Mekaniskt tangentbord - Ducky Shine 4 eller WASD V2?

Permalänk

Mekaniskt tangentbord - Ducky Shine 4 eller WASD V2?

Hej!

Är ute efter en mekaniskt tangentbord till min iMac. Efter lite korta undersökningar står mitt val mellan Ducky Shine 4 samt WASD V2. Vilken skulle ni rekommendera? Jag har själv ej haft möjligheten att testa WASD V2, då WASD ej har några svenska återförsäljare. Ducky:n har jag dock provat, med ett nöjt resultat.

Rent funktionsmässigt är de lika (i alla fall vad jag vet), därmed finns det inget som får mig att luta mig starkt åt något håll. Det postiva med Ducky:n är att ALT-tangenten kan byta plats med Windows-tangenten (command), vilket gör det mer Mac anpassat. Ducky:n är även belyst, men det är inget jag har något behov utav. Garantiärenden är även ett plus för Ducky:n då den kommer köpas in i Sverige, till skillnad från WASD:n som måste fraktas från USA. Det må verka som att det finns fler plus gällande Ducky:n, men jag vill höra era erfarenheter/rekommendationer av dessa tangentbord; jag vill helt enkelt välja det som är bäst kvalitetsmässigt.

Jag är medveten om att priset på WASD-tangentbordet kan bli högt med tanke på frakt (samt risken för tull) från USA får priset att eskalera väsentligt. Dock spelar detta ej någon roll, då jag ändå skall beställa en hel uppsättning av tangenter med Mac-motiv från WASD. Därmed kommer jag betala frakten oavsett vilket tangentbord jag än väljer.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv inte testat WASD V2 men sitter själv med ett Ducky Shine 2 med bruna brytare och vit backlight sen två år tillbaka. Har inget annat än gott att säga om deras tangentbord, riktigt bra byggen och fina inställningsmöjligheter med mikrobrytarna på undersidan.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Det postiva med Ducky:n är att ALT-tangenten kan byta plats med Windows-tangenten (command), vilket gör det mer Mac anpassat.

Det kan WASD Keyboards V2 också. En DIP-switch på undersidan precis som på Ducky:n.

Det finns två sätt att göra layouter på hos WASD Keyboards: antingen så väljer man språk, symboler, etc. eller så laddar man upp en fil med alla symboler i SVG-format. Jag har sett att det finns andra som har gjort såna som är mer i stil med Apple's egna tangentbord än vad som är möjligt med de enkla valen i formuläret.

En annan sak är att de erbjuder tangentbord med Cherry MX Clear-brytare, vilket är ovanligt bland andra tillverkare. (Den brytaren är min favorit, för övrigt...)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att waskeyboards tangenter är av väldigt medioker kvalité. Nu har jag inte testat shine 4 tangenterna men min gissning tagen ur <insert valfritt ord för rektum>. Någon med mer erfarenhet av just shine 4 kan komma med lite mer detaljer.

Om du däremot planerar att smälla på nya keycaps så kan du köpa wasdkeyboardsbordet utan tangenter.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett WASD V2 med MX Clears till min Hackintosh (går som sagt att ändra plats på alt och "win" med dipswitch) och gillar det. Köpte det barebone och handlade keycaps separat, då jag hört att de från WASD inte är toppen. Kan inte direkt klaga på något förutom att det hade varit trevligt med möjlighet att programmera egna funktionslager, men det kan man inte riktigt förvänta sig... Man måste använda högra sidan av tangentbordet (dvs högerhanden) för att använda mediaknapparna, vilket jag tycker är mindre naturligt. (småsaker)

Permalänk

Vilka rekommenderar ni om man skulle vilja beställa egna keycaps? WASD verkade vara de enda när jag letade som gjorde tangenter efter ens önskemål.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Hej!

Är ute efter en mekaniskt tangentbord till min iMac. Efter lite korta undersökningar står mitt val mellan Ducky Shine 4 samt WASD V2. Vilken skulle ni rekommendera? Jag har själv ej haft möjligheten att testa WASD V2, då WASD ej har några svenska återförsäljare. Ducky:n har jag dock provat, med ett nöjt resultat.

Rent funktionsmässigt är de lika (i alla fall vad jag vet), därmed finns det inget som får mig att luta mig starkt åt något håll. Det postiva med Ducky:n är att ALT-tangenten kan byta plats med Windows-tangenten (command), vilket gör det mer Mac anpassat. Ducky:n är även belyst, men det är inget jag har något behov utav. Garantiärenden är även ett plus för Ducky:n då den kommer köpas in i Sverige, till skillnad från WASD:n som måste fraktas från USA. Det må verka som att det finns fler plus gällande Ducky:n, men jag vill höra era erfarenheter/rekommendationer av dessa tangentbord; jag vill helt enkelt välja det som är bäst kvalitetsmässigt.

Jag är medveten om att priset på WASD-tangentbordet kan bli högt med tanke på frakt (samt risken för tull) från USA får priset att eskalera väsentligt. Dock spelar detta ej någon roll, då jag ändå skall beställa en hel uppsättning av tangenter med Mac-motiv från WASD. Därmed kommer jag betala frakten oavsett vilket tangentbord jag än väljer.

Tack på förhand!

Måste bara utgå från mina egna erfarenheter. Hade ett Ducky Shine 2 (har även två bekanta som har just den modellen). Bra byggkvalité, ok keycaps, bra bakgrundsbelysning och väldigt stilren design + layout. Jag hade dock oturen av att mitt slutade fungera. Jag antog att det var något med den löstagbara usb-kabeln (som i mitt fall var lite böjd), men det hjälpte inte att byta. Jag var då i kontakt med Webhallen som inte ville ta emot mitt tangentbord då jag inte hade garanti, samt att de inte godtog en reklamation då felet ej var påpekat under garantiperioden, vilket är ett år. Problemet uppstod 1 månad efter garantin hade gått ut.

I detta fall så kändes det rätt meningslöst, men jag beställde ett nytt PCB för usb-kontakten som sitter i tangentbordet och bytte den, det hjälpte inte.

Jag kontaktade då Ducky direkt som var snabb vid första mail-kontakten, men tog flera veckor på sig då de skulle kontakta någon person som sköter deras produkter i norden. I första mailet skulle det inte vara något problem alls med byte (hade då förklarat att jag hade skruvat upp tangentbordet efter felet hade skett och då bytt PCB). Han sa i första mailet att de antingen skulle ta in det på reparation eller skicka ett nytt direkt, men behövde kolla med personen i norden. Efter ca 1-2 månader fick jag svar att de inte kunde hjälpa mig pga. jag hade skruvat upp tangentbordet.

Jag skruvade då upp tangentbordet igen, gjorde en egen USB-kabel -> 5 pin-kontakt och kopplade den direkt mot "main"-PCB:t, men fick ingen respons från bakgrundsbelysningen eller knapptryck. Det var alltså kortslutet.

Vill tillägga att jag inte hade spillt något i tangentbordet, samt att jag höll det rent! Antar att jag bara hade otur, då mina vänner har fungerande t-bord än idag. Själv bytte jag till ett Func KB460 och är väldigt nöjd!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Vilka rekommenderar ni om man skulle vilja beställa egna keycaps? WASD verkade vara de enda när jag letade som gjorde tangenter efter ens önskemål.

Om du själv vill bestämma vad det ska stå på dom så vet jag inte om någon annan tillverkare än WASD, förutsatt att man inte ska beställa stora kvantiteter. Överlag verkar folk tycka dom är helt okej ändå(?), tror inte de skiljer sig speciellt mycket mot de flesta andra som följer med tangentbord (med vissa undantag).
EDIT: Vill bara förtydliga att jag har ingen personlig erfarenhet av WASD-keycaps alls.

Permalänk

Beställde faktiskt hem två (blå och brun) Ducky Shine 4 för att prova de i lugn och ro. Är faktiskt otroligt nöjd och kommer därmed nog ej beställa hem en WASD. Dock kommer jag beställa hem en uppsättning av vita, Mac-anpassade tangenter senare. Jag antar att WASD:s tangenter passar med Ducky:n?

Ett problem bara: Jag beställde som nämnt ovan både en med blåa samt en med bruna switchar, då jag var osäker över vilka switchar jag skulle föredra. Jag gillar verkligen de blåa, dock stör jag mig enormt på ljudet när jag trycker ner tangenterna (ej klickljudet, utan "bottom out-ljudet"). Beställde hem röda dämpningsringar från MaxFPS som bör anlända imorgon, får hoppas att de hjälper.
De bruna kändes också bekväma, dock saknar jag klickkänslan från de blåa, samt att de möjligtvis är lite för lätta.

Lite osäker över vilket tangentbord som skall skickas tillbaka...

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Beställde faktiskt hem två (blå och brun) Ducky Shine 4 för att prova de i lugn och ro. Är faktiskt otroligt nöjd och kommer därmed nog ej beställa hem en WASD. Dock kommer jag beställa hem en uppsättning av vita, Mac-anpassade tangenter senare. Jag antar att WASD:s tangenter passar med Ducky:n?

Ett problem bara: Jag beställde som nämnt ovan både en med blåa samt en med bruna switchar, då jag var osäker över vilka switchar jag skulle föredra. Jag gillar verkligen de blåa, dock stör jag mig enormt på ljudet när jag trycker ner tangenterna (ej klickljudet, utan "bottom out-ljudet"). Beställde hem röda dämpningsringar från MaxFPS som bör anlända imorgon, får hoppas att de hjälper.
De bruna kändes också bekväma, dock saknar jag klickkänslan från de blåa, samt att de möjligtvis är lite för lätta.

Lite osäker över vilket tangentbord som skall skickas tillbaka...

Skulle inte Clears passa ganska bra? De är tyngre Browns med ett mer nyansierad "bump". Komiskt nog är WASD nog det bästa med Clears på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Hudo:

Skulle inte Clears passa ganska bra? De är tyngre Browns med ett mer nyansierad "bump". Komiskt nog är WASD nog det bästa med Clears på marknaden.

Ducky Shine finns också med "Clears". Är dock inte brytarna detsamma då båda är tillverkade av Cherry?

Hur fungerar Clears i spel? Spelar endast "casual", så något superresponsivt behövs ej. Blir man inte trött när det gäller skrivande med Clears, då de behöver lite mer kraft för att tryckas ned? Gröna brytare annars, skulle de möjligtvis passa?

Som sagt är problemet att jag trycker ni tangenterna för hårt, därav "bottom out-ljudet". Detta gällde inte endast de blåa brytarna, utan problemet uppstod även med de bruna.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Har du gått från ett icke-mekaniskt tangentbord så är det vanligt att man bottnar tangenterna i början men man vänjer sig oftast efter ett tag, har du dock haft mekaniskt tidigare och upplever problem med just dessa är det ju en annan historia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sötpotatis:

Hej!

Jag är medveten om att priset på WASD-tangentbordet kan bli högt med tanke på frakt (samt risken för tull) från USA får priset att eskalera väsentligt. Dock spelar detta ej någon roll, då jag ändå skall beställa en hel uppsättning av tangenter med Mac-motiv från WASD. Därmed kommer jag betala frakten oavsett vilket tangentbord jag än väljer.

Tack på förhand!

Tull kommer du att få betala, jag tror jag gav 1800:- för mitt V2 tkl totalt.

Capsen (svarta med vit text) slets lite fort, svart text på blåa tangenter håller bättre tycker jag.

Tycker inte att det var värt så mycket pengar i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Blir man inte trött när det gäller skrivande med Clears, då de behöver lite mer kraft för att tryckas ned? Gröna brytare annars, skulle de möjligtvis passa?

Clear är som sagt bruna med lite mer motstånd, på samma sätt är gröna samma som blåa fast med lite mer motstånd. Så om du inte känner att de blå är för lätta så finns det ingen anledning att köpa gröna.

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Clear är som sagt bruna med lite mer motstånd, på samma sätt är gröna samma som blåa fast med lite mer motstånd. Så om du inte känner att de blå är för lätta så finns det ingen anledning att köpa gröna.

Jag tycker att motståndet i de blåa brytarna känns lagom när jag försöker trycka lite mjukare, börjar jag dock skriva som vanligt tar jag i rejält vilket leder till att det låter enormt när tangenten bottnar. Beror nog på att detta är första gången jag sitter vid ett mekaniskt tangentbord, är van att bottna tangenterna på membrantangentbord.

Clear-brytarna låter dock intressanta, får se om jag kan prova dem. Känner ni till någon butik inom Stockholm som har tangentbord med clear-switchar framme? Vet att Webhallen säljer Ducky:s med "clears", dock ger de ingen möjlighet att prova dem i butiken då de ej öppnar upp tangentbord för att testas. Jäkligt konstigt med tanke på att Ducky:s tangentbord inte ens är plomberade...

