Meizu MX4. En liten recension.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Meizu MX4. En liten recension.

Många smarta funktioner inbyggt. Behöver t.ex. aldrig röra strömknappen och kan starta många olika valfria appar direkt när skärmen är avstängd. Effektiv. Är skärmen avstängd kan jag dubbeltrycka på den för att tända den och komma till låsskärmen. Sveper jag uppåt när den är avstängd låses den upp. Svepa nedåt för att visa notifikationer. Svepa vänster höger kan jag ställa in att den gör vad jag vill. Sen finns många gester att lägga till själv för att starta valfri app. Långtryck på runda LEDlampan som lyser där nere för att stänga av skärmen och låsa telefonen.

Samt med den vita lilla pricken som syns på skärmen kan jag navigera telefonen med på alla sätt. Växla app framåt/bakåt (svepa vänster/höger), backa (tryck på den), dra ner notiser (svep nedåt), gå till hemskärmen (svep uppåt), dra ned innehållet på skärmen ala iOS (dubbeltrycka). Den går så klart att konfigurera den med. Den ligger där och hovrar över gränssnittet hela tiden lite transparent och så klart går synligheten också att justera! Långtrycker jag på den kan jag placera den vart jag vill. Ergonomiskt.

De har tänkt på detaljerna med denna telefon och det märks även på hårdvaran. Jag var innan köp lite bekymrad över den runda LED-lampan under skärmen att den skulle lysa på sena kvällar när det är mörkt och blända en. Visserligen går den att stänga av så att den inte lyser förutom när man trycker på den men att stänga av och sätta på är inte optimalt. Men det har löst det på ett fint sätt så att när man har skärmstyrkan i botten så blir det en väldigt svag grön ring istället för vitt. En väldigt subtil vacker grön färg som inte bländar något alls utan den bara gör så att man lätt hittar knappen i mörker. En vacker detalj må jag säga.

För övrigt så har den väldigt bra byggkvalité. Finns inget som helst knak eller flex i den om man försöker böja den. Stabilt bygge som känns bra i handen och den känns inte för lätt. Aliminiumramen ger lite premiumkänsla. Luckan på baksidan är enkel att byta ut om man så önskar. Finns många olika varianter att köpa och sätta dit. Jag har beställt en extra i brunt trä (fake så klart).

När det gäller mjukvaran på denna telefon så är den väldigt inspirerad utav iOS. Det är ljust med inslag utav olika färger och även en del funktioner är kopierade som möjligheten att dra ned innehållet på skärmen som nämnt ovan samt söka igenom hela telefonen (appar, sms, mail, internet) genom att svepa uppåt på hemskärmen.

Notifikationsfältet har likt iOS suddad bakgrund om än mörkare och mindre distraherande så det inte blir en lika skarp färgexplosion. Snabbinställningar synes alltid en rad högst upp och sveper man nedåt kommer alla alternativ fram. Det går att byta plats på alla dem enkelt genom att dra och släppa. Sen en del har alternativ under så man kan byta mellan 3G/4G eller wifinätverk direkt från snabbfältet utan att behöva gå in i någon meny. En trevlig grej med den suddiga bakgrunden är att den till skillnad mot Xposed modulen "Blurred System UI" har möjlighet till dynamisk bakgrund istället för enbart statisk bakgrund. Det betyder att jag kan titta på en video till exempel och dra ned notifikationsfältet och man ser då en suddig video i realtid i bakgrunden som rör sig bakom notifikationerna. Det ger en helt annan dimension till det hela och det blir helt enkelt dynamiskt istället för en statisk bild som tas när man drar ned fältet. Rätt läckert faktiskt.

När det gäller mjukvaran och flytet i den så var det faktiskt ironiskt nog bättre flyt i Flyme ROM'en som finns till Nexus 5. I alla fall när man stoppade in ElementalX kernel istället. Någon sådan möjligthet finns inte på Meizu idag. Det blir lite hack här och där i gränssnittet men det blir bättre och bättre ju senare mjukvara man har. Märkligt nog så förbättrades flytet ganska markant när jag sänkte DPI från 480 till 400. Tyckte allting var för stort på 480. Mycket rymligare med 400dpi.

En annan grej som jag gillar är att skärmen är 15:9 format. Den är alltså lite bredare än de vanligare 16:9 skärmarna och det känns. Blir liiite mer yta att jobba med. Skärmen är en fröjd att titta på. Mitt exemplar har en helt perfekt bakgrundsbelysning utan någon form av bleeding över huvud taget. Ett annat STORT plus är att skärmen går att få ner så mycket i ljusstyrka så man typ inte ser innehållet om det är lite ljust i rummet. Den går otroligt lågt i ljusstyrka! Mycket mycket skönt att surfa med i sängen på kvällar. Som bonus så går den även väldigt högt i ljusstyrka också så att se den utomhus en ljus dag är inga problem.

