Akut! Letar styrkort till Samsung Spinpoint 500GB och Samsung Spinpoint 750GB

Permalänk

Akut! Letar styrkort till Samsung Spinpoint 500GB och Samsung Spinpoint 750GB

Jag är i akut behov av styrkort till:

WD Caviar Green 3TB, Modell WD30EZRX
Samsung Spinpoint 500GB, Modell HD501LJ Tillverkningsdatum 2007-03
Samsung Spinpoint 750GB, Modell HD753LJ Tillverkningsdatum 2008-03

Har du en defekt disk av denna modell men tror eller vet att styrkortet fungerar, hör av dig!

Lång historia kort: Jag är lat, bytte inte Sata-strömsladdar när jag bytte nätagg, diskarnas controllerkort brann upp. Samtliga diskar! Hade inte alla kort och filmer på sonen sparat på cloud ännu, utan bara på just dessa 3 diskar med filecopy mellan dom (ifall 2 skulle paja skulle saker finnas kvar på den tredje, det var tills jag var klantig).

Jag skickar mer än gärna tillbaka styrkortet/korten när jag testat ifall jag lyckats komma åt filerna och kopiera dom till annat ställe.

EDIT: Beställt kort till WD-disken från hhd-parts så foton/filmer bör bli räddade av det. Söker dock styrkort till Samsung-diskarna, äldre verkar gå att byta rakt av, så letar styrkort till dom så jag kan kopiera övrig data till nya diskar. Kan som sagt skicka tillbaka styrkortet sen för Samsung-diskarna om så önskas.

Permalänk
Expertgissare

Har en sådan Samsung disk i datorn som jag inte använder allt för mycket. Har en kompis som kanske har en likadan disk liggandes.
Vart bor du?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Har en sådan Samsung disk i datorn som jag inte använder allt för mycket. Har en kompis som kanske har en likadan disk liggandes.
Vart bor du?

Jag bor i Örebro, precis flyttat från Sthlm så chansen att någon bor i samma ort är dessvärre rätt liten.

Permalänk
Skrivet av babbelfisk:

Jag är i akut behov av styrkort till:

WD Caviar Green 3TB, Modell WD30EZRX
Samsung Spinpoint 500GB, Modell HD501LJ

Har du en defekt disk av denna modell men tror eller vet att styrkortet fungerar, hör av dig!

Lång historia kort: Jag är lat, bytte inte Sata-strömsladdar när jag bytte nätagg, diskarnas controllerkort brann upp. Samtliga diskar! Hade inte alla kort och filmer på sonen sparat på cloud ännu, utan bara på just dessa 3 diskar med filecopy mellan dom (ifall 2 skulle paja skulle saker finnas kvar på den tredje, det var tills jag var klantig).

Jag skickar mer än gärna tillbaka styrkortet/korten när jag testat ifall jag lyckats komma åt filerna och kopiera dom till annat ställe.

Kolla hdd-parts.com
Som jag förstår det så är det stor risk att förstöra materialet på disken om man byter styrkort rakt över. Enligt hdd-parts så skriver filsystemet information till ett chip som är unikt för varje disk, detta chip "BIOS" flyttar dom över så att uppbyggnaden av filsystemet blir densamma men på ett nytt kontrollerkort.
Jag brände själv två diskar vid byte av nätagg, tänkte inte på att pinouten var annorlunda på dom modulära kablarna. Jag har ännu inte kommit till skott att skicka iväg mitt styrkort till dom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _Neophyte_:

Kolla hdd-parts.com
Som jag förstår det så är det stor risk att förstöra materialet på disken om man byter styrkort rakt över. Enligt hdd-parts så skriver filsystemet information till ett chip som är unikt för varje disk, detta chip "BIOS" flyttar dom över så att uppbyggnaden av filsystemet blir densamma men på ett nytt kontrollerkort.
Jag brände själv två diskar vid byte av nätagg, tänkte inte på att pinouten var annorlunda på dom modulära kablarna. Jag har ännu inte kommit till skott att skicka iväg mitt styrkort till dom...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade där med, men kändes som $50 var lite mycket för det, men om det är som du säger att de har något chip som gör sånt så kanske det eventuellt är sista lösningen. Och det känns lite tröstande att det är någon till än jag som inte tänker efter när de bytt nätagg

Permalänk
Medlem

Chansen att lyckas med WD-disken är mycket liten. Din hårddisks unika parametrar/kalibrering finns lagrat i ett rom-chip på kretskortet. För att lyckas läsa disken efter kretskortbyte är du nästan tvungen att flytta över rom-chipet från det trasiga kretskortet (och hoppas att värdena i det fortfarande finns kvar.