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Jag tycker att motståndet i de blåa brytarna känns lagom när jag försöker trycka lite mjukare, börjar jag dock skriva som vanligt tar jag i rejält vilket leder till att det låter enormt när tangenten bottnar. Beror nog på att detta är första gången jag sitter vid ett mekaniskt tangentbord, är van att bottna tangenterna på membrantangentbord.

Clear-brytarna låter dock intressanta, får se om jag kan prova dem. Känner ni till någon butik inom Stockholm som har tangentbord med clear-switchar framme? Vet att Webhallen säljer Ducky:s med "clears", dock ger de ingen möjlighet att prova dem i butiken då de ej öppnar upp tangentbord för att testas. Jäkligt konstigt med tanke på att Ducky:s tangentbord inte ens är plomberade...

Tyvärr så är det nästan alltid standard-brytarna som finns framme, dvs röda, bruna och blå. Har personligen aldrig sett clear finnas för test i någon butik.

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Tyvärr så är det nästan alltid standard-brytarna som finns framme, dvs röda, bruna och blå. Har personligen aldrig sett clear finnas för test i någon butik.

Får väl beställa hem ett i sådana fall. Tycker ni jag bör utesluta gröna brytare, eller bör jag ge dem ett litet test?

För er som kör med "clears": Hur upplever ni dem under spelande samt skrivande?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

För er som kör med "clears": Hur upplever ni dem under spelande samt skrivande?

Jag kan bli lite trött i mitt vänstra lillfinger när jag sitter och spelar längre sessioner (vilket sällan händer), i övrigt så tycker jag inte att de är uttröttande eller för tunga. Om du inte har något emot att modda lite så skulle jag nog rekommendera clears över browns, och om du tycker att clears är för tunga, byta fjädrar i dom (göra "ergo-clears"). Jag har länge varit sugen på att testa ergo-clears, har hört mycket gott om den modden.

Mitt tangentbord med MX Greens har jag nog aldrig spelat på... men tycker det är trevligt att skriva på.
EDIT: Jag är usel på att skilja på höger och vänster...

Permalänk

Jag har i alla fall lagt en beställning på två Ducky Shine:s med gröna samt clear-brytare. Blir nog bäst att jag testar alla och väljer den jag blir mest nöjd med, än att jag ångrar mig senare.

Kan även meddela att jag inte trycker ner tangenterna helt längre. Har som sagt ett tangentbord som jag provar hemma med blåa brytare och efter tre dagar har jag vant mig att inte behöva trycka ner dem hela vägen.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Så ja, då har jag mottagit de olika tangentborden. Så här ser det ut för mig:

Blåa brytare: Riktigt sköna, det är det just "bottom-out-ljudet" som stör mig.

Bruna: För lätta vilket gör så att de låter nästan mer än blåa. Jepp, ni har gissat rätt: jag slår som en orch på tangenterna.

Clears: Blir lite tröttsamt att skriva efter ett tag, saknar även klickljudet. Trycker även ner dem för hårt, vilket gör att "tactile-bumpen" inte känns av. Just klickljudet fick mig att undvika att skriva lika hårt som jag gör på dessa "klicklösa" brytare.

Gröna: Dessa skall kräva mer kraft än "Clears", dock känns de mycket skönare. Blir lite tröttsamt, möjligtivs då jag slår så hårt att även dessa träffar botten. Dock provade jag att lägga i lite tjockare o-ringar i dem vilket minskade djupet på tangenterna, detta gjorde de riktigt sköna. Ljudmässigt är även dessa bäst: inget speciellt högt bottom-down-ljud, samt är även klickljudet mer dämpat än blåa. En liten grej dock: det känns som att några tangenter än lättare än resten. Är detta ett vanligt förekommande problem bland gröna brytare, eller möjligtvis Ducky:s tangentbord? Känns just så att den vänstra delen av tangentbordet är styvare än den högra, samtidigt är det nog möjligt att jag slår lite hårdare på den ena delen.

Summa summarum: Det verkar stå mellan blåa samt gröna för min del. Svårt val. De blåa är lite för lätta, samt låter lite för mycket, medan gröna är lite för styva, vilket möjligtvis kan avhjälpas med lite tjockare o-ringar. Får bestämma hem en uppsättning med tjockare o-ringar och prova. Gjorde en liten provisorisk insättning med två 0,2 mm-ringar, så jag får därmed återkomma senare då jag har mottagit de tjockare ringarna.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |