Laptop från amazon.co.uk beställd i januari

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Laptop från amazon.co.uk beställd i januari

Hej!

Har beställt en laptop från amazon.co.uk i 4 januari i år som då var Out Of Stock (beställde den där för den var ca 3000 kr billigare än konkurrenterna i Sverige). Laptopen skickas direkt från Amazon EU SARL, d.v.ss kommer direkt från Amazon och ej någon av deras återförsäljare.

Efter ca 3 veckor så försvann denna laptop från deras produkter de säljer och innan dess har den aldrig kommit in i stock (har kollat dagligen). Kontaktade då supporten och fick till svar om att de ej vet när den kommer in i lager igen utan det beror på deras supplier.

Dagen efter fick jag även ett mail som att de har kollat med deras Fulfilment Centre angående lagret på denna dator och fått till svar att de väntar på en "estimate from our supplier".

Nu har det gått mer än en månad utan att något hänt. De har ej heller dragit några pengar från bankkontot och gör detta så fort de skickar paketet.

Vill helst inte avbeställa och köpa laptopen någon annanstans då det var en väldigt bra deal på den men hur ska jag gå tillväga? Vad har jag för rättigheter som konsument? Brukar amazon.co.uk göra såhär och efter några månader själva avbeställa varan eller kommer de eventuellt att skicka den? Laptopen är f.ö. en äldre ASUS som ej produceras längre och finns på väldigt få ställen enl. prisjakt, dock väldigt överprisad.

Tack!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Icte:

Hej!

Har beställt en laptop från amazon.co.uk i 4 januari i år som då var Out Of Stock (beställde den där för den var ca 3000 kr billigare än konkurrenterna i Sverige). Laptopen skickas direkt från Amazon EU SARL, d.v.ss kommer direkt från Amazon och ej någon av deras återförsäljare.

Efter ca 3 veckor så försvann denna laptop från deras produkter de säljer och innan dess har den aldrig kommit in i stock (har kollat dagligen). Kontaktade då supporten och fick till svar om att de ej vet när den kommer in i lager igen utan det beror på deras supplier.

Dagen efter fick jag även ett mail som att de har kollat med deras Fulfilment Centre angående lagret på denna dator och fått till svar att de väntar på en "estimate from our supplier".

Nu har det gått mer än en månad utan att något hänt. De har ej heller dragit några pengar från bankkontot och gör detta så fort de skickar paketet.

Vill helst inte avbeställa och köpa laptopen någon annanstans då det var en väldigt bra deal på den men hur ska jag gå tillväga? Vad har jag för rättigheter som konsument? Brukar amazon.co.uk göra såhär och efter några månader själva avbeställa varan eller kommer de eventuellt att skicka den? Laptopen är f.ö. en äldre ASUS som ej produceras längre och finns på väldigt få ställen enl. prisjakt, dock väldigt överprisad.

Tack!

Har visserligen ingen egen erfarenhet av hur Amazon brukar bete sig i just en sådan där situation men jag tycker ju inte att det låter som att du blivit särskilt illa behandlad.
Man hade kunnat önska sig att de skulle haft ett rakt svar från sin leverantör men så var uppenbarligen inte fallet.

Min spontana tanke är iaf att antingen så ger du upp och avbeställer eftersom det verkar högst oklart om det öht finns någon chans att de någonsin kommer få in varan igen (om den inte tillverkas så är ju inte det något gott tecken) eller så frågar du Amazon igen och ser om de kan få fram någon mer information nu.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Självklart kan du avbeställa saker som inte är levererat! Konsumentlagstiftningen du bör lyda under bör ju vara de brittiska eller de i Luxemburg. Kan dock inte se att de skulle gjort något fel. Amazon och deras lokala distributör/agent av Asus-produkter vet bättre än någon annan här. Den måste finnas i lager någonstans i den kedjan om du ska ha någon chans att få någon antar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av evil penguin:

Har visserligen ingen egen erfarenhet av hur Amazon brukar bete sig i just en sådan där situation men jag tycker ju inte att det låter som att du blivit särskilt illa behandlad.
Man hade kunnat önska sig att de skulle haft ett rakt svar från sin leverantör men så var uppenbarligen inte fallet.

Min spontana tanke är iaf att antingen så ger du upp och avbeställer eftersom det verkar högst oklart om det öht finns någon chans att de någonsin kommer få in varan igen (om den inte tillverkas så är ju inte det något gott tecken) eller så frågar du Amazon igen och ser om de kan få fram någon mer information nu.

Skrivet av Petterk:

Självklart kan du avbeställa saker som inte är levererat! Konsumentlagstiftningen du bör lyda under bör ju vara de brittiska eller de i Luxemburg. Kan dock inte se att de skulle gjort något fel. Amazon och deras lokala distributör/agent av Asus-produkter vet bättre än någon annan här. Den måste finnas i lager någonstans i den kedjan om du ska ha någon chans att få någon antar jag.

Nej nej, det är inte så att jag blivit illa behandlad eller så. Jag visste ju om att jag får vänta på varan och kommer förmodligen att vänta vidare då jag inte behöver den direkt nu men är mest rädd om de själva kommer att avbeställa den till sist efter att flera månader gått utan någon förändring. Kan/får de göra detta?

Det som oroar mig mest är att de har slutat sälja den själva (finns ej att hitta längre på hemsidan) medan min beställning finns kvar. De tog bort den från hemsidan efter att den ej varit i lager i ca 3 veckor efter min beställning.

Kontaktade nyss även deras customer support och de ska kolla med deras leverantör igen om när den kommer inom 48h så får se hur det utvecklar sig därefter.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Icte:

Nej nej, det är inte så att jag blivit illa behandlad eller så. Jag visste ju om att jag får vänta på varan och kommer förmodligen att vänta vidare då jag inte behöver den direkt nu men är mest rädd om de själva kommer att avbeställa den till sist efter att flera månader gått utan någon förändring. Kan de göra detta?

Om det visar sig att varan inte går att få tag på så tycker jag att det låter högst sannolikt att de då meddelar dig att så är fallet och att de tar bort beställningen. (Beställningen fyller ju inte något syfte om varan inte går att få tag på. Några pengar har de inte dragit så om det blir så är det ju redan löst att du fått pengarna "tillbaka".)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av evil penguin:

Om det visar sig att varan inte går att få tag på så tycker jag att det låter högst sannolikt att de då meddelar dig att så är fallet och att de tar bort beställningen. (Beställningen fyller ju inte något syfte om varan inte går att få tag på. Några pengar har de inte dragit så om det blir så är det ju redan löst att du fått pengarna "tillbaka".)

Jag hoppas du har rätt, vore synd att vänta väldigt länge och hoppas för att sedan se att varan ej går att få tag på.. Men får väl vänta och se vad de säger! Tack för hjälpen!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Nov 2010

Om det finns en...

.....nyare eller något dyrare modell så kan ett alternativ vara att fråga om man kan få den istället rakt av eller med en tilläggsbetalning.

Kostar inget att fråga!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Klart de får ta bort varor ur sortimentet och avbryta din order om den utgått hos leverantör. Kan de få tag i någon kan de säkert fullfölja redan lagda beställningar däremot. Det vet de bättre själva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Oj va krångligt, allt för att spara 3 tusen lappar? det är värt att köpa här ifall nåt gör sönder osv, speciellt laptops som inte håller länge direkt, dom där futtiga tusenlapparna du sparar kanske nu kommer sen ifatt dig ifall nåt strular, var inte så girig när du ska handla elektonik!

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit