Permalänk

Problem med USB-portarna (PRIS)

Hej!
Jag har problem med mitt headset och usb-port. När jag startar teamspeak så lägger ljudet av i headsetet. Och ibland när jag spelar cs så lägger ljudet av helt.

Sjukt frustrerande då man inte kan lira eller snacka med boysen, vad kan det bero på? Har formaterat men fortfarande samma problem.
Tangentbordet funkar utmärkt, även om ja drar i headsetet i "tangentbordets uttag". Har testat headsetet i andra datorer och där funkar det utmärkt.

Är ruskigt tacksam till den som hjälper mig och swishar 300kr till den som fixar så jag får ljud i datorn igen och tack för att den tagit sig tiden till att hjälpa mig.

MVH

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske drar för mycket ström så usbporten stängs av ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan du uppdatera med lite mer info, vad för headset använder du, windows version, hur du har kopplat in headsetet?

Tror med att du har för lite strömstyrka om du går via tangentbordet. Usb på Baksidan av datorerna är det som gäller om man vill ha stabilt anslutning.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske drar för mycket ström så usbporten stängs av ?

Hur vet jag om det gör det?

Skrivet av ĐoniŠtulić:

Kan du uppdatera med lite mer info, vad för headset använder du, windows version, hur du har kopplat in headsetet?

Tror med att du har för lite strömstyrka om du går via tangentbordet. Usb på Baksidan av datorerna är det som gäller om man vill ha stabilt anslutning.

SteelSeries Siberia v2 Frost Blue, Windows 7 och har kopplat in headsetet på baksidan av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnxietyDB:

Hur vet jag om det gör det?

SteelSeries Siberia v2 Frost Blue, Windows 7 och har kopplat in headsetet på baksidan av datorn.

Drivrutiner till Siberia-lurarna? Har du usb3 som du kan testa koppla in i? Fungerar lurarna i en annan dator?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Drivrutiner till Siberia-lurarna? Har du usb3 som du kan testa koppla in i? Fungerar lurarna i en annan dator?

Jag har dom senaste drivisarna, testat med dom äldre också. usb3? Lurarna fungerar toppen i laptopen.
Men tycker det är fruktansvärt konstigt att dom funkar ända tills jag startar ts3 eller cs. Då lägger dom av till 110%

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnxietyDB:

Jag har dom senaste drivisarna, testat med dom äldre också. usb3? Lurarna fungerar toppen i laptopen.
Men tycker det är fruktansvärt konstigt att dom funkar ända tills jag startar ts3 eller cs. Då lägger dom av till 110%

Usb3 är oftast blåa usbportar. Dem klarar av att leverera mer ström om nu det skulle vara felet.

Eftersom de fungerar bra i en annan dator så är det troligtvis inte lurarna som är defekta. Lyser lurarna när de slutar fungera? För om de slutar lysa är det troligtvis strömmen i usb porten som lägger av.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Drivrutiner till Siberia-lurarna? Har du usb3 som du kan testa koppla in i? Fungerar lurarna i en annan dator?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Usb3 är oftast blåa usbportar. Dem klarar av att leverera mer ström om nu det skulle vara felet.

Eftersom de fungerar bra i en annan dator så är det troligtvis inte lurarna som är defekta. Lyser lurarna när de slutar fungera? För om de slutar lysa är det troligtvis strömmen i usb porten som lägger av.

Ja, jag har såna portar. Men dom lägger av när dom är kopplade dit med.
Dom slutar lysa när jag har dom i usb3 också.

Permalänk
Medlem

Jag var inte ute efter pengarna men här tar resan slut. Nu får någon Annan ta över då mina idéer är slut. Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag var inte ute efter pengarna men här tar resan slut. Nu får någon Annan ta över då mina idéer är slut. Lycka till!

Okej, tack för din tid!

Permalänk

Kan även tillägga att ljudet krashar även när jag kollar youtube, så får dra ur headsetet ur usbn och sen trycka in den igen så fungerar det igen.

Permalänk

testa inaktivera alla andra ljud enheter så det inte är något som krockar bara eller att windows eller ts får för sig att byta uppspelmnings enhet.

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera BIOS.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av Kalas_konrad:

testa inaktivera alla andra ljud enheter så det inte är något som krockar bara eller att windows eller ts får för sig att byta uppspelmnings enhet.

Testat det redan, utan resultat.

Permalänk
Skrivet av Windisch:

Testa att uppdatera BIOS.

Aldrig pillat med BIOS förut. Men borde inte dom vara uppdaterade eftersom jag formaterade om datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnxietyDB:

Hur vet jag om det gör det?

SteelSeries Siberia v2 Frost Blue, Windows 7 och har kopplat in headsetet på baksidan av datorn.

För att veta verklig förbrukning måste man mäta men alla enheter rapporterar ett "önskevärde" till usbroothuben och det kan du läsa av i enhetshanteraren i win. så här nånting:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att veta verklig förbrukning måste man mäta men alla enheter rapporterar ett "önskevärde" till usbroothuben och det kan du läsa av i enhetshanteraren i win. så här nånting:
http://ladda-upp.se/files/2015/b137105.png

Hittade det förut. Fortfarande dött..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnxietyDB:

Hittade det förut. Fortfarande dött..

Ja men hur mycket uppskattad belastning har du på porten och har du nån port som klarar mer typ en laddport eller en powerhub ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnxietyDB:

Aldrig pillat med BIOS förut. Men borde inte dom vara uppdaterade eftersom jag formaterade om datorn?

Nej, du måste uppdatera BIOS manuellt.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Formaterat om datorn, installerat allting och det är fortfarande samma skit. Dock funkar det en längre stund och nu när ljudet slutar fungera så lyser fortfarande headsetet...
Vad kan mitt problem bero på?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du testat om det beror på för lite ström ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du testat om det beror på för lite ström ?

Japp, testat de..

Permalänk

Ljudet och ljuset i headsetet lägger av och det poppar upp "usb enheten känns inte igen", även fast jag installerat Steelseries Engine, musen fungerar ju som den ska...
Blir jävligt less på detta problem

Permalänk

Som folk sagt tidigare, uppdatera bios, de sker inte när man formaterar datorn.
Kollade du vad du fick på strömförbrukningen? = vad står det?

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Som folk sagt tidigare, uppdatera bios, de sker inte när man formaterar datorn.
Kollade du vad du fick på strömförbrukningen? = vad står det?

Hur uppdaterar jag det? 500mA, headsetet drar 250mA.

Permalänk
Medlem

Med min erfarenhet av SteelSeries Siberia v2 kvalité misstänker jag att det är glapp i lurarna på något sätt som kanske får USB drivern att krascha... Men det är bara spekulation. Prova ett annat headset?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Har du provat med windows-standarddrivrutiner?
Är drivrutiner för chipset installerade?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Med min erfarenhet av SteelSeries Siberia v2 kvalité misstänker jag att det är glapp i lurarna på något sätt som kanske får USB drivern att krascha... Men det är bara spekulation. Prova ett annat headset?

Funkar i andra datorer förutom min, så det måste bero på min dator..

Skrivet av Otur:

Har du provat med windows-standarddrivrutiner?
Är drivrutiner för chipset installerade?

Det står att jag har dom nyaste drivrutinerna enligt windows.
Ja, dom är installerade.

Permalänk
Inaktiv

Testa utan Siberia drivarna, testa att installera dessa innan du kopplar in headsetet, uppdatera bios. Annars vettefan, kolla så du inte har glappkontakt någonstans?

Edit: Har själv haft liknande problem, men inte specifikt med headset utan snarare själva portarna. Orsaken var antingen, enligt mig, orelaterade drivare/program, eller att jag själv på något vis halvt tatt sönder någon/några av usbportarna. Sist var det Raptr som ställde till det rätt rejält, blåskärm, minnesläckor samt detta.

Edit2: Klargöring kring "testa att installera dessa innan du kopplar in headsetet". Du ska alltså ta bort drivare windows självmant installerat, så det inte finns någon kännedom utav att dessa varit inkopplade, därefter installera drivarna och till sist koppla in dem.
Det är ofta så att man måste göra detta med skrivare och lite andra pryttlar så det kanske är något liknande problem här.. Långsökt då det bör vara välkänt om så var fallet, men det är väl värt att testa.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Testa utan Siberia drivarna, testa att installera dessa innan du kopplar in headsetet, uppdatera bios. Annars vettefan, kolla så du inte har glappkontakt någonstans?

Edit: Har själv haft liknande problem, men inte specifikt med headset utan snarare själva portarna. Orsaken var antingen, enligt mig, orelaterade drivare/program, eller att jag själv på något vis halvt tatt sönder någon/några av usbportarna. Sist var det Raptr som ställde till det rätt rejält, blåskärm, minnesläckor samt detta.

Edit2: Klargöring kring "testa att installera dessa innan du kopplar in headsetet". Du ska alltså ta bort drivare windows självmant installerat, så det inte finns någon kännedom utav att dessa varit inkopplade, därefter installera drivarna och till sist koppla in dem.
Det är ofta så att man måste göra detta med skrivare och lite andra pryttlar så det kanske är något liknande problem här.. Långsökt då det bör vara välkänt om så var fallet, men det är väl värt att testa.

Ska testa det, tack! Återkommer.