Avdrag representation - aktiebolag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Avdrag representation - aktiebolag

Har ett Aktiebolag och (jag borde egentligen ha stenkoll på detta men erkänner att det har jag inte..) går då och då ut och äter med kunder för att diskutera stuff.

Om vi då käkat middag samt drukigt några öl och jag plockar upp notan som då för enkelhets skull är 1000 kr.

Då brukar jag göra så här
2x90 =180 kr för den avdragbara biten och resten ej avdragbart.
Dvs: 144 kr avdragbar representation, 36 kr moms och 820 kr i ej avdragbar representation.

Fråga ett: Är det okej så långt?
Fråga två: de här 820 kr som då är "ej avdragbar representation" hur mycket skattar jag för det? Dvs hur mycket "riktiga pengar" kostar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Har ett Aktiebolag och (jag borde egentligen ha stenkoll på detta men erkänner att det har jag inte..) går då och då ut och äter med kunder för att diskutera stuff.

Om vi då käkat middag samt drukigt några öl och jag plockar upp notan som då för enkelhets skull är 1000 kr.

Då brukar jag göra så här
2x90 =180 kr för den avdragbara biten och resten ej avdragbart.
Dvs: 144 kr avdragbar representation, 36 kr moms och 820 kr i ej avdragbar representation.

Fråga ett: Är det okej så långt?
Fråga två: de här 820 kr som då är "ej avdragbar representation" hur mycket skattar jag för det? Dvs hur mycket "riktiga pengar" kostar det?

Det verkar ha att göra med om du är momsregistrerad eller ej. https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservic...

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Självklart är aktiebolaget momsregistrerat.

Verkar vara som jag trodde, fick detta svar på ett annat forum.

Citat:

22 %. Bolagsskatten alltså.

Det som händer är ju att bolagets skattemässiga resultat åker upp med den summan som ej avdragsgill.

Det blir alltså betydligt billigare än om du skulle ta ut det som lön, betala arbetsgivaravgifter och sen betala notan privat.
Men visst, har du ett bolag med hög lönsamhet som du vill få ner, så vore ju det senare alternativet bäst.
Men skänka bort skattepengar för att få ner en vinst brukar man ju inte vara så pigg på