Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004

Sony A7

Tjena,

Jag är rätt ny inom foto men har lärt mig mycket på senare tid.

Vad jag undrar över är om någon har en Sony A7 och kan hjälpa mig lite?

Jag fotar främst landskap och ska till Seychellerna om 2 veckor och då blir det att ta med sig kameran så klart i hopp om att få några fina foton.

Jag har 2 objektiv, ena är kit-lens och den andra är Zeiss 16-35mm f4 OS. Jag använder nästan alltid Zeiss objektivet.

Mina frågor är eftersom jag alltid fotar i Manual Mode, är vilka speccs ska man köra på när man fotar stränder och liknande i ett tropiskt klimat? Finns det några rekommendationer på hur jag bör ställa in kameran? Vilken f/stop, shutterspeed, ISO osv är bäst att köra på generellt sett? Förstår att allt är väldigt individuellt beroende exakt vad man fotar, men alla rekommendationer är välkomna!

Tack!
Tobias

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Mina frågor är eftersom jag alltid fotar i Manual Mode, är vilka speccs ska man köra på när man fotar stränder och liknande i ett tropiskt klimat? Finns det några rekommendationer på hur jag bör ställa in kameran? Vilken f/stop, shutterspeed, ISO osv är bäst att köra på generellt sett? Förstår att allt är väldigt individuellt beroende exakt vad man fotar, men alla rekommendationer är välkomna!

Av vilken anledning fotar du i manuellt läge? Det är något av en myt att proffsen alltid kör manuellt om det är det du tror Vanligtvis använder man bländarprioritet (A-läget) eller slutarprioritet (S-läget) tillsammans med exponeringskompensation om man har lite koll på inställningarna, och P-läget eller full auto om man hellre låter kameran välja. M-läget använder man mest vid extrema situationer där kamerans automatik inte fungerar något vidare, t.ex. vid stjärnfoto med långa slutartider. Att använda M-läget hela tiden måste bli väldigt jobbigt.

När det gäller inställningar så går det som sagt inte att ge särskilt specifika rekommendationer, det beror helt på motivet. För just landskapsbilder där man vill ha allt i fokus så är det dock oftast bländare f/8-f/16 som gäller, med så lågt ISO som möjligt utan att slutartiden blir för långsam (helst snabbare än runt 1/30s med A7 + 16-35mm, beror på hur stabila händer du har). Du borde skaffa någon bra fotobok eller läsa t.ex. fotosidans fotoskola (här är första delen). Frågan har ju egentligen ingenting med just Sony A7 att göra, utan det handlar bara om grundläggande fototeori.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Tjena,

Jag är rätt ny inom foto men har lärt mig mycket på senare tid.

Vad jag undrar över är om någon har en Sony A7 och kan hjälpa mig lite?

Jag fotar främst landskap och ska till Seychellerna om 2 veckor och då blir det att ta med sig kameran så klart i hopp om att få några fina foton.

Jag har 2 objektiv, ena är kit-lens och den andra är Zeiss 16-35mm f4 OS. Jag använder nästan alltid Zeiss objektivet.

Mina frågor är eftersom jag alltid fotar i Manual Mode, är vilka speccs ska man köra på när man fotar stränder och liknande i ett tropiskt klimat? Finns det några rekommendationer på hur jag bör ställa in kameran? Vilken f/stop, shutterspeed, ISO osv är bäst att köra på generellt sett? Förstår att allt är väldigt individuellt beroende exakt vad man fotar, men alla rekommendationer är välkomna!

Tack!
Tobias

OBS! jag är inte någon professionell fotograf!

Jag hade använt A-läget och valt bländare efter hur mycket jag vill ha i fokus (om man tar porträtt/landskap/makro osv) och valt iso så jag får en tillräckligt kort slutartid

Desktop: i7-6700k @ 4.5GHz | 32GB RAM | 500GB SSD | 2x 1TB HDD | R9 290X | Define R5
Laptop: Macbook Pro Retina -15 i5| 8GB |256GB
Mobil: Oneplus 3
Surfplatta: Nexus 10 & Ipad Air 64GB 4G
konsol: PS4 slim 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2011

Om du har ett stativ så kan du ta schyssta bilder med lite längre exponeringar (med fördel att du kan ha lägsta ISO) för att få en speciell look på vattnet.

