Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009

Smidig väska för mITX-system?

Tja!

Jag har nyligen byggt ett väldigt litet system (190 × 254 × 277 mm) och vill gärna ha något att bära den i då den är gjord för att ta med sig lite varstans. Har kollat på denna väska men den är onödigt stor tycker jag, särskilt på djupet där den är mer än dubbelt så djup.

Så finns det någon väska som ni tror är bra för detta chassi? Har googlat runt lite men verkar vara svårt att hitta...
Övriga "krav" är ju att det ska finnas lite fickor här och där så man kan få med sig datormus, tangentbord, sladdar och andra viktiga mindre prylar. Skärm är inte viktigt i dagsläget, det löser jag på andra sätt.

Tack på förhand för svar

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Det finns inte jättemycket väskor anpassade för datorsystem, och med så många olika typer av chassin är det heller inte helt lätt standardisera en. Med laptops kan man anpassa efter skärmstorlek och använda t.ex. elastiska band för att kompensera tjocklek etc. men med stationära är det väldigt svårt.

Skulle föreslå att du skaffar en snygg "vanlig väska". Det finns många "sport-bagar" som har ganska stadig förstärkt botten och även flera fickor. Det är väldigt lätt att sy på t.ex. ett band på insidan som man kan spänna fast chassit lite med.

Vad man kanske helst vill leta efter är:
1. Storlek som omsluter chassit någorlunda tight eller iallafall gör att datorn inte åker runt.
2. Fickor till kringutrustining och kablar
3. Stabilitet då datorn väger en del och kanske kommer att ligga i ena sidan av väskan

Vad är det för chassi om man får fråga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

lite större ryggsäck? Typ åt vandring/camping-hållet? Brukar vara bra "fack" och spännen på insidan för att hålla i lasten.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Irrationell:

Det finns inte jättemycket väskor anpassade för datorsystem, och med så många olika typer av chassin är det heller inte helt lätt standardisera en. Med laptops kan man anpassa efter skärmstorlek och använda t.ex. elastiska band för att kompensera tjocklek etc. men med stationära är det väldigt svårt.

Skulle föreslå att du skaffar en snygg "vanlig väska". Det finns många "sport-bagar" som har ganska stadig förstärkt botten och även flera fickor. Det är väldigt lätt att sy på t.ex. ett band på insidan som man kan spänna fast chassit lite med.

Vad man kanske helst vill leta efter är:
1. Storlek som omsluter chassit någorlunda tight eller iallafall gör att datorn inte åker runt.
2. Fickor till kringutrustining och kablar
3. Stabilitet då datorn väger en del och kanske kommer att ligga i ena sidan av väskan

Vad är det för chassi om man får fråga?

Hmm.. En mindre bag då med andra ord... Chassit i fråga är ett Raijintek Metis, vilket är ganska litet.

Skrivet av Marticus:

lite större ryggsäck? Typ åt vandring/camping-hållet? Brukar vara bra "fack" och spännen på insidan för att hålla i lasten.

Hmm... Ja i så fall. Grejen är ju den att jag kan använda min nuvarande vanliga ryggsäck, men ifall det skulle bli oväder så tror jag inte att den håller tätt särskilt bra.

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2011

titta pa en dufflebag, dom ar ofte vattentata, men saknar dock interna band, sa du far sy dit sadanna saker sjalv.
ar valdigt enkelt att stuva in stora mangder med saker i en duffle, men det ar inte sarkskilt skyddat.

sry. im writing from Australia, and dont have all the neccesary keys...

AMD Ryzen - gtx 1060
Laptop - Asus intel pentium (som kraschade ;( ).
2x Alto pro 215, 2x 18" sub, slutsteg mm.
Normalt folk köper en bil, jag köpte en mixer för samma pengar ( :/ :) ).
Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Nbwu:

titta pa en dufflebag, dom ar ofte vattentata, men saknar dock interna band, sa du far sy dit sadanna saker sjalv.
ar valdigt enkelt att stuva in stora mangder med saker i en duffle, men det ar inte sarkskilt skyddat.

sry. im writing from Australia, and dont have all the neccesary keys...

Hmm... En bag mao. Kollade lite snabbt och de flesta duffelbagarna var rätt så stora, i stil med den som de säljer på inet vilket är onödigt stort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av vompen:

Hmm... Ja i så fall. Grejen är ju den att jag kan använda min nuvarande vanliga ryggsäck, men ifall det skulle bli oväder så tror jag inte att den håller tätt särskilt bra.

ja men det är lite skillnad på en vanlig skolryggsäck och en som är gjort för utomhusaktiviteter

kolla in denna sida och leta runt lite så är jag övertygad om att du hittar nått som passar. Ett metis chassie är ju plutt-litet så borde inte vara några problem att hitta en ryggsäck där som e vattenavvisande och har plats för chassie och tillbehör

http://www.addnature.com/department.aspx?dept_id=14172&s=1417...

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009

Den såg bra ut! Lite synd bara att priset som gällde nu var på rea och inte ordinarie :/

Skrivet av Marticus:

ja men det är lite skillnad på en vanlig skolryggsäck och en som är gjort för utomhusaktiviteter

kolla in denna sida och leta runt lite så är jag övertygad om att du hittar nått som passar. Ett metis chassie är ju plutt-litet så borde inte vara några problem att hitta en ryggsäck där som e vattenavvisande och har plats för chassie och tillbehör

http://www.addnature.com/department.aspx?dept_id=14172&s=1417...

Självklart är det så, det är jag medveten om menade bara att måtten på min vanliga ryggsäck är väldigt väldigt bra jämfört med en standard duffelbag