig när dem blir flyttad mellan olika platser. kan fungera eller så fungerar det inte alls.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av KNEKT Lös:

Så är det inte mycket svårare än att ladda ner dem på nytt och instalera ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Exakt, väldigt enkelt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Skrivet av FX9:

Exakt, väldigt enkelt.

jag har en version som fungerar stabilt för mig. En eller två versioner äldre än den nyaste så det hade absolut underlättat att spara dessa. Upgraderar jag så händer väldigt skumma saker som jag tyvärr inte orkar berätta igen, utan är nöjd att det fungerar utmärkt i versionen jag har.

Permalänk
Skrivet av KNEKT Lös:

jag har en version som fungerar stabilt för mig. En eller två versioner äldre än den nyaste så det hade absolut underlättat att spara dessa. Upgraderar jag så händer väldigt skumma saker som jag tyvärr inte orkar berätta igen, utan är nöjd att det fungerar utmärkt i versionen jag har.

Jag vet inte vilken drivrutin du menar, men den senaste drivrutinen Catalyst 14.12 Omega är den bästa just nu för bl.a 280X/7970 o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Men hur vet du om felen inte var pågrund av ditt grafikkort som du nu faktiskt lämnat in på reparation? Kommer nog att funka med senaste drivrutinerna, om du fortfarande inte är nöjd kan du väl bara ladda ner den versionen du behöver.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har gjort så när det gäller samma grafikkort, funkat hur bra som helst, men byter du kort byter du drivrutin också.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Men hur vet du om felen inte var pågrund av ditt grafikkort som du nu faktiskt lämnat in på reparation? Kommer nog att funka med senaste drivrutinerna, om du fortfarande inte är nöjd kan du väl bara ladda ner den versionen du behöver.

Eftersin felet är fysiskt, tror inte att en drivrutin lagar min fläkt tyvärr. Lär nog wipa hela alltet endå och installera Nvidias imorgon, så jag skickar kortet. Får helt enkelt testa med dem nyaste drivisarna när jag får tbx kortet om ett par månader.

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Jag har gjort så när det gäller samma grafikkort, funkat hur bra som helst, men byter du kort byter du drivrutin också.

Du menar att spara hela mappen och slänga tbx den när man bytar kort igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Du menar att spara hela mappen och slänga tbx den när man bytar kort igen?

Yes. Men det är ju minst lika enkelt att ladda ner. Jag har kört drag'n drop när jag varit utan internet

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur