Bad ett företag skicka en usb-kabel fick en saftig faktura

Permalänk
Inaktiv

Bad ett företag skicka en usb-kabel fick en saftig faktura

Fick en faktura från TNT Express på 215kr för några veckor sedan som jag betalade bla på införselmoms och importdeklerationsavgift. Nu fick jag en till faktura ifrån dem där de uppmanar mig att betala frakt+säkerhetsavgift+bränsletillägg och avgift för mottagarfrakt på sammanlagt 2172kr.

Allt för en usb-kabel och en keycap. Det är från Duckychannel baserat i Taiwan. De tillverkar mekaniska tangentbord med mekaniska brytare.

Jag hade ingen aning att ett företag kunde göra så här? Att vi kom överrens om att jag förmodligen skulle betala fraktavgift med tull det var jag beredd på. Så även om den första fakturan bara den var hutlöst för de saker jag beställde hade jag inte förväntat mig ännu mer hutlös faktura.

Jag ska försöka ringa dem senare ikväll för att ta detta via mailväxling orkar jag inte med.

Var i Sverige kan jag vända mig till för att bestrida denna sista faktura? På ARN hittade jag ingenting om utlandsköp tyvärr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det TNT Transport du fått fakturan ifrån eller?

Om det är något från Taiwan så betala inget.
Är det från TNT Transport så har de ju svenska nummer att ringa.

Permalänk
Medlem

Vänd dig till kronofogden alt konsumentrådgivare så kan du få hjälp, detta eftersom priset kan anses som orimligt i förhållande till varuvärdet. Det som är intressant är om du har fått information om båda priserna i förväg, annars är det ett avtalsbrott och eftersom det är sålt till dig i Sverige så gäller svensk lag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Är det TNT Transport du fått fakturan ifrån eller?

Om det är något från Taiwan så betala inget.
Är det från TNT Transport så har de ju svenska nummer att ringa.

Skrivet av OldComputer:

Vänd dig till kronofogden alt konsumentrådgivare så kan du få hjälp, detta eftersom priset kan anses som orimligt i förhållande till varuvärdet. Det som är intressant är om du har fått information om båda priserna i förväg, annars är det ett avtalsbrott och eftersom det är sålt till dig i Sverige så gäller svensk lag.

Jag bad en på företaget att skicka denna usb-kabel och keycap eftersom jag inte fick tag på den någon annanstans och jag räknade på att det skulle tillkomma fraktkostnader. Han skrev:

"We also could snet you gold plated USB cable from Taiwan. But it will charge you more shipment fee and take more time.
If you could accpet these problem we could sent one for you. Could you give us your detailed address, real name and phone number."

Det lustiga är att jag fick mail senare efter jag hade hämtat ut usb-kabeln där fraktföretaget hade hört av sig till dem:

Dear Christian,

"The shipping company contact us and said you return the package. Have you got another suitable cable?"

Jag svarade att jag hade betalat tullavgifter till fraktföretaget, däremot var frakten på 0 kr på den första fakturan vilket jag tyckte var lite lustigt. Nu skickar alltså fraktföretaget en riktigt "fet" faktura på över 2k kr vilket känns jävligt orlimligt trots att jag är privatperson. Är så jävla arg! Har bett företag skicka saker förut mot en kostnad och fraktpriser men detta är fan i mig långt över gränsen. Finns det ingen som helst goodwill hos det företaget?

Jag är riktigt arg! Ska ta och ringa dem senare vid midnatt och jag räknar med att det kommer bli en hel del missförstånd pga deras bristande engelska.

Permalänk
Medlem

Tjena,
har tidigare jobbat på TNT så tänkte försöka hjälpa till. TNT kan aldrig fakturera en privatperson för frakt så det är omöjligt att du fått en faktura från dem. Om det skulle nu vara så att du fått det så har du även rätt att vända frakten för avsändaren är alltid betalningsskyldig när det är de som bokat den. Mitt tips är att du ringer 020-960960 (mellan 07.00-18.00, efter det går finska kundtjänsten på) och frågar efter tullavdelningen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Tjena,
har tidigare jobbat på TNT så tänkte försöka hjälpa till. TNT kan aldrig fakturera en privatperson för frakt så det är omöjligt att du fått en faktura från dem. Om det skulle nu vara så att du fått det så har du även rätt att vända frakten för avsändaren är alltid betalningsskyldig när det är de som bokat den. Mitt tips är att du ringer 020-960960 (mellan 07.00-18.00, efter det går finska kundtjänsten på) och frågar efter tullavdelningen.

Hej!

Jag har faktiskt fått två fakturer till mig från TNT. Jag vet att de inte skickar till privatpersoner? I vilket fall som var det TNT som leverade paketet. Varför vet jag inte men så blev det. Jag har redan varit i kontakt med dem på telefon. Ja tyvärr verkar de inte riktigt ha koll på saker och ting. Det finns ju inte chans i helsike jag betalar denna faktura utan kommer bestrida den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hej!

Jag har faktiskt fått två fakturer till mig från TNT. Jag vet att de inte skickar till privatpersoner? I vilket fall som var det TNT som leverade paketet. Varför vet jag inte men så blev det. Jag har redan varit i kontakt med dem på telefon. Ja tyvärr verkar de inte riktigt ha koll på saker och ting. Det finns ju inte chans i helsike jag betalar denna faktura utan kommer bestrida den.

Skickar till privatpersoner gör de hela tiden ( en av de största marknaderna i dag). Vad de inte gör är att fakturera privatpersonen. Återkom gärna med hur detta slutar, nyfiken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl