Vad för filter bör jag köpa? [Foto]

Permalänk
Medlem

Vad för filter bör jag köpa? [Foto]

Tjenare.

Har tills nu fotograferat utan filter men har märkt mer och mer att det kan komma till hands, speciellt när man är ute i dagsljus och kanske vill ta bilder med lång slutartid och just i detta fall så behöver jag i så fall något som drar ner motljuset om så säga.

Jag fotograferar mestadels natur och jag vet det finns lite olika filter för ändamålet men hoppas på att någon här kan peka mig i rätt riktning.
Jag har en D5200 med standard lens, samt 50mm 1.8 prime som används mest.

Jag har absolut ingenting nu så ni får gärna visa något "kit" som innehåller vad jag behöver.
MVH

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du behöver ett ND filter. ND filter kostar lite om du ska köpa ifrån affär här i sverige.

http://www.ebay.com/itm/Complete-ND-2-4-8-16-Filter-Kit-for-C...

jag köpte detta när jag vill leka med långa slutartider, inte den bästa kvalitén och det är plastigt och sånt men det fungerar om du inte vill lägga ut mycket pengar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Köp största ND 3.0 1000x filter; http://www.kamda.se/grafilter-nd3-0-1000x-82mm (tillfälligt slut, men går att få hem ändå)
Sen köper du http://www.kamda.se/step-up-ring till alla dina objektiv du har, med diametern 82mm på yttre ringen, så kan du använda samma filter till alla.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

du behöver ett ND filter. ND filter kostar lite om du ska köpa ifrån affär här i sverige.

http://www.ebay.com/itm/Complete-ND-2-4-8-16-Filter-Kit-for-C...

jag köpte detta när jag vill leka med långa slutartider, inte den bästa kvalitén och det är plastigt och sånt men det fungerar om du inte vill lägga ut mycket pengar.

Är inte rädd att lägga ut lite för kvalité.
Har kollat lite på Kamda, sidan som HCOC länkade(tack btw), men hur vet jag vilken storlek man ska ha för mina linser?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Som HCOC skrev, köpt största och step-up ringar så passar samma filter tilla alla 83mm > passande gängstorlek till objektiven. Brukar stå filterstorleken som objektiven kräver vid glaset.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att köpa så stora filter till väldigt små objektiv. En del ND kan ge ett X som upplevs mer på kameror med litet glas. Håller man sig en bit från min och max-värdet så är risken betydligt mindre.

Jag kör Tiffen VariND 77mm med stepup/down från max 67 till 83mm. Får X med Fotga, Hoya samt Tiffen på mitt objektiv med 52mm.

Vet inte om din kamera har IR-cut vid sensorn, annars kan du ha risker att få IR-noise vid mer än .8ND.
Tröjor (svarta) kan få röd/lilastinn etc.

Utöver ND-filtret är ett polariserande filter väldigt viktigt i väskan. HalfND är trevligt också.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Polariseringsfilter sänker inte ljuset sådär jättemycket, men det ger även klarare färger samt tar bort reflektioner från glas/vattenytor tex, så det kan vara kul att experimentera lite med.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Polariseringsfilter sänker inte ljuset sådär jättemycket, men det ger även klarare färger samt tar bort reflektioner från glas/vattenytor tex, så det kan vara kul att experimentera lite med.

Det var inte vad jag menade. Jag menade att filtret är bland det viktigaste att ha i väskan.
Jag tycker det är viktigare än ND - rent generellt - för stillbildsfotografering i alla fall.
Dock, som sagt, finns det tillfällen där ND behövs.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja ha ett filter som stärker färgerna t.ex vid solupp/nedgång. Om det ens finns? Antar det är det ni pratar om, ett s.k "Polariseringsfilter"?

Finns det något intressant hos Kamda.se? Är helt lost haha.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag skulle också vilja ha ett filter som stärker färgerna t.ex vid solupp/nedgång. Om det ens finns? Antar det är det ni pratar om, ett s.k "Polariseringsfilter"?

Finns det något intressant hos Kamda.se? Är helt lost haha.
Tack för all hjälp!

Polarisationsfilter ökar kontrasten och kan ge lite starkare färger - detta är annars något du kan fixa i rawbilden du tagit.

Främst tas reflektioner bort och även dessa som luftfuktigheten skapar vilket ger gnuttan klarare bilder.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag skulle också vilja ha ett filter som stärker färgerna t.ex vid solupp/nedgång. Om det ens finns? Antar det är det ni pratar om, ett s.k "Polariseringsfilter"?

Finns det något intressant hos Kamda.se? Är helt lost haha.
Tack för all hjälp!

http://www.kamda.se/cirkulart-polarisations-filter

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag är skeptisk till att köpa så stora filter till väldigt små objektiv. En del ND kan ge ett X som upplevs mer på kameror med litet glas. Håller man sig en bit från min och max-värdet så är risken betydligt mindre.

