Windows 8 surfplatta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2009

Windows 8 surfplatta

Hej.

Är på jakt på en ny dator åt någon. Kommer endast att användas till surf, betala räkningar, och säkert ordbehandling och filmer också.

Då kanske det passar bättre med en surfplatta och tangentbord.

Budgeten är runt 4k och har tittat på Asus T200 som har fått blandad kritik. Om det inte finns nåt bättre för priset så kanske jag kör på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

Jag slog precis till på en "Lenovo Yoga tablet 2 10" for windows 8.1", den har lite lägre spec men ett betydligt smidigare yttre och en rejält bättre batteritid, skärmen är också betydligt bättre i lenovon. Ärligt talat ingen aning hur den står sig mot just T200 på det stora hela men jag ville ha smidigt format så jag tog Yoga'n

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 500GB 970EVO, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Köpte först en acer iconia w510 för att testa win 8, sen när Dustin rea Surface PRO (1:a gen) så köpte jag en sån för att testa MS produkt.

Acer har mkt bra batteritid men har bara 2GB ram samt slö CPU vilket gör den mindre trevlig och därmed skulle jag inte rekommendera den.

Surface har 4GB ram men min har bara 64GB "disk" vilket ställde till det vid uppgradering till 8.1 (uppgraderade direkt efter leverans/uppackning).

Annars, om man vill ha en PC så tycker jag PRO är mkt nice och har bra kvalité. När jag köpte så fick man med tangentbordet vilket är mkt smidigt (dock ej trackpaden) för 3000kr

Hitta inget erbjudande på ett paket men såg att det fanns en 128GB för 3990kr på webhallen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1685208

Kanske ett alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

Fick hem min nya Yoga idag, jäääädrar va bra den fungerar. Trodde inte att den skulle vara så rapp som den ändå är, byggkvalitén är skapligt mycket bättre än på den föregående SHIELD tablet jag hade. I normalt surfande och lättare program märker du inga prestandaproblem alls. Jämfört med SHIELD plattan så går det mesta betydligt fortare, vilket är lite lustigt med tanke på att den körde KitKat & Lollipop och den hade den just nu kraftigaste SoC'n på android. Bildkvalité och ljudkvalité är faktiskt riktigt bra, ljudet är faktiskt bättre än på SHIELD plattan & den ansågs ha ganska bra ljud för att va en platta. Enda jag kan gnälla lite på är lätt light bleed på skärmen ut mot kanterna vid hög ljusstyrka. Jag är glad att jag inte tog en Surface då dom är betydligt mer otympliga och tunga, denna kändes på gränsen i tyngd. Storleksmässigt är den annars riktigt smidig. Tangentbordslocket funkar bra & känns riktigt trevligt.

För 3490 lär man inte hitta en bättre platta, sjunker den sen lite i pris är det ingen tvekan.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 500GB 970EVO, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Köpte en T100 med 3775 CPU och är nöjd med vad man får för pengarna
Den har inte på något sätt premiumkänsla, men prestanda och batteritid är väldigt bra.
Och att man får med ett riktigt tangentbord/styrplatta är ju såklart ett stort plus.
Min tuffar nu med W10 utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Jag har både en Asus T100TA med z3775 CPU samt en Asus Vivotab Note 8 (M80TA) med z3740 CPU och är väldigt nöjd med båda två. Fungerar riktigt bra även om jag gillar den mindre mer och mer just för att den är så pass mycket lättare.

Snart säger ju Intel att Cherry Trail processesorer kommer så då kanske det lanseras några nya trevliga modeller. Frågan är ju dock när Willow Trail skall släppas och då hur långlivad Cherry Trail blir. Behövs datorn nu så ta T200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av lasse_74:

Köpte först en acer iconia w510 för att testa win 8, sen när Dustin rea Surface PRO (1:a gen) så köpte jag en sån för att testa MS produkt.

Acer har mkt bra batteritid men har bara 2GB ram samt slö CPU vilket gör den mindre trevlig och därmed skulle jag inte rekommendera den.

Surface har 4GB ram men min har bara 64GB "disk" vilket ställde till det vid uppgradering till 8.1 (uppgraderade direkt efter leverans/uppackning).

Annars, om man vill ha en PC så tycker jag PRO är mkt nice och har bra kvalité. När jag köpte så fick man med tangentbordet vilket är mkt smidigt (dock ej trackpaden) för 3000kr

Hitta inget erbjudande på ett paket men såg att det fanns en 128GB för 3990kr på webhallen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1685208

Kanske ett alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har både en 64gb(extra, används till några spel mm av yngsta sonen, typ minecraft, LoL osv) och en 128gb(primär, används till allt) Surface pro och tycker de är klockrena.
Snabb, funktionell och ytterst mobil.
Type-cover är att föredra om man vill ha tangentbord, touch-cover är bara obehagligt...
Har inte upplevt att uppgradering till 8.1 tog för mycket plats, men det beror väl på vad man ska göra med datorn...
Rekommenderar hur eller hur Surface Pro och de går att hitta till bra priser, finns fortfarande en och annan ute i butikerna

En såndär datormaskin