Annars är det bara att ha allt du vill ha med i fokus (justera med aperture) och sen så låg shutter du kan ha utan att det blir skakiga bilder. Låg ISO är alltid att föredra men du kan lätt gå upp några steg utan nämnvärd negativ påverkan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Mina frågor är eftersom jag alltid fotar i Manual Mode, är vilka speccs ska man köra på när man fotar stränder och liknande i ett tropiskt klimat? Finns det några rekommendationer på hur jag bör ställa in kameran? Vilken f/stop, shutterspeed, ISO osv är bäst att köra på generellt sett? Förstår att allt är väldigt individuellt beroende exakt vad man fotar, men alla rekommendationer är välkomna!

Hur långt är ett snöre?

Typiskt brukar man ju vilja ha långt skärpedjup för landskap så f/11-16 och fokusera på hyperfokalavståndet, typ.
Är det vita stränder så kan man behöva kompensera lite +EV jämfört med kamerans förslag för att få en korrekt exponering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av perost:

Av vilken anledning fotar du i manuellt läge? Det är något av en myt att proffsen alltid kör manuellt om det är det du tror Vanligtvis använder man bländarprioritet (A-läget) eller slutarprioritet (S-läget) tillsammans med exponeringskompensation om man har lite koll på inställningarna, och P-läget eller full auto om man hellre låter kameran välja. M-läget använder man mest vid extrema situationer där kamerans automatik inte fungerar något vidare, t.ex. vid stjärnfoto med långa slutartider. Att använda M-läget hela tiden måste bli väldigt jobbigt.

När det gäller inställningar så går det som sagt inte att ge särskilt specifika rekommendationer, det beror helt på motivet. För just landskapsbilder där man vill ha allt i fokus så är det dock oftast bländare f/8-f/16 som gäller, med så lågt ISO som möjligt utan att slutartiden blir för långsam (helst snabbare än runt 1/30s med A7 + 16-35mm, beror på hur stabila händer du har). Du borde skaffa någon bra fotobok eller läsa t.ex. fotosidans fotoskola (här är första delen). Frågan har ju egentligen ingenting med just Sony A7 att göra, utan det handlar bara om grundläggande fototeori.

Absolut, det är väldigt jobbigt att köra på M hela tiden, antar jag fallit lite för myten av det ska vara bäst.

Jag har ett Be-Free stativ som funkar bra på resor så kommer ta en hel del med det för att få bäst kvalitét.

Hur långt är ett snöre?

Typiskt brukar man ju vilja ha långt skärpedjup för landskap så f/11-16 och fokusera på hyperfokalavståndet, typ.
Är det vita stränder så kan man behöva kompensera lite +EV jämfört med kamerans förslag för att få en korrekt exponering.

Jag är rätt kass på det här med att justera +EV, utan brukar låta den stå på auto. Och när man fokuserar på vita stränder, ska jag lägga själva fokus på ett särskilt område för att neutralisera det som tex mestadels vatten+blå himmel eller ska man köra typ "Wide Focus"?

Om du har ett stativ så kan du ta schyssta bilder med lite längre exponeringar (med fördel att du kan ha lägsta ISO) för att få en speciell look på vattnet.

Annars är det bara att ha allt du vill ha med i fokus (justera med aperture) och sen så låg shutter du kan ha utan att det blir skakiga bilder. Låg ISO är alltid att föredra men du kan lätt gå upp några steg utan nämnvärd negativ påverkan.

Hur tar man bilder med längre exponeringar i dagsljus? Har provat för att få till det sköna rökiga vattnet men det blir alltid helt sjukt överexponerat och får justera min shutter men då försvinner effekten

Grymt med alla svar, tack så mycket!

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kör A7:an med Auto ISO och S-mode så jag kan välja slutartiden till 1/2xbrännvidden.

För motiv i stillhet:
1. Håll ISO så lågt som möjligt, ger minst brus
2. Handhållen kamera: välj slutartid 1/brännvidden för antiskakobjektiv annars 1/2xbrännvidden
3. de allra flesta objektiv är skarpast vid ca. 3 bländarstegs nedbländning, blir det mer sänk ISO eller minska slutartiden
4. Plåta i RAW+L - mecka sedan i post
5. Använd ND-filter för långa slutartider i dagsljus. Allmänn rekommendation för filter är att köpa kvailtetsfilter. Dyrt är bättre än billigt skit.
6. Pilla inte på EV såvida du inte är nöjd med automatiken, du ser i sökaren hur bilden kommer att bli

Summering: Håll koll på: ISO, bländare, tid + ev. skärpedjup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag är rätt kass på det här med att justera +EV, utan brukar låta den stå på auto.

Något man kan tänka på är att en kamera i regel försöker få motivet jämngrått (ljusmässigt dvs.), p.g.a. att det oftast fungerar bra. Om man fotar ett motiv som innehåller mycket ljusa eller mörka färger så får man däremot justera exponeringen lite för att bilden inte ska bli för ljus eller mörk. En tumregel för ett snölandskap är t.ex. +2 EV för att bilden ska bli korrekt exponerad (dvs. så att snön blir vit och inte grå). Med en A7:a är ju detta rätt enkelt, du ser ju direkt i sökaren eller skärmen hur ljus bilden kommer att bli, så det är bara att vrida på EV-ratten tills det ser bra ut.

Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Och när man fokuserar på vita stränder, ska jag lägga själva fokus på ett särskilt område för att neutralisera det som tex mestadels vatten+blå himmel eller ska man köra typ "Wide Focus"?

Grejen med fokus är att fokus hamnar i ett plan, och allt som inte ligger på det planet blir mer eller mindre suddigt. Så oavsett hur du ställer in kameran så kommer kameran alltid att fokusera på en punkt. Det som de olika fokuslägen i kameran gör är att ge kameran mer eller mindre frihet att själv välja vilken punkt den ska fokusera på. Jag brukar därför alltid använda flexible spot, så att jag själv kan bestämma vart fokus ska hamna, istället för att kameran väljer en punkt på måfå.

När det gäller landskap så brukar man säga att man ska fokusera ungefär en tredjedel in i motivet för att maximera skärpedjupet, p.g.a. att 1/3 av skärpedjupet hamnar framför fokusplanet och 2/3 bakom. Men det är inte någon regel som man slaviskt bör följa, ofta kan det vara vettigare att fokusera på det som är huvudmotiv istället.

Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Hur tar man bilder med längre exponeringar i dagsljus? Har provat för att få till det sköna rökiga vattnet men det blir alltid helt sjukt överexponerat och får justera min shutter men då försvinner effekten

I dagsljus är det oftast för ljust för att man ska kunna blända ner och få en tillräckligt lång slutartid. Då får man använda ND-filter (ND = Neutral Density, kallas även gråfilter). Ett ND-filter är helt enkelt ett grått filter som man sätter framför objektivet, vars enda uppgift är att blockera en viss mängd ljus. Ett ND 110-filter släpper t.ex. igenom 1/1000 av ljuset, och fungerar ofta bra för att få en slutartid på ett par sekunder i soljus. I soljus så skulle t.ex. en korrekt exponering kunna vara f/16, ISO 100 och 1/100 sek. Med ett ND 110-filter får man då istället 10 sek slutartid. Namngivningen på ND-filter är dock ungefär lika dålig som för RAM-minnen, dvs. det finns flera standarder som används lite hur som helst. Se Wikipedia för en bra tabell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av jookeer:

Kör A7:an med Auto ISO och S-mode så jag kan välja slutartiden till 1/2xbrännvidden.

För motiv i stillhet:
1. Håll ISO så lågt som möjligt, ger minst brus
2. Handhållen kamera: välj slutartid 1/brännvidden för antiskakobjektiv annars 1/2xbrännvidden
3. de allra flesta objektiv är skarpast vid ca. 3 bländarstegs nedbländning, blir det mer sänk ISO eller minska slutartiden
4. Plåta i RAW+L - mecka sedan i post
5. Använd ND-filter för långa slutartider i dagsljus. Allmänn rekommendation för filter är att köpa kvailtetsfilter. Dyrt är bättre än billigt skit.
6. Pilla inte på EV såvida du inte är nöjd med automatiken, du ser i sökaren hur bilden kommer att bli

Summering: Håll koll på: ISO, bländare, tid + ev. skärpedjup

Haha, jag inser att eftersom jag lärt mig alla engelska termer, så det här med slutartid, brännvid, bländarsteg blir att lära om sig lite nu

Men jag förstår vad alla betyder efter man tänker efter lite, så ska ta dina tips i åtanke och ska kika in på kamerashoppen här och leta reda på ett bra ND-filter.

Tack!

Skrivet av perost:

Något man kan tänka på är att en kamera i regel försöker få motivet jämngrått (ljusmässigt dvs.), p.g.a. att det oftast fungerar bra. Om man fotar ett motiv som innehåller mycket ljusa eller mörka färger så får man däremot justera exponeringen lite för att bilden inte ska bli för ljus eller mörk. En tumregel för ett snölandskap är t.ex. +2 EV för att bilden ska bli korrekt exponerad (dvs. så att snön blir vit och inte grå). Med en A7:a är ju detta rätt enkelt, du ser ju direkt i sökaren eller skärmen hur ljus bilden kommer att bli, så det är bara att vrida på EV-ratten tills det ser bra ut.

Grejen med fokus är att fokus hamnar i ett plan, och allt som inte ligger på det planet blir mer eller mindre suddigt. Så oavsett hur du ställer in kameran så kommer kameran alltid att fokusera på en punkt. Det som de olika fokuslägen i kameran gör är att ge kameran mer eller mindre frihet att själv välja vilken punkt den ska fokusera på. Jag brukar därför alltid använda flexible spot, så att jag själv kan bestämma vart fokus ska hamna, istället för att kameran väljer en punkt på måfå.

När det gäller landskap så brukar man säga att man ska fokusera ungefär en tredjedel in i motivet för att maximera skärpedjupet, p.g.a. att 1/3 av skärpedjupet hamnar framför fokusplanet och 2/3 bakom. Men det är inte någon regel som man slaviskt bör följa, ofta kan det vara vettigare att fokusera på det som är huvudmotiv istället.

I dagsljus är det oftast för ljust för att man ska kunna blända ner och få en tillräckligt lång slutartid. Då får man använda ND-filter (ND = Neutral Density, kallas även gråfilter). Ett ND-filter är helt enkelt ett grått filter som man sätter framför objektivet, vars enda uppgift är att blockera en viss mängd ljus. Ett ND 110-filter släpper t.ex. igenom 1/1000 av ljuset, och fungerar ofta bra för att få en slutartid på ett par sekunder i soljus. I soljus så skulle t.ex. en korrekt exponering kunna vara f/16, ISO 100 och 1/100 sek. Med ett ND 110-filter får man då istället 10 sek slutartid. Namngivningen på ND-filter är dock ungefär lika dålig som för RAM-minnen, dvs. det finns flera standarder som används lite hur som helst. Se Wikipedia för en bra tabell.

Bra tips här också, ska börja köra med flexible spot fokus när jag fotar och bra att ha något slags mått med 1/3 framför och 2/3 bakom.

Ska som sagt ta en titt också på ND-filter. Är 110-filter ett standard filter eller måste jag försöka researcha fram vilket jag kommer behöva?

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

[I]Jag är rätt kass på det här med att justera +EV, utan brukar låta den stå på auto. Och när man fokuserar på vita stränder, ska jag lägga själva fokus på ett särskilt område för att neutralisera det som tex mestadels vatten+blå himmel eller ska man köra typ "Wide Focus"?

Hur tar man bilder med längre exponeringar i dagsljus? Har provat för att få till det sköna rökiga vattnet men det blir alltid helt sjukt överexponerat och får justera min shutter men då försvinner effekten

Hur mycket man behöver justera exponeringskompensationen varierar från motiv till motiv, från ljusmätningsmetod till ljusmätningsmetod och även från kamera till kamera, eftersom lika kameror tolkar motivet olika. Det är väl det som är den stora nackdelen med att japanska ingengörer lägger in mer eller mindre smarta algoritmer för att kameran ska hitta rätt exponering, att resultatet ibland kan bli ganska oförutsägbart.
På en A7 kan man ju, som sagt, få en bra uppfattning genom att kolla sökaren, men var medveten om att så länge du inte tar en stund så att ögat får vänja sig vid ljusheten i sökaren så kommer bilden att upplevas väldigt olika beroende på om det var soligt eller mitt i natten när du satte ögat till sökaren, så använd alltid histogrammet för att bedöma exponeringen och titta inte på själva bilden.

Ang. var man ska fokusera så är det ju, som sagt, upp till en själv att bestämma vad man vill ha i fokus och inte, med viss begränsing pga rent tekniska aspekter då. Traditionellt brukar man vilja maximera skärpedjupet i landskapsbilder och man behöver då dels blända ner lite och dels fokusera på hyperfokalavståndet. En tumregel som en del använder är den som nämndes tidigare i tråden, att fokusera 1/3 in i motivet. Jag brukar, när det inte är supernoga, fokusera 2-3 meter framför mig, men avståndet beror på både vald bländare och vald brännvidd.
Det finns appar för telefonen som räknar ut hyperfokalavståndet och det går att skriva ut diagram/tabeller man kan ha med sig.
http://www.dofmaster.com/ (tex)

För att ta bilder med långa slutartider på dagen behöver man, som sagt, använda ND-filter. Fall det handlar om solljus behvöver man rätt mörka filter, lite beroende på hur långa tider man vill ha och hur mycket man är villig att blända ner. Bländar man ner för mycket blir skärpan lidande pga diffraktion, men ibland är man kanske villig att offra det.
Jag har tagit bilder med upp till 2min slutartid i solljus med ett 1000x (tio steg) och 8x (tre steg) stackade och nedbländat till f/22. Beroende på vilket resultat man vill uppnå kan ju en sekund vara fullt tillräckligt.
Sen är ju ljuset ofta rätt trist mitt på dagen med solen rakt ovanifrån, så ett bättre tips är ju att ge sig ut tidigare/senare Då kan det räcka med att blända ner lite, eller med bara ett 8x filter, som är betydligt billigare att anförskaffa än ett 1000x.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Ska som sagt ta en titt också på ND-filter. Är 110-filter ett standard filter eller måste jag försöka researcha fram vilket jag kommer behöva?

103, 106 och 110 är väl de som är vanligast i butik. Vilket du kommer behöva beror ju mycket på i vilka situationer du kommer att använda det. Jag har ett 110-filter, men det fungerar egentligen bara i strålande solsken, annars blir det väldigt långa slutartider. T.ex. denna bild är tagen i väldigt ljust solsken med mitt 110-filter, 10 sek med ISO 100 och f/11 om jag minns rätt (jag använder gamla manuella objektiv, så bländaren sparas inte i EXIF). Med ett 106-filter hade jag kunnat sänka ISO till 50 och blända ner till f/16, och ända bara fått en slutartid på 2.5 sek vilket inte gett en lika bra effekt.

Så min rekommendation blir ett 110-filter om det främst är i starkt solsken du ska fota, 106-filter i lite mer blandade situationer, eller helst båda två för mest flexibilitet. Sen finns det även polarisationsfilter som kan vara trevligt att ha, och som även kan fungera som ett ND 102-filter i nödfall. Det finns även variabla ND-filter, som man kan ljustera ljusgenomsläppet på genom att vrida dem, men dessa fungerar ofta rätt dåligt i praktiken och kan ge väldigt fula effekter.

Eftersom bra filter är dyra så kan jag också tipsa om att det finns s.k. step-up ringar, som helt enkelt är adaptrar för filter så att de kan användas på objektiv med mindre filterring. Dvs. du kan köpa 72mm filter till ditt 16-35mm, och sedan använda dessa filter på dina andra objektiv som tar mindre filter genom att använda step-up ringar. Lite omständligt, men mycket billigare än att köpa filter i alla storlekar som ens objektiv använder. Sen får du nog också kolla upp hur det är med 16-35mm objektivet, eventuellt måste du ha filter med smala kanter för att inte få vignettering vid 16mm, men jag har inte riktigt koll på det objektivet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004

Jag har ett UV filter som kostar runt 50 euro, måste man i så fall byta ut det mot ett sånt här ND-filter eller lägger man ND-filtret ovanpå det? Tror det kan vara bäst att ha 106 filter eftersom vill man fota lite vattenfall och sånt i en skog eller forsande vatten så kommer inte lika mycket solsken in och kommer då säkert vara bäst med ett mittemellan filter.

Sen har jag ett allmänt problem med tanke på att jag kör glasögon och inte kontaktlinser, och när jag tittar i sökaren så kommer jag inte "in" riktigt och kan se det perfekt. Så jag brukar använda lilla LCD skärmen men har insett att den inte funkar att gå efter så måste nog lära mig att titta in i sökaren en längre tid och låta ögat vänja sig.

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag har ett UV filter som kostar runt 50 euro, måste man i så fall byta ut det mot ett sånt här ND-filter eller lägger man ND-filtret ovanpå det?

Digital-kameror har redan ett UV-filter framför sensorn, så ett extra UV-filter fyller ingen som helst funktion än som ett skyddsfilter för frontlinsen på objektivet. Huruvida skyddsfilter bör användas eller inte är en av kameravärldens stora diskussionsämne, så det finns ingen mening med att ta upp det här. Googla lite på det så kommer du hitta en enorm mängd med diskussioner och åsikter.

När det gäller ND-filter så är det dock rätt säkert att säga att du bör ta bort UV-filtret först. Att stapla filter bör alltid unvikas när det är möjligt, eftersom varje filter försämrar bildkvaliteten och ökar risken för vinjettering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag har ett UV filter som kostar runt 50 euro, måste man i så fall byta ut det mot ett sånt här ND-filter eller lägger man ND-filtret ovanpå det? Tror det kan vara bäst att ha 106 filter eftersom vill man fota lite vattenfall och sånt i en skog eller forsande vatten så kommer inte lika mycket solsken in och kommer då säkert vara bäst med ett mittemellan filter.

Sen har jag ett allmänt problem med tanke på att jag kör glasögon och inte kontaktlinser, och när jag tittar i sökaren så kommer jag inte "in" riktigt och kan se det perfekt. Så jag brukar använda lilla LCD skärmen men har insett att den inte funkar att gå efter så måste nog lära mig att titta in i sökaren en längre tid och låta ögat vänja sig.

Man ska alltid sträva efter att ha så få glasytor som möjligt för att få så bra bildkvalitet som möjligt. Därtill kan stackade filter, beroende på objektiv och vald brännvidd även ge vinjettering, så det är en god idé att skruva av UV-filtret om du ska använda ett ND-filter ja. Hur du vill göra är ju upp till dig.
För vattenfall behöver man, bereonde på vad man vill ha för resultat, såklart, inte så långa tider för att få effekten av rörelse i vattnet. En sekund är ofta full tillräckligt och det kan man ofta nå även utan filter.

Skulle jag ha bara ett enda filter skulle jag personligen börja med ett 8x (103). Dels får man lätt tag på dem, de är ganska billiga och de flesta av dem ger inget färgstick. När man börjar komma till lite starkare filter som 64x (106) så börjar det dels bli opraktiskt långa tider i en del sammanhang och dels börjar man i regel få färgstick som man måste kompensera för. De flesta ND-filter är bara neutrala i det synliga spektrat och kameror är, i olika utsträckning, känsliga för framför allt IR (men även UV). Vilket gör att filtret inte blir neutralt i praktiken. B+Ws filter ger tex rödstick.
Vill man korrigera för detta korrekt och inte gissa så behöver man fotografera ett färgneutralt föremål (läs gråkort avsett för ändamålet) i det aktuella ljuset att ha som referens, så att man sedan kan göra en korrekt justering i efterbehandlingen. Man behöver då fota i RAW-format. Inget problem att göra, men det blir lite extra jobb.

Ang. glasögon så har ju sökaren -4 till +3 dioptriers justering. Du kanske har större synfel än så, eller stora brytningsfel som gör att det inte funkar, men annars går det ju att använda sökaren utan glasögon genom att justera för närsynthet eller översynthet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Avseende UV-filters (o)förmåga att filtrera bort störande UV-strålning med moderna digitalkameror kan man konstatera att åsikterna på nätet spretar åt alla olika håll. Syntetiska labbtester visar skillnader mellan olika märken/modeller, frågan är om/vad detta betyder i praktiken för just din utrustning.

De flesta tycks vara överens om att UV-filter används i första hand som skydd för frontlinsen, gärna i kombination med motljusskydd. Filter kan ge ghost, flare och reflexer. Dessa kan hållas tillbaka med bra antireflexbehandling i flera (6-8) skikt. I vissa fall kan man behöva ta bort filtret. Glasfilter av härdat glas skyddar bäst och är lättare att hålla rent än budgetfilter av plast. De flesta filtren har aluminiumring vilket kan medföra att de är svåra att skruva bort, mässingsringar är i detta avseende bättre (dyrare).

Avseende landskapsbilder kan man prova panorering, man tar flera bilder i följd och låter antingen A7:an eller programvaran i datorn sammanställa bilderna till en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av dumbo:

Ang. glasögon så har ju sökaren -4 till +3 dioptriers justering. Du kanske har större synfel än så, eller stora brytningsfel som gör att det inte funkar, men annars går det ju att använda sökaren utan glasögon genom att justera för närsynthet eller översynthet.

Detta är NYHET för mig, hur gör jag det? Jag har cirka -2 senast jag kollade så borde i så fall kunna få det att funka?

Har inte sett den möjligheten bland menyerna på min A7?

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Detta är NYHET för mig, hur gör jag det? Jag har cirka -2 senast jag kollade så borde i så fall kunna få det att funka?

Har inte sett den möjligheten bland menyerna på min A7?

Det sitter en liten ratt på sidan av sökaren som du kan ställa in med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av perost:

Det sitter en liten ratt på sidan av sökaren som du kan ställa in med.

Helt fantastiskt!!! Nu kan jag ju faktiskt analysera bilderna i den direkt!

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ett fungerande tips för att lära sig nya leksaker e att:
1. Läsa manualerna
2. studera youtube-videor
3. Googla
4. Prova, öva, träna, testa

tills ögonen blöder, typ...

Ännu bättre är att göra detta INNAN man shoppar - så vet man bättre vad man får för sina surt förvärvade slantar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av jookeer:

Ett fungerande tips för att lära sig nya leksaker e att:
1. Läsa manualerna
2. studera youtube-videor
3. Googla
4. Prova, öva, träna, testa

tills ögonen blöder, typ...

Ännu bättre är att göra detta INNAN man shoppar - så vet man bättre vad man får för sina surt förvärvade slantar

Jag gjorde enormt med research innan kameraköpet, har studerat mängder med videos men ingen har nämnt något om detta. Men man lär sig alltid något nytt.

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 970 - 500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

I manualen finns alla knappar/rattar beskrivna bla. den du missade....

Men visst, man missar ibland.