Batteritid är för tidigt att uttala sig om då jag bara haft den sen i Fredags. På andra laddningen hade jag 4 timmar och 40 minuter skärmtid när batteriet var på 10%. Då hade jag haft hyfsat hög ljusstyrka och streamat en hel del Spotify samt laddat hem appar och allt det där ni vet man gör när man har en ny telefon. Så skärmtiden kommer säkerligen att öka framöver litegrann.

Ljudet i hörlurar är otroligt bra i denna telefon. Jag skulle vilja påstå att den har i alla fall lika bra ljud som HTC One M8. Installerar man Viper4Android så går det att ytterligare justera till sin smak och det låter väldigt bra för att vara en telefon. Tydligen så har Meizu sitt ursprung i MP3-spelare så de har pysslat en hel del med ljud historiskt och de har tydligen flyttad med det till sina telefoner.

Kameran är även den ett stort plus. Den tar riktigt bra bilder med bra bildkvalité! Finns många inställningar i kameraappen bland annat ett manuellt läge där man kan justera fokus, slutare, ISO och exponeringskompensation. Galleriet är kraftfullt och erbjuder bra redigeringsmöjligheter. Foton grupperas enligt tid och de går att kollapsa genom att trycka på rutan med datum. Fotofeeden ligger först sedan sveper man höger för att komma åt andra album.

Nu är ju inte detta en helt utförlig recension då jag inte har haft den så länge. Men om ni har några frågor om denna telefon så ställ dem gärna här så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem. Allt som allt så är jag väldigt nöjd med mitt köp speciellt sett till priset.

Här nedan kommer några random foton som jag har tagit. Inget jag har lagt krut på utan bara fotat lite. Mest i dunklare förhållanden. Har inte fotat "seriöst" än. Alla är oredigerade direkt från kameran. Nästa alla fotadei autoläge förutom det på det svarta tangentbordet där jag använde manual mode med lång slutare.

Högerklicka på bilderna och öppna dem i nytt fönster för att se dem i större storlek.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@deeyay: Hur är det med nätverksfrekvenserna? Är de tillräckliga för att fungera bra i Sverige eller upplever du att t.ex 4G signalen är lite svag beroende på vart du befinner dig? Har precis fått upp ögonen för Meizu och tycker deras mobiler är riktigt snygga och har bra specs.

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Länkar till var du köpte den, pris, specs osv vore trevligt i OP.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Jag har också en sådan här lur. Kostade mig 2900 kr i December, och det är en 32GB köpt på plats i Kina.

@ShaZam92 4G fungerar fint i städer men telefonen saknar "landsbanden" på 800 och 900 MHz. 2G och 3G har dock fullt stöd.

Hastigheter då (Comviq):
3G HSPA+: 25/4 Mbps
4G: kring 50/10 Mbps sist jag testade
5 GHz Wi-Fi: 105/105 Mbps
vilket får anses vara OK.

Pros: Sjukt bra känsla/byggkvalitet i telefonen. Bra, limmad (dvs reflexfri) skärm med bra kontrast, och 1080p är ju inte fel (eller egentligen 1920x1152). Skärmen har riktigt tunna kanter, särskilt på sidorna, så den utnyttjar utrymmet riktigt bra. Telefonen känns mindre än sina 5.4".

Kameran tycker jag är fantastiskt bra, och t.om. frontkameran är helt OK.

Det skulle vara en toppentelefon om inte för den sjukt störiga mjukvaran (se rant nedan).

Meizu har en "security"-lösning där alla appar specifikt måste tillåtas att t.ex. använda GPS, kamera, SMS osv. Det fungerar väl OK i sig men jag skulle helst sluppit den (går alltså inte att stänga av). Dessutom stängs appar av efter 3 minuters standby om de inte markeras enskilt i Power-hanteraren. (dvs separat från security managern ovan)

Buggar: Meizu har sabbat något i textkorrigeringen (troligen så att deras egna kinesiska tangentbord ska fungera bättre) så att det är stört omöjligt att flytta markören om ett ord är markerat. Så här har det varit hela tiden - Meizu tycker att detta är användarnas fel (?) och vägrar fixa det.
I och med senaste uppgraderingen (FlyMe 4.5.5) har de dessutom lyckats förstöra stödet för mitt smarta skal med fönster i. Jobbigt.

Dold text

Förresten, batteritiden är inte jättebra. Batteriet är stort - 3000 mAh - men de dagar jag använder den lite mer är det ändå nästan slut när jag kommer hem.

TLDR: riktig topptelefon bortsett från mjukvaran och möjligen batteritiden. Jag skulle nog inte köpa den igen.

EDIT: Jag ser nu att hjulen har börjat rulla vad gäller custom-mjukvara. Några ryssar har tydligen lyckats knäcka bootloadern i förra veckan och det finns redan en delvis fungerande CyanogenMod 12! Jag kanske får ändra min slutsats snart.

Tips: Installera INTE uppdateringar efter 4.5.5 om du vill hålla möjligheten öppen. Meizu verkar ha täppt till hålet i bootloadern i senaste 4.5.6-betan.