Jag tror att det är lite större chans med Samsung-disken då den är äldre och har betydligt mindre lagringsdensitet. Toleranserna är då inte lika små och då blir det lättare att läsa även utan perfekt kalibrering.

http://www.hddzone.com/western_digital_pcb_swap_replacement_g...

Citat:

3. In most cases, swap PCB is not directly change the fault PCB with the donor PCB. Should confirm the donor PCB should be adapted for the HDD.
Most HDD boards have the BIOS (ROM or NVRAM chip) which includes the unique data to access the HDD system area. If the BIOS information is not compatible with your HDD, there is no way to read the HDD's data. Because of this, we should use the original PCB's BISO when we swap PCB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Hade inte alla kort och filmer på sonen sparat på cloud ännu, utan bara på just dessa 3 diskar med filecopy mellan dom (ifall 2 skulle paja skulle saker finnas kvar på den tredje, det var tills jag var klantig).

Jag kollade där med, men kändes som $50 var lite mycket för det, men om det är som du säger att de har något chip som gör sånt så kanske det eventuellt är sista lösningen. Och det känns lite tröstande att det är någon till än jag som inte tänker efter när de bytt nätagg

Känns som om du får omvärdera om inte kort och filmer är värda mer än $50. Verkar ju vara rätt stor chans att du bränner allt om du försöker själv enligt de som svarat i tråden. Hoppas dock att det löser sig!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Neophyte_:

Kolla hdd-parts.com
Som jag förstår det så är det stor risk att förstöra materialet på disken om man byter styrkort rakt över. Enligt hdd-parts så skriver filsystemet information till ett chip som är unikt för varje disk, detta chip "BIOS" flyttar dom över så att uppbyggnaden av filsystemet blir densamma men på ett nytt kontrollerkort.
Jag brände själv två diskar vid byte av nätagg, tänkte inte på att pinouten var annorlunda på dom modulära kablarna. Jag har ännu inte kommit till skott att skicka iväg mitt styrkort till dom...

Har använt hdd-parts ett antal gånger och resultaten har varit perfekta (de gånger där PCB'n varit defekt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babbelfisk:

Jag kollade där med, men kändes som $50 var lite mycket för det, men om det är som du säger att de har något chip som gör sånt så kanske det eventuellt är sista lösningen. Och det känns lite tröstande att det är någon till än jag som inte tänker efter när de bytt nätagg

Om det nu är så akut och $50 är för mycket , så är det kanske inte så akut ändå - eller så värderar du inte bilderna på barnet speciellt högt. Själv hade jag offrat månadslöner för att få tillbaka bilder på mina barn, men det är väl individuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tyckte att $50 plus frakt med mera är dyrt, och hoppades att det fanns annan lösning som var billigare. Är det sista utvägen så är det klart jag tar den och hoppas att det går att få disken att fungera igen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta jag lånar tråden men har en liten fråga.
Aldrig ägt ett modulärt nätagg. Är kontakterna och kablage olika mellan aggen så man kan koppla fel och få ström på fel stift?
Trodde kontakterna i aggen skulle vara standardiserade eller kontakterna formade så det inte gick att koppla fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

Ursäkta jag lånar tråden men har en liten fråga.
Aldrig ägt ett modulärt nätagg. Är kontakterna och kablage olika mellan aggen så man kan koppla fel och få ström på fel stift?
Trodde kontakterna i aggen skulle vara standardiserade eller kontakterna formade så det inte gick att koppla fel.

Helt fel tråd om denna fråga och det finns massor av svar i forumet redan, se §2 i reglerna.

NEJ, det finns ingen standard och många har bränt sönder sina diskar genom att återanvända modulära kablar från andra nätagg. Eftersom frågan inte hör hit, inget svar på detta, tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Expertgissare

Har som sagt en HD501LJ sittandes i datorn, ska bara kola med en kompis under dagen som jag tror har en lika liggandes. Har han inte en lika liggandes så kan jag skicka min.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk