Lurad på marknaden, vad ska man göra?

Permalänk

om du inte kopplat hur teorin om säker betalning som funkar år båda hållen så är väl riktiga pengar det närmaste "säkra" sättet.
Paypal är säkert för köparen.. inte säljaren
alla former av bank, Swish, osv är säkert för säljaren inte köparen.

sen kan vi ju vara överens om att vi tycker olika ?

Tagit bort citat enligt §1
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det blev en rätt het diskussion det där

Kan meddela att bedragaren läser men inte längre svarar på SMS.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort trollförklaringar och annat trams, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd återigen rensad*

Vänligen ta diskussionen i PM och följ reglerna, speciellt §1

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Update:
Fått ytterligare 500:- via Swish, men han verkar inte vilja prata med mig eftersom han blockat mig på fejjan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Update:
Fått ytterligare 500:- via Swish, men han verkar inte vilja prata med mig eftersom han blockat mig på fejjan.

Vet inte ens vad jag ska säga längre. Enda jag kan komma på är grattis. Eftersom jag varken har facebook eller hans nr så lär jag aldrig få tillbaka några pengar. Inget nytt från polisen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Vet inte ens vad jag ska säga längre. Enda jag kan komma på är grattis. Eftersom jag varken har facebook eller hans nr så lär jag aldrig få tillbaka några pengar. Inget nytt från polisen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör ett konto och kontakta honom, du kan ju bara radera kontot senare. Du får ju ingenting om du inte försöker :/ Vill ej ge ut hans nummer i första hand.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har nu fått tillbaka totalt 1481kr av bedragaren! (231 + 500 + 750). "Bara" 719:- kvar!

Tyvärr har inte de andra offren fått någonting såvitt jag vet. Han sa att jag blev den han ville göra rätt för först, eftersom jag bemötte honom på ett trevligt sätt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@Dem8n:

inget man ska räkna med, jag väntar fortfarande både på skadestånd, alternativt pengar från brottsofferfonden efter en misshandel som skedde för 6 år sedan. Killen fick 3 månder i finkan men något skadestånd har jag ej sett röken av trots att jag blev tilldömd 15.000kr.

Ofan, har du varit på dom något om det?
Man kanske måste ansöka om pengar ur brottsofferfonden, har du gjort det eller kollat upp det?

Edit: Kollade upp det själv, den är tydligen inte till för brottsoffer trots namnet, då är det ju trist att man kan bli utsatt för brott och förövaren kan rent ut sagt skita i att betala sina skadestånd. Däremot hamnar ju dessa idioter hos kronofogden och kan inte skaffa sig en bostadsrätt med hjälp av banken, eller skaffa ett abonnemang utan att lägga en deposition det kanske är en liten tröst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ofan, har du varit på dom något om det?
Man kanske måste ansöka om pengar ur brottsofferfonden, har du gjort det eller kollat upp det?

Edit: Kollade upp det själv, den är tydligen inte till för brottsoffer trots namnet, då är det ju trist att man kan bli utsatt för brott och förövaren kan rent ut sagt skita i att betala sina skadestånd. Däremot hamnar ju dessa idioter hos kronofogden och kan inte skaffa sig en bostadsrätt med hjälp av banken, eller skaffa ett abonnemang utan att lägga en deposition det kanske är en liten tröst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag har inte varit i kontakt med brottsofferfonden och nu är det så länge sedan så det känns lite utagerat. jag får ett brev på posten varje år där krono skriver att de fortsatt driver ärendet, det är allt. Men med tanke på att killen var zigenare och hade ett ganska digert brottsregister så är det nog bara att glömma att se några pengar (jag är knappast den enda som driver ärende mot honom), vilket iofs kvittar för min del nu.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Fick ett brev från Polisen idag. "Förundersökning nedlagd - [Misstänkt] har avlidit". Typiskt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Fick ett brev från Polisen idag. "Förundersökning nedlagd - [Misstänkt] har avlidit". Typiskt.

seriöst avlidit ?
så antingen lurade denna X fel snubbe och fick betala med bly, eller överdos när X festat bort alla pengarna på droger..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Fick ett brev från Polisen idag. "Förundersökning nedlagd - [Misstänkt] har avlidit". Typiskt.

Ring och kolla hur ärendet går med utredaren. Känns fake. Meddela även den personen om brevet.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

seriöst avlidit ?
så antingen lurade denna X fel snubbe och fick betala med bly, eller överdos när X festat bort alla pengarna på droger..

Han hade haft problem med droger ett bra tag, och lurade 10+ folk på Sweclockers och andra sidor för att köpa droger (enligt han själv). Inte alls förvånad om det var drogerna som blev slutet. Nu när jag tänker på det så skrev han även på Facebook för några månader sedan att han hade blivit knivskuren, så mord är väl också en möjlighet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Det enda man kan göra som köpare är att be om en bild på varan med dagens datum nerskrivet någonstans för att försäkra sig att varan existerar. Sedan är det bara hoppas på att säljaren är hederlig. Eller finns det bättre metoder kanske?

Trist att så många här blev blåsta av killen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Det enda man kan göra som köpare är att be om en bild på varan med dagens datum nerskrivet någonstans för att försäkra sig att varan existerar. Sedan är det bara hoppas på att säljaren är hederlig. Eller finns det bättre metoder kanske?

Trist att så många här blev blåsta av killen.

man kan testa att man säger att man har en bekant/släkting i samma stad som kanske kan hämta upp datorn/telefonen, blir det plötsligt väldigt tyst och säljaren bara vågar göra det över distans för att din 60åriga morbrors fru verkar vara för farlig så kan man ju börja undra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644