Jag kör Tiffen VariND 77mm med stepup/down från max 67 till 83mm. Får X med Fotga, Hoya samt Tiffen på mitt objektiv med 52mm.

Vet inte om din kamera har IR-cut vid sensorn, annars kan du ha risker att få IR-noise vid mer än .8ND.
Tröjor (svarta) kan få röd/lilastinn etc.

Utöver ND-filtret är ett polariserande filter väldigt viktigt i väskan. HalfND är trevligt också.

Ett "vanligt" ND-filter ger inte såna artifakter som du refererar till. Det är enbart variabla som gör.
Jag kan dock ändå hålla med, till viss del, att det känns en smula onödigt att köpa jättefilter när objektiven man har samma gänga på 52mm. Filter i den storleken kostar, beroende av variant, inte så himla mycket mer än en stepupring av hygglig kvalitet. Att ha filter i samma storlek som objektivets filtergänga ger, om inte annat, en fördel i att man fortfarande kan använda motljusskyddet.

Ang. hotmirror så har ALLA digitala kameror det. De skulle annars vara mer eller mindre oanvändbara då sensorn är mycket känslig för IR. Sedan varierar det ju hur stark denna är. Lite äldre digitala kameror har ofta en lite svagare hotmirror och dem kan man, utan att modifiera, använda för IR-foto med ganska bra resultat, medan nyare kameror inte är så bra för det ändamålet utan att modda dem.
Med väldigt starka ND-filter kommer man dock att få färgstick, så länge de inte är neutrala även i spektrat utanför det synliga ljuset, vilket sällan är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Polarisationsfilter ökar kontrasten och kan ge lite starkare färger - detta är annars något du kan fixa i rawbilden du tagit.

Främst tas reflektioner bort och även dessa som luftfuktigheten skapar vilket ger gnuttan klarare bilder.

// A

Fast att ta bort reflektioner är betydligt svårare att göra efteråt så det är där Polfiltret kommer till sin rätt.
Bra att ha till vatten och glas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fast att ta bort reflektioner är betydligt svårare att göra efteråt så det är där Polfiltret kommer till sin rätt.
Bra att ha till vatten och glas

Naturligtvis är det så. Därför jag skrev det separat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ett "vanligt" ND-filter ger inte såna artifakter som du refererar till. Det är enbart variabla som gör.
Jag kan dock ändå hålla med, till viss del, att det känns en smula onödigt att köpa jättefilter när objektiven man har samma gänga på 52mm. Filter i den storleken kostar, beroende av variant, inte så himla mycket mer än en stepupring av hygglig kvalitet. Att ha filter i samma storlek som objektivets filtergänga ger, om inte annat, en fördel i att man fortfarande kan använda motljusskyddet.

Ang. hotmirror så har ALLA digitala kameror det. De skulle annars vara mer eller mindre oanvändbara då sensorn är mycket känslig för IR. Sedan varierar det ju hur stark denna är. Lite äldre digitala kameror har ofta en lite svagare hotmirror och dem kan man, utan att modifiera, använda för IR-foto med ganska bra resultat, medan nyare kameror inte är så bra för det ändamålet utan att modda dem.
Med väldigt starka ND-filter kommer man dock att få färgstick, så länge de inte är neutrala även i spektrat utanför det synliga ljuset, vilket sällan är fallet.

Skrev ju att man ska hålla sig inom min och max.. Det är ju bara variabla som har det

Jag kör nd med ircutfilter. Oftast bägge i matteboxen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Finns inlägg avseende UV-filter här:
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1348923-n...

Därutöver använder jag ibland polaroidfilter:
1. Ger blåare himmel, reducerar soldis, ökar färgkontrasten något
2. Reducerar reflexer från vatten och glas (tex. fönster)
3. Minskar ljusinsläppet med 2-3 steg

Sedan har jag lekt med olika IR-filter som ger röda bilder men tanken är att man kör svart-vitt med dem. Ger väldigt kraftfull effekt, kastar om färgerna, tex. gröna träd blir vita. Kan "se" genom dis/dimma, filtrerar bort synligt ljus men släpper in IR-ljus. Beroende på filter kan man en solig dag få exponeringstider på uppåt minuten=kräver stativ.

Somliga svart-vitt fotografer använder gulfilter då de förstärker kontrasten.

Allmänt råd: Se upp med budgetfilter, de har ofta distorsion: ghost, flare och reflexer samt är svåra att rengöra, är gjorda i plast isf. glas. Ett bra filter räcker hela livet++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns inlägg avseende UV-filter här:
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1348923-n...

Därutöver använder jag ibland polaroidfilter:
1. Ger blåare himmel, reducerar soldis, ökar färgkontrasten något
2. Reducerar reflexer från vatten och glas (tex. fönster)
3. Minskar ljusinsläppet med 2-3 steg

Sedan har jag lekt med olika IR-filter som ger röda bilder men tanken är att man kör svart-vitt med dem. Ger väldigt kraftfull effekt, kastar om färgerna, tex. gröna träd blir vita. Kan "se" genom dis/dimma, filtrerar bort synligt ljus men släpper in IR-ljus. Beroende på filter kan man en solig dag få exponeringstider på uppåt minuten=kräver stativ.

