Virus eller vadå?

Permalänk
Medlem

Virus eller vadå?

Hej, har har blivit utsatt för ett väldigt underligt fenomen med min hårddisk. Det som händer är att för varje dag så är det någonting sa tar upp runt 10-15GB utan att jag ens laddar ner eller lagrar något på hårddisken (märker av det varje gång jag startar om datorn). Så jag undrar, kan det vara ett virus som kanske själv kopierar sig eller är det något fel på hårddisken? Ett snabbt svar skulle vara mycket tacksamt.

Permalänk
Medlem

tar det upp 10-15gb nytt för varje omstart, eller är det den mängden som försvinner totalt oavsett antal omstarter? du kör inte nå virtuella marskiner?

Permalänk
Medlem

Hur mkt ramminne har du ? 8?, 16? och har du ställt in virtuellt ram något?

default brukar vara dubbla mängden ramminne och windows sköter om storleken själv om du inte ställt in något eget.

eller har 15 gb av hårddisken försvunnit varje gång du startar datorn ? T ex från 465 gb till 450, 435, 420 osv ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

tar det upp 10-15gb nytt för varje omstart, eller är det den mängden som försvinner totalt oavsett antal omstarter? du kör inte nå virtuella marskiner?

Det är den mängden som försvinner varje gång vid omstart (ska ominstallera OS nu och se om det fixar sig själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Hur mkt ramminne har du ? 8?, 16? och har du ställt in virtuellt ram något?

default brukar vara dubbla mängden ramminne och windows sköter om storleken själv om du inte ställt in något eget.

eller har 15 gb av hårddisken försvunnit varje gång du startar datorn ? T ex från 465 gb till 450, 435, 420 osv ?

Japp, vi varje omstart så har 10 eller 15GB av hårddisken försvunnit. (ska ominstallera OS och se om det fixar sig).

Permalänk
Medlem

Återkommer med info efter att jag har ominstallerat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

Återkommer med info efter att jag har ominstallerat OS.

Om disken krymper (vilket jag tolkade detta som) så skulle jag ta backup av viktig data snarast. Kan vara tecken på att den håller på att ge upp.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Om disken krymper (vilket jag tolkade detta som) så skulle jag ta backup av viktig data snarast. Kan vara tecken på att den håller på att ge upp.

Det "kan" vara ett tecken? Hur kan man vara säker på om den ger upp eller ej? Hur kan man kolla upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

Det "kan" vara ett tecken? Hur kan man vara säker på om den ger upp eller ej? Hur kan man kolla upp det?

Skanna genom disken efter skadade sektorer kan du göra först. Ser du att diskens kapacitet minskar totalt eller är det att disken fylls upp mer och mer?

Om du gör 10 omstarter så har du tappat 100-150GB med andra ord?

Men som sagt, har diskens maxkapacitet minskat eller är maxkapaciteten densamma och det bara är så att du får mindre utrymme kvar. Två olika saker. Bara så det inte blir någon missuppfattning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

Det "kan" vara ett tecken? Hur kan man vara säker på om den ger upp eller ej? Hur kan man kolla upp det?

Jo genom att disken helt magiskt blir mindre utan att du gör någonting med den. Kör backup på allt. Sen HDTune för att köra health och error scan. 10-15gb som försvinner för VARJE omstart låter oroväckande.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ye546:

Det "kan" vara ett tecken? Hur kan man vara säker på om den ger upp eller ej? Hur kan man kolla upp det?

Om diskens kapacitet krymper är det definitivt något som är väldigt galet.

Men du kanske inte menar att disken krymper utan att det är det lediga utrymmet som krymper. Då behöver det inte vara diskproblem utan då är det troligen mjukvarurelaterat.

Du kan hämta hem programmet treesize. Det hjälper dig att få en överblick av vilka mappar som innehåller mycket data. Lätt att hitta avvikelser där så att du kan spåra upp vilka mappar som bygger på med data.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Okej jag tror det måste ha varit ett virus, för nu efter att jag har återinstallerat OS, så fungerar allting som vanligt. Tack för alla era svar det uppskattas.

Permalänk
Inaktiv

Skulle gissa på växlingsfil, min dator äter 20gb utav disken för just detta redan vid uppstart (om den är på auto). Dock så känns det som att förklaringen TS givit är som gjord för att misstolkas då det, som många sagt, låter som att han har en 150gb disk istället för 1tb efter nån vecka..