Somliga svart-vitt fotografer använder gulfilter då de förstärker kontrasten.

Allmänt råd: Se upp med budgetfilter, de har ofta distorsion: ghost, flare och reflexer samt är svåra att rengöra, är gjorda i plast isf. glas. Ett bra filter räcker hela livet++.

Rätta mig om jag har fel men är inte grönfiltret för att s/v tar bilden efter gröna färgen? Dvs, filmen är känslig mot grön men presenteras i s/v?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Rätta mig om jag har fel men är inte grönfiltret för att s/v tar bilden efter gröna färgen? Dvs, filmen är känslig mot grön men presenteras i s/v?

// A

Vet inte om jag förstår frågan? Är ingen färgfilterexpert - har bara googlat en del. Tycks krävas minst en doktorshatt för att bli guru på filter. I den digitala världen kan man också manipulera färgerna i post (PS, LR etc.).

Samma färgfilter kan ge olika effekter beroende på:
1. Film eller digitalt
2. Färg eller s/v
3. Kombinationer av 1 å 2

Sömnpiller:
http://kamerafilter.se/fakta-om-filter/
http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm
http://camera-wiki.org/wiki/Filter
https://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_filter

IR-filter verkar kul:
http://kamerafilter.se/tag/ir-filter/

Vill man jobba ihop till doktorshatten kan man börja här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_Colours

//Ju mer jag lär desto mer inser jag hur lite jag kan, typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Rätta mig om jag har fel men är inte grönfiltret för att s/v tar bilden efter gröna färgen? Dvs, filmen är känslig mot grön men presenteras i s/v?

// A

En svartvit film är känslig för ljus. Den är möjligen något olika känslig för olika färger, men inom den synliga spektrat skulle jag nog säga att skillnaderna generellt är små. Man kan använda filter med olika färg tillsammans med svartvit film för att framhäva olika saker. Ett rött filter ger tex en mörk och mer dramatiskt himmel med större kontrast, eftersom det släpper igenom mindre blått ljus. Däremot ser hudtoner helt koko ut om man använt ett rödfilter.
Med en digital kamera är ju dock dylika filter inte så nödvändiga. Visst påverkas exponeringstid osv till viss del och man skulle kunna få lite andra kontrastförhållanden osv, men i praktiken funkar det mer eller mindre lika bra att simulera detta i efterbehandligen.

Viss nytta skulle man möjligen ha av att korrigera för vitbalansen mha filter, då detta skulle ge något mindre brus, men i praktiken, med dagens kameror, så är bruset ofta inte ett så stort problem och skillnaden skulle ändå vara rätt liten.

Permalänk
Medlem

Dock kan inte digital efterbehandling fullt ut ersätta filter, tex. IR-filter, möjligen kan de komplettera varandra. Sen är frågan var/vad man lägger sin tid å pengar, på filter eller timmar framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Dock kan inte digital efterbehandling fullt ut ersätta filter, tex. IR-filter, möjligen kan de komplettera varandra. Sen är frågan var/vad man lägger sin tid å pengar, på filter eller timmar framför datorn.

Det beror på vad för filter det är. IR-filter, polfilter och ND-filter funkar ju inte att fixa i efterbehandligen. Ett avtonat ND-filter går däremot bra och ofta bättre att göra i efterbehandlingen. Resultatet blir inte 100% lika, men man har mycket mer kontroll och flexibilitet om man tar två exponeringar och lägger ihop i efterhand itället för att använda filter.
Mycket går ju dock att fixa i efterhand idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

En svartvit film är känslig för ljus. Den är möjligen något olika känslig för olika färger, men inom den synliga spektrat skulle jag nog säga att skillnaderna generellt är små. Man kan använda filter med olika färg tillsammans med svartvit film för att framhäva olika saker. Ett rött filter ger tex en mörk och mer dramatiskt himmel med större kontrast, eftersom det släpper igenom mindre blått ljus. Däremot ser hudtoner helt koko ut om man använt ett rödfilter.
Med en digital kamera är ju dock dylika filter inte så nödvändiga. Visst påverkas exponeringstid osv till viss del och man skulle kunna få lite andra kontrastförhållanden osv, men i praktiken funkar det mer eller mindre lika bra att simulera detta i efterbehandligen.

Viss nytta skulle man möjligen ha av att korrigera för vitbalansen mha filter, då detta skulle ge något mindre brus, men i praktiken, med dagens kameror, så är bruset ofta inte ett så stort problem och skillnaden skulle ändå vara rätt liten.

http://www.photographymad.com/pages/view/using-coloured-filte...

Det är nog som så att jag helt enkelt glömt bort varför jag använde olika filter på den tiden jag fotade mycket analogt

Minns mest att jag använde grönfiltret en hel del. Minns inte allt